ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024
מהבודדות בעולם

המערכת החדשה שתציל את חייהם של הישראלים בעת רעידת אדמה

בימים אלה מתבצע פרויקט לחיבור 'תרועה', מערכת התרעה קצרת מועד לרעידות אדמה שתחובר למערכת הצופרים של פיקוד העורף. פרויקט החיבור צפוי להסתיים בעוד כחצי שנה

המערכת החדשה שתציל את חייהם של הישראלים בעת רעידת אדמה
אילוסטרציה צילום: unsplash

בימים אלה מתבצע פרויקט לחיבור 'תרועה', מערכת התרעה קצרת מועד לרעידות אדמה, למערכת הצופרים של פיקוד העורף. פרויקט החיבור צפוי להסתיים במחצית השנה, ועלותו נאמדת במיליוני שקלים את הפרויקט, ויביא לכך שמדינת ישראל תהיה בין המדינות הבודדות בעולם שיש להם מערכת התרעה מפני רעידות אדמה.

הפרויקט, של מערכת 'תרועה' שעלותו נאמדת בעשרות מיליוני שקלים, בוצע על ידי מוטורולה ישראל ואנשי המכון הגיאולוגי. תרועה היא מערכת שמזהה אירוע של רעידת אדמה על ידי הגלים הסיסמיים שנוצרים ברעידה, מזהה את תכונות הרעידה (עוצמה ומיקום), מעריכה את הנזק הצפוי ובהתאם – מפיקה התרעה שנשלחת לגורמים ממשלתיים, חברות, מפעלים ואזרחי המדינה.

עוד בנושא:

כדי להבין איך המערכת עובדת חשוב להבין קודם איך מתרחשת רעידת אדמה. כשרעידת אדמה מתרחשת נוצרים שני סוגי גלים – גלי לחץ (p-waves), שהם הגלים העיקריים, וגלי גזירה (s-waves) – המשניים. גלי הלחץ מהירים יותר אך פחות הרסניים משמעותית מגלי הגזירה, שמגיעים מאוחר יותר. ככל שהגלים מתפשטים במרחב כך גדל הפרש הזמנים בין הגעת גלי הלחץ וגלי הגזירה. מערכת תרועה משתמשת בעקרון זה על מנת לתת התרעה ממוקדת על בסיס זיהוי גלי הלחץ.

הפרויקט יחבר בין מערכת תרועה למערכת הצופרים של פיקוד העורף. ברחבי המדינה פרוסים אלפי צופרים צה"ליים, שמיועדים בעיקר לאוכלוסייה ששוהה מחוץ למבנה. השוהים בתוך המבנים יכולים לקבל את ההתרעות באמצעות האפליקציה של פיקוד העורף ופורטל החירום הלאומי. הצופרים מספקים התרעה באמצעות אזעקה עולה ויורדת, או אזעקת צבע אדום, באזור עוטף עזה. כך, החל מהשנה, הצופרים ישמשו גם להתרעות מפני רעידות אדמה – מה שלא ניתן היה להיעשות לפני פרויקט תרועה. 

 

רעידת אדמה התראה פיקוד העורף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד