י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
כך פעל החרדי הקיצוני

משה אירם נאשם: סחיטת רבנים, גזיזת זקנים, השחתת קבר ותכנון רצח

כתב אישום הוגש נגד משה אירם ושליחו | אירם נאשם כי במהלך השנה האחרונה פעל באלימות, לרוב באמצעות שליחו, נגד שורה של רבנים ואישי ציבור | בין היתר שיגר אירם את אורן לתקוף את רעייתו של מנכ"ל המודיע, ח"כ פרוש, הגר"י סילמן וכן להשחית את קברו של הגראי"ל

משה אירם נאשם: סחיטת רבנים, גזיזת זקנים, השחתת קבר ותכנון רצח
משה איראם מובל להארכת מעצר צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

פרקליטות מחוז ירושלים הגישה היום לבית משפט השלום בעיר כתב אישום נגד החרדי הקיצוני משה אירם ושליחו אלחנן אורן, תושבי ירושלים וצפת, בגין שורה של אירועים אלימים. על פי כתב האישום, שהוגש באמצעות עו"ד ארז פדן, במהלך החודשים אוגוסט עד דצמבר בשנה שעברה, פעל משה אירם כנגד אישי ציבור בכירים בחברה החרדית ורבנים, בין היתר, נגד חבר הכנסת מאיר פרוש, בעצמו ובאמצעות הפעלת אנשים מטעמו וביצע עבירות שונות כנגדם: תקף, ביזה, איים עליהם, ובשני מקרים סחט בכוח ובאיומים, כל זאת ממניע אידיאולוגי, על מנת להרתיע אותם מלפעול ולקדם בציבור את עמדותיהם ואת פסיקותיהם ההלכתיות.

בנוסף, ניסה משה אירם לקשור קשר לרצח גרושתו בפועלו לאתר אנשים שיבצעו את הרצח בעבור תשלום כספי. אורן, צעיר בן 18 מצפת, ביצע בשליחותו של אירם מספר פעולות פגיעה ברבנים על פי הנחיות ואמצעים אשר סיפק לו וזאת עבור תשלום כספי.

כתב האישום מייחס לנאשמים (כל אחד על פי חלקו) ביצוע עבירות של סחיטה בכוח, תקיפת זקן, תקיפה הגורמת חבלה של ממש, תקיפת עובד ציבור בנסיבות מחמירות, השחתת פני מקרקעין, תקיפה הגורמת חבלה של ממש, נוהג במת שלא בכבוד, ולנאשם אירם גם ניסיון לקשירת קשר לרצח בנסיבות מחמירות, ניסיון לתקיפה הגורמת חבלה של ממש, וסחיטה באיומים. הפרקליטות מבקשת מבית המשפט להורות על מעצרו של משה אירם עד לתום ההליכים המשפטיים נגדו. בעניינו של אלחנן אורן מבקשת הפרקליטות להורות על מעצר בית מלא הכולל איזוק אלקטרוני.

האישום הראשון מייחס לאירם ולאורן סחיטה בכח של הגאון רבי אברהם דוב ליטמנוביץ, מו"ץ 'העדה החרדית'. זאת על רקע התנגדותו של אירם למכשיר ה"מקווה ריין". לפי האישום, הגיע אורן למשרדו של הרב כשהוא מצויד במספריים ובגז-מדמיע. אז, התקרב אליו, אחז בזקנו וגזר באמצעות מספריים את מחצית אורך זקנו. בהמשך, כאשר נזכר כי שכח לומר לרב ליטמנוביץ' את המסר המילולי שהנחה אותו אירם להעביר, שב על עקבותיו הגיע לדלת המשרד וצעק לעברו "זה מה שקורה למי שמתעסק עם המקוואות". מאוחר יותר פגש אורן את אירם ומסר לו שערות שגזר מזקנו של הרב ליטמנוביץ. בתמורה, שילם לו אירם סך של 2,000 ש"ח במזומן.

כמה ימים קודם לכן, בשלהי חודש אלול, שלח אירם את אורן לביצוע משימה נוספת: תקיפתה של ציפורה קנופף, אשתו של אלעזר קנופף - מנכ"ל "המודיע", שלטעמו של אירם תמך במתן חיסונים נגד קורונה. אורן הגיע אל בית המשפחה כשהוא מצויד בגז-פלפל, וכשהוא מכסה את פניו על מנת שלא יזוהה. הוא דפק על דלת הדירה ומשפתחה אחת מנכדותיה של ציפורה, ביקש ממנה שתקרא לסבתא. אל הדלת הגיעה ציפורה, ואורן ביקש ממנה להתקרב, ומשעשתה כן אמר לה "אמרו לי להגיד לך ש..." והתיז גז פלפל לפניה ונמלט מהמקום. באותו ערב שילם לו אירם 200 שקלים בגין הפעולה.

היעד הנוסף של אירם - ח"כ מאיר פרוש, יו"ר סיעת 'שלומי אמונים': סמוך לשעה 6:40 בבוקר, יצא ח"כ פרוש מביתו לתפילת שחרית. אורן הגיע למקום באמצעות קורקינט בהסתמך על הנחיותיו של אירם וארב לפרוש, כשהוא מצויד במספריים, וכשהוא מכסה את פניו. משהחל פרוש ללכת לכיוון בית הכנסת, הסתובב אליו אורן, שאל אותו "האם אתה חבר הכנסת פרוש?" התקרב אליו, אחז בזקנו וחתך במספרים קצוות שערות מזקנו, וכן גרם לחתך בבד מעילו. ח"כ פרוש הגיב בצעקות רמות – "רשע רשע" והדף את אורן שנמלט מהמקום. על פעולה זו קיבל אורן מאירם סך של 2,000 שקלים.

בליל שישי שלפני יום פטירתו של הגראי"ל שטיינמן זצ"ל, בשעה 02:00 לפנות בוקר, הגיע אורן אל בית הקברות פוניביז' בבני ברק על מנת להוציא אל הפועל את השחתת הקבר של הרב שטיינמן, בהנחייתו של אירם. משמצא אורן את הקבר, ריסס את כיתוב המצבה בצבע ספריי שחור, וכן הדביק פשקוויל על הקבר באמצעות דבק. בפשקוויל כללו השניים ביטויי בוז ושנאה חריפים כנגד הגראי"ל שטיינמן. לבקשתו של הנאשם אירם, צילם אורן הקבר לאחר פעולות ההשחתה והעביר לו את התמונות. בסמוך לאחר ביצוע השחתת הקבר, בהתאם להוראותיו של אירם, קיבל בגין ביצוע הפעולה 500 ש"ח במזומן.


משה אירם. צילום: פלאש 90

אישום נוסף מייחס לאירם סחיטה באיומים של הגאון הרב יהודה סילמן, שלגרסת אירם, במסגרת תפקידו הרבני והציבורי, תמך הרב במתן החיסונים. בבוקר אחג במהלך חודש אלול תש"פ, בעת שהגר"י סילמן יצא מביתו לאמירת סליחות, אירם, באמצעות אדם אחר שזהותו אינה ידועה, תקף את הרב סילמן בכך שאחז בדש חליפתו, שלף מספריים וניסה לגזור את זקנו. בתגובה, הרב סילמן צעק - ועובר אורח נחלץ לעזרתו. יחד הם הניסו את התוקף. במקרה אחר הדביק אירם על דלת דירתו של הרב סילמן מכתב ובו מסר מאיים בקשר לחיסונים: "ליודא סילמן רצחתם את אחותי בחיסונים! עכשיו אתם באם לרצוח את הילדים. סופך קרב. גואל הדם".

האישום האחרון מייחס לאירם ניסיון לקשירת קשר לרצח בנסיבות מחמירות של גרשותו. במסגרת התכנון, ביקש אירם להיעזר באורן על מנת להוציא אל הפועל את הרצח. אירם ביקש מאורן שיסייע בידו באיתור אדם שיהיה מוכן לבצע עבורו רצח בהתאם להוראותיו תמורת תשלום. בעקבות פניה זאת, נרתע אורן מלהמשיך לעבוד עבורו. זמן קצר לאחר מכן אל מדריכו בישיבה על מנת שיסייע בידו לנתק את קשריו עם אירם. בהמשך, החליט אורן להקליט את אירם בשיחה ביניהם על קידום כביכול של הקשר לרצח בכדי להעבירה למשטרה. במהלך השיחה דובב אותו אורן לשוחח על תכנון הרצח, שיבצע כביכול בתמורה לסכום כסף גדול. בשיחה הסביר אירם כי על הרצח להראות כ"תאונה" והעביר פרטים שונים לגבי הקורבן המיועד, לרבות לגבי גילה ומקום מגוריה המדויק.

 



 

משה אירם כתב אישום תקיפה איומים מאיר פרוש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד