כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
"להפנים את גודל השעה"

מדוע מחירי החלב בארץ גבוהים בעשרות אחוזים מה-OECD?

בישראל מחירי החלב גבוהים ב-80% ממוצע מדינות ה-OECD, בגלל שימוש בשיטה המיושנת של תכנון משק החלב, שבה לרפתנים יש אינטרס לצמצם את המכסות ולהעלות את המחיר - כשהשר פורר קיבע את ההחלטה | לשכתו: "מחירי החלב לא קשורים למכסות"

מדוע מחירי החלב בארץ גבוהים בעשרות אחוזים מה-OECD?
אביגדור ליברמן ועודד פורר צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מחירי החלב בישראל גבוהים ב-80% מהממוצע של מדינות ה-OECD, והמחיר צפוי להיות יקר ביחס לשאר המדינות בעקבות החלטה של שר החקלאות, עודד פורר, שמקבעת את המצב הקיים. כך דווח ב'ישראל היום'.

משק החלב בישראל מתוכנן בצור רה ריכוזית: בכל שנה שר החקלאות ומועצת החלב קובעים את מכסות החלב שאותן ניתן לייצר באותה שנה, שיטה מיושנת, שלפיה לרפתנים יש אינטרס לצר מצם את המכסות כדי שהמחיר יהיה גבוה יותר.

לפני כחודש חתם שר החקלאות עודד פורר על צו תכנון משק חלב לשנת ,2022 הקובע כי גם השנה מכסות הייצור יעמדו על 1,538% מיר ליון ליטרים, כפי שקורה מאז שנת 2020. זאת אף שהאוכלוסייה גדלה בקצב שנתי של 1.7% - בכך תגיע רמת ייצור החלב המקומית לר361 ליטרים חלב לנפש בישראל, הנתון הנמוך ביותר בעשור האחרון.

אלעד מלכא, מנכ"ל הלובי הציר בורי "האינטרס שלנו - הלובי שלך בכנסת", אמר: "ב-2020 הוקטנו מכסות ייצור החלב ומאז, למרות גדילת האוכלוסייה, נותרו על כנם. לכן, מחירי החלב נותרו גבוהים ויש מחסור בחלב ברשתות השיווק. על שר החקלאות להפנים את גודל השעה, להגדיל את מכסות הייצור, לפתוח את השוק ליבוא ולהוריד מחירים למען ביטחון תזונתי לאזרחים".

לשכת שר החקלאות: "מחירי החלב לא קשורים למכסות. יש עודף ייצור של חלב, ואפילו שפכו וייבשו חלב בחודשים האחרונים. גם המחסור שהיה בחודש תשרי נבע מכך שלא היו מספיק ימי ייצור במחלבות לאריזת החלב בגלל השבתות וריבוי החגים".

מוצרי חלב חלב יוקר המחיה חקלאות עודד פורר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד