ט' ניסן התשפ"ד
17.04.2024
מחדל הפיצויים

בניגוד להתחייבות - הממשלה מתחמקת מסיוע; "רוכבים פוליטית על דם המשפחות"

למרות שהתחייבה, הממשלה מתחמקת מלקדם את הליך הענקת הפיצויים למשפחות נפגעי אסון מירון • נציגי ישראל ביתנו שעומדים בתפקידי המפתח, התחייבו לפעול, אך זנחו את המשפחות • ח"כ אשר כותב לבנט ולפיד: 'עשיתם שימוש פוליטי ציני בטרגדיה, אתם מפקירים המשפחות' 

בניגוד להתחייבות - הממשלה מתחמקת מסיוע; "רוכבים פוליטית על דם המשפחות"
משפחות ההרוגים באסון מירון צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

150 יום חלפו מאז האסון הנורא במירון, עוד 90 יום עברו מאז הכנסת עסקה בשאלת מתן פיצויים למשפחות הרוגי מירון, אך הממשלה מתעלמת ממצוקת המשפחות ואינה מקדמת כלל את מתן הפיצויים, זאת בניגוד להתחייבויות של משרד האוצר, השרים ויו"ר ועדת הכספים שדרש כבר לפני שלושה חודשים לגבש מתווה בתוך שלושה שבועות.

נושא מתן הפיצויים עלה לדיון מיד לאחר האסון הנורא, כזה שהיה לאסון האזרחי הגדול בתולדות המדינה בו נהרגו 45 איש, כולם גברים, חלקם ראשי משפחות שהיו המפרנסים העיקרים של משפחותיהם, כמו כן עלתה מצוקת התמודדות נפשית בשל הטראומה בכמה וכמה מהמשפחות. בעקבות כך יזם ח"כ יעקב אשר הצעת חוק לסיוע למשפחות הנפגעים, להצעה הצטרפו ח"כים כמעט מכל סיעות הבית. גם ח"כ משה גפני בהיותו יו"ר ועדת הכספים העלה את הנושא לסדר היום, כשקיים על כך דיון בוועדת הכספים קודם הרכבת הממשלה החדשה.

עוד בי"ז סיוון, כחודש אחרי האסון, השתתף בדיון מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפילגר והציג את מתווה מענק הפיצויים המוצע, לפיו, כל משפחה שאיבדה את יקריה באסון תקבל סכום של 100 אלף שקל, ואילו המשפחות שאיבדו יותר מבן משפחה אחד, (משפחת אלחדד ואנגלר) יקבלו 260 אלף שקל.

בנתיים הממשלה התחלפה, חברי הכנסת החרדים נשארו באופוזיציה, אך בקואליציה שביקשה להראות כי הם דואגים גם למשפחות נפגעי אסון מירון שכולם חרדים ודתיים, מיהרו לקבוע דיון בוועדת הכספים בי״ח תמוז בראשותו של חה״כ אלכס קושניר, ״לדרישת יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר, התחייבה נציגת האוצר כי בתוך שלושה שבועות יובא בפני הוועדה מודל מגובש שניתן יהיה לקדם במהירות״, נמסר בהודעה מסכמת.

השר חמד עמאר. צילום: יונתן זינדל פלאש 90

בדיון אמר יושב ראש הוועדה, אז עוד כוועדה זמנית, ״העידן של אחראי אבל לא אשם נגמר כאן. יש לדאוג למשפחות ההרוגים שנותרו כרגע ללא סיוע״, חבר הכנסת קושניר הוסיף בהצהרה בדבריו בסוף הדיון, ״מוטלת עלינו האחריות לפעול מהר ככל הניתן כדי לתת להם את שמגיע להם״.

כחודש ימים חלפו ומתווה לא הגיע, וחבר הכנסת יעקב אשר העלה להצבעה במליאת הכנסת את חוק מתן הפיצויים. בתאריך ה' באב, הפילה הקואליציה את ההצעה, לא לפני שהשר במשרד האוצר חמד עמאר התחייב בשם הממשלה כי בתוך חודש ימים תוקם ועדה ציבורית שתקדם את הפיצויים, וזאת לאחר עבודת מטה שתיעשה במשרד האוצר.

"החלטנו לדחות את הדיון בהצעה בחודש״, השיב השר עמאר בשם הממשלה, שהסביר את הדחייה בכך שנדרשת ״עבודת עומק על מנת לאפיין ולתחום את האוכלוסייה שנפגעה. בכדי לגבש מענה מותאם תוך בחינת ההשלכות התקציביות, מוצע כי משרד האוצר יבצע עבודת מטה ויגבש מתווה ייעודי״. אלא שהסוף ידוע, חלפו מעל שלושה חודשים ללא הצגת מתווה חדש.

 "אטימות לב מצד הממשלה - רוכבים תקשורתית ופוליטית על דמם של משפחות ההרוגים"

בחלוף 90 ימים מי שמסרב להזניח את הנושא ולהוריד את מסדר היום, הוא יוזם החוק חבר הכנסת יעקב אשר (יהדות התורה) ששיגר בסוף השבוע מכתב נוקב לראש הממשלה נפתלי בנט ולראש הממשלה החליפי ושר החוץ יאיר לפיד בו הוא דורש לפעול במהירות לקדם את מתן הפיצויים למשפחות הרוגי האסון, לא לפני שהוא תוקף אותם בחריפות ומאשים כי הם בסך הכול רכבו פוליטית על אותן משפחות.

חבר הכנסת יעקב אשר. צילום: יונתן זינדל פלאש 90

"עברו למעלה מתשעים יום (!) בהם לא נעשה דבר, משרד האוצר לא העביר את הכסף המובטח והממשלה לא קיימה על כך שום דיון, גם לא למראית עין. המשפחות גילו לתדהמתן ששוב הופקרו לגורלן וכי כל ההבטחות בנושא היו לא יותר ממס שפתיים ריק מתוכן שנועד לכסות על חרפתה של הממשלה שהכשילה את אישורה של הצעת החוק שהגשנו. אין ספק שלו הייתה ההצע"ח מקודמת בזמן הפיצויים היו מופקדים זה מכבר בחשבונות הבנק של משפחות נפגעי האסון", כותב חבר הכנסת אשר במכתב לראש ממשלה בנט ולשר לפיד, לאחר שהציג את השתלשלות הדברים.
 
אשר מציין בפנייתו כי "האבסורד הנורא מתגבר בימים אלה כשבכנסת מתנהלים דיוני התקציב, מיליארדים רבים שמועברים לשלל דרישות ותחומים, חשובים יותר וחשובים פחות ורק לכבשת הרש של משפחות הרוגי ופצועי אסון מירון לא הקצתה הממשלה ולו שקל אחד לרפואה, זאת בניגוד מוחלט להבטחותיה המפורשות מעל בימת הכנסת". הוא תוקף קשות את הממשלה, "לצערי, מדובר באטימות לב מצד הממשלה ובצביעות ממדרגה ראשונה".

"מאז האסון הנורא רכבתם תקשורתית ופוליטית על דמם של משפחות ההרוגים, עשיתם שימוש פוליטי ציני בטרגדיה האישית שלהן רק כדי לתקוף את הממשלה הקודמת, אולם כעת הנכם מפקירים אותן לגורלן בצד הדרך ככלי שאין בו צורך, הותרתם אותן לבד בהתמודדות הקשה והיומיומית", מאשים אשר את הממשלה, ודורש, "לפעול מיידית כדי לתקן את העוול המתמשך הזה ולקדם במהירות את העברת הפיצויים הנדרשים למשפחות ההרוגים והפצועים". תוך שהוא מתחייב לתמוך יחד עם חבריו באופוזיציה בכל סוג של הצעה שתובא מטעם הממשלה בכדי לסייע למשפחות.

אסון מירון תשפ"א יעקב אשר משה גפני פיצויים חמד עאמר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד