כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
החלטה דרמטית

מפקד התחנה שתועד סוטר ודוחף ילד חרדי - זוכה

כשנה לאחר שהוגש נגדו כתב אישום בגין תקיפת ילד חרדי בהפגנה בירושלים, בית המשפט זיכה הבוקר את מפקד תחנת 'לב הבירה', נצ"מ שימי מרציאנו | בית המשפט: נאלץ לחתור למגע במקום פקודיו | בן גביר: "השופטת ג'ויה שפירא שהגיעה מהפרקליטות נותנת לשוטרים רשיון להמשיך להרביץ"

מפקד התחנה שתועד סוטר ודוחף ילד חרדי - זוכה
התיעוד מההפגנה בירושלים צילום: צילום מסך

מפקד תחנת 'לב הבירה' בירושלים, נצ"מ שימי מרציאנו, זוכה הבוקר (רביעי) ע"י בית המשפט מעבירות של תקיפת מפגינים חרדים שיוחסו לו, במהלך הפגנה בבירה. מרציאנו הואשם, בין היתר, כי הטיח ילד כבן 12 בלבד לעבר קיר אבנים ואף סטר לו בפניו. את החלטת הזיכוי הסבירה השופטת כי שוטרים שהיו תחת פיקודו של מרציאנו, סירבו לחתור למגע עם המתפרעים והוא נאלץ לעשות זאת בעצמו.

 "מעשה האלימות שהפנה אסור ומיותר", כתבה ‏השופטת ג'ויה שפירא בהחלטה לזכות את נצ"מ שימי מרציאנו. "ואולם מכלל הנסיבות במקרה דנן חייבו את מיצוי הדין עם הנאשם במישור המשמעתי".

לסיכום החלטתה כתבה השופטת כי "התבוננות מעמיקה במעשיו של הנאשם בערב האירוע מלמדת על כך, שעל אף הלחץ שבו היה נתון, הוא נראה כמי שמתנהג בצורה מודעת ומתוך שליטה".

האירוע החמור התרחש ביום ראשון, א' חול המועד סוכות תשפ"א, במהלך מחאה שהתקיימה נגד אכיפת המשטרה ברחוב שבטי ישראל בבירה. על פי עובדות כתב האישום, באותו הערב, פיקד מרציאנו על כוח משטרתי, אשר אבטח הפגנה רבת משתתפים של מפגינים מהמגזר החרדי שנערכה בשכונות חרדיות בירושלים, וכן פעל למניעת הפרות סדר.

• כתב אישום נגד מפקד התחנה: "הטיח ילד חרדי בקיר וסטר בפניו"

• מפקד התחנה הכה ילד; מח"ש תבדוק

בשלב מסוים, נכתב בכתב האישום, ההפגנה הפכה אלימה וכללה הפרות סדר, לרבות הבערת פחי אשפה, יידוי אבנים לעבר השוטרים והשמעת קריאות גנאי וגידופים כלפיהם.

כאן, מגולל כתב האישום את ההתנהלות האלימה נגד הילד החרדי. "קטין בן 12, אשר עמד יחד עם יתר המפגינים במקום, החל לברוח ממרציאנו, כמו יתר המפגינים". מכתב האישום עולה, כי "מרציאנו תפס את הקטין, דחף אותו בחוזקה לעבר קיר אבן שמצוי במקום וכתוצאה מכך נפל הקטין ארצה".

"כל זאת", נכתב, "בעוד הקטין ישוב על הקרקע ושב וצועק 'לא עשיתי כלום', מבלי להתנגד או לעשות כל פעולה אחרת, סטר לו הנאשם בפניו, ללא כל סיבה או הצדק. סמוך לאחר מכן, הבחין מרציאנו במפגין אשר אחז בידו טלפון נייד ותיעד בצילום את הובלתו של הקטין על ידי שוטר אחר. הנאשם אחז בעורפו של המפגין, הדף אותו בחוזקה והפילו ארצה, לעבר שיחים המצויים במקום"

נזכיר, כי במשטרה טענו אז ש"מדובר בתיעוד חלקי שאינו מציג את ההתרחשות במלואה". בתגובת המשטרה לאירוע נכתב כי "שניות קודם לכן הושלכו אבנים לעבר כוחות המשטרה שפעלו במקום נגד עשרות מפרי סדר שיידו אבנים וגרמו נזק רב לרכוש". בפרקליטות, כך מסתבר, לא קיבלו את הטענות ובחרו להגיש כתב אישום חמור נגד מרציאנו.

יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר מסר בתגובה להחלטה: "השופטת ג'ויה שפירא שהגיעה מהפרקליטות נותנת הבוקר לשוטרים רשיון להמשיך להרביץ! למרות שני סרטונים שמתעדים מכות רצח לקטינים חרדים היא מזכה זיכוי מוחלט את קצין המשטרה שימי מרציאנו שמתועד בסרטונים נותן להם מכות רצח. בושה! אם יש עוד טיפת הגינות למח"ש - יש חובה לערער על הזיכוי ההזוי הזה".

עו"ד חנמאל דורפמן, פרקליטו של אחד הקטינים שהותקף על ידי מרציאנו: "בית המשפט קבע שהקצין הפעיל כוח שלא כדין, ולמרות זאת החליט לזכות את הקצין בטענה כי די היה בדין משמעתי. מדובר בהחלטה שמכשירה תקיפת מפגינים, ומעבירה מסר ברור לשוטרים: אפשר לתקוף בחופשיות. מח"ש חייבת לערער". עו"ד דורפמן הוסיף: "בכל מקרה בימים אלו מתנהלת תביעה אזרחית נגד הקצין, ואנו נמצה עמו את הדין בתיק האזרחי".

 

 

 

אלימות משטרתית זיכוי שימי מרציאנו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד