י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
סערת ה"ריגול" של המשטרה

המפכ"ל הורה לבדוק את הטענות למעקב אחר אזרחים: "חלק מהמקרים אינם נכונים"

אחרי הסערה שפרצה בשל התחקיר, בו נטען כי המשטרה פרצה במהלך השנים האחרונות לטלפונים של אזרחים באמצעות תוכנת ריגול, הורה המפכ"ל לבדוק הטענות | המפכ"ל: "חלק מהמקרים אינם נכונים. לא התבצע שימוש בכלים מסוג זה מול מפגינים או טלפונים של ראשי רשויות"

המפכ"ל הורה לבדוק את הטענות למעקב אחר אזרחים: "חלק מהמקרים אינם נכונים"
Kobi Gideon / FLASH90

מפכ"ל המשטרה, קובי שבתאי, הורה לבדוק את כל מקרי המעקב שפורסמו הבוקר בתחקיר עיתון 'כלכליסט'. לפי התחקיר, המשטרה פרצה במהלך השנים האחרונות לטלפונים של אזרחים באמצעות תוכנת הריגול 'פגסוס' של חברת NSO, ללא צו בית משפט או פיקוח של שופט. שבתאי הוסיף כי חלק מהמקרים לא התרחשו כלל.

המשטרה הבהירה היום בעקבות התחקיר כי היא רוכשת כלים טכנולוגיים מחברות חיצוניות, גם בתחום התקשורת והסייבר. החברות החיצוניות אינן חשופות למידע מודיעיני או לתוצרי המידע החקירתי, ובתוך כך הפעלת הכלי הטכנולוגי לצורך משטרתי נעשה על ידי גורמי המקצוע של משטרת ישראל ולא על ידי עובדי החברות החיצוניות.

עוד בנושא:

דיווח: כך פרצה המשטרה לטלפונים של אזרחים באמצעות תוכנת הריגול 'פגסוס'

סערה פוליטית: "לפטר את המפכ"ל קובי שבתאי"

השימוש בכלים הטכנולוגיים שנרכשו מחברות חיצוניות כמו גם בכאלה שמפתחת המשטרה נעשה על פי הדין, הסבירו במשטרה. "כך, למשל, ככל שמדובר בשימוש בכלי טכנולוגי לצורך ביצוע האזנת סתר, מוגשת בקשה לביצוע האזנת הסתר לבית משפט מוסמך כמקובל, והדבר נבחן על ידי בית המשפט ומאושר תחילה".

לפי התחקיר הנרחב שפורסם הבוקר, המעקבים והפריצות בוצעו ע"י חטיבת הסייבר "סיגינט" המשטרתית בהוראת דרגים גבוהים במשטרה. היעדים היו אישי ציבור חשודים, אך גם אזרחים - ביניהם ראשי מחאת 'הדגלים השחורים' שנהגו להפגין מול מעון ראש הממשלה בתקופת נתניהו. באמצעות התוכנה השתלטה המשטרה על המכשירים הניידים של הפעילים ויכלה להאזין לכל שיחותיהם ולצפות בכל ההתכתבויות שלהם.

באחד המקרים הושתלה 'פגסוס' בטלפון נייד של מקורב לפוליטיקאי בכיר, כדי לנסות למצוא אצלו ראיות בחקירת שחיתות. במקרה נוסף, כך נטען בתחקיר, נעשה על ידי המשטרה שימוש בכלי הריגול בשלב החקירה הסמויה, כדי לפרוץ לניידים של עובדים בחברה ממשלתית, בנימוק של חשד לעבירות מרמה. באמצעות התוכנה פרצה המשטרה לטלפון של ראש עיר מכהן אחר, וכך נמצאו התכתבויות שהעלו חשד לכאורה של יחסי תן־וקח בין ראש העיר לקבלן מסוים.

במקרים אחרים, נאמר בתחקיר, הושתלה התוכנה בטלפונים של אזרחים כדי למצוא ולאסוף חומרים ומידע שאינם קשורים בהכרח לחקירה ולחשדות, אלא כדי שבהמשך החומרים הללו ישמשו את החוקרים כדי להפעיל לחץ על נחקרים. 

"הוריתי על בדיקת כל המקרים שעלו בכתבה ושלכאורה התרחשו לפני מספר שנים", אמר רנ"צ שבתאי. "מהבדיקה עלה שחלק מהמקרים אינם נכונים. בין השאר, לא התבצע שימוש בכלים מסוג זה מול מפגיני הדגלים השחורים, טלפונים של ראשי רשויות. פרטים אלה אינם נכונים. בכל הנוגע לשימוש באמצעי אכיפה באופן כללי, כאמור, הכל נעשה עם האישורים המשפטיים הנדרשים. המפכ"ל הוסיף כי "משטרת ישראל אינה מפעילה את יכולותיה הטכנולוגיות המתקדמות אל מול אזרחים ומפגינים תמימים".

לדברי שבתאי, "אני גאה בשילוב מערכות טכנולוגיות שהפכו לראש חץ במלחמה בפשע, באלימות ובעבריינים. השימוש בטכנולוגיה מתקדמת במאבק בפשיעה הוא אינטרס לאומי ראשון במעלה והוא בא להגן על הציבור שומר החוק בישראל ועל ביטחון הפנים של המדינה. עולם הפשע מתחכם ואנחנו נמשיך לפעול ולעשות הכל בכדי להיות צעד אחד קדימה".

"חשוב לציין, כי מדובר באחד התחומים הכי מבוקרים ומפוקחים על ידי כלל הגורמים המשפטיים בתוך הארגון ומחוץ לארגון וביניהם הבכירים ביותר ואני רוצה להבטיח כי משטרת ישראל בראשותי פועלת על פי חוק תוך הקפדה יתרה על צווי בתי המשפט בכל שימוש בכלי כזה או אחר", סיכם המפכ"ל.

תוכנת ריגול משטרת ישראל קובי שבתאי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד