י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"עלולה להיות קטלנית"

"להימנע מטכניקת ברך על צוואר": ההנחיה לשוטרים בעקבות התיעוד

במענה לשאילתה של חבר הכנסת משה ארבל, עדכן השר לביטחון פנים כי חודדו ההנחיות לשוטרים: "הודגש כי יש להימנע מטכניקת הנחת ברך על צוואר" | בשאילתה, ששוגרה בעקבות התיעוד המטריד מהפגנת 'הפלג הירושלמי', כתב ארבל: "מדובר בפרקטיקה מסוכנת שעלולה להיות קטלנית"

"להימנע מטכניקת ברך על צוואר": ההנחיה לשוטרים בעקבות התיעוד
הפגנת הפלג הירושלמי צילום: ישי ירושלמי

במשטרה הנחו בימים האחרונים להיצמד לטכניקות המותרות, אלו שנלמדו בהכשרות השוטרים, במהלך ביצוע מעצרים. זאת בעקבות התיעודים שהופצו בהם נראים שוטרים נוהגים באלימות כלפי מפגינים. כך עולה מתשובה של השר לביטחון פנים, עמר בר לב, לשאילתה שהגיש בעניין ח"כ משה ארבל.

"בימים האחרונים הופצה במשטרה הנחיה בנושא, בה הובהר כי יש לשאוף ליישום פרקטיקות שימוש בכוח בהתאם לטכניקות ההשתלטות הנלמדות בהכשרות. כמו כן הודגש כי יש להימנע מטכניקת הנחת ברך על צוואר", כתב בר לב.

אתמול, נזכיר, תועד לוחם יס"מ במהלך הפגנת 'הפלג הירושלמי', כשהוא דורך עם ברכו מספר פעמים על ראשו של מפגין חרדי. יצוין נגד השוטר שתועד מתנהל באלימות, הוגש כתב אישום בעקבות תקיפה חמורה של צעיר ערבי בשכונת סילוואן בירושלים. לפי כתב האישום, השוטר גרם לשבר באפו של הצעיר.

בשאילתה שהפנה ח"כ ארבל לשר לביטחון פנים נכתב: "ברבות ממדינות העולם הוחלט על הפסקה כמעט מוחלטת בשימוש בחניקה, אחיזת חנק וברך על הצוואר כשיטת מעצר וריסון בידי שוטרים. בישראל שוטרים ממשיכים להשתמש באמצעי זה בעת ביצוע מעצרים באופן שגרתי ואפילו כלפי חשודים בעבירות מינוריות וכשקיימות חלופות פוגעניות פחות, בין היתר כאמצעי לפיזור מפגינים ולהובלת חשוד לניידת".

עוד בנושא:

"מדובר בפרקטיקה מסוכנת שעלולה להיות קטלנית, כפי שנראה במקרה הטרגי של ג'ורג' פלויד, ויש להורות על הפסקת השימוש בה", הוסיף ארבל.

בשאילתה לשר בר לב, כתב חבר הכנסת ארבל: "רצוני לשאול: מה עמדתך לגבי הפסקת השימוש המשטרתי בחניקות, באחיזת חנק ובהצמדת ברך לצוואר כשיטת מעצר וריסון ע"י משטרת ישראל? למצער, מדוע שהשימוש באמצעים אלו לא יוגבל רק למקרים בהם יש אישור להשתמש באמצעים קטלניים?".


ארבל. צילום: פלאש 90

"אין חולק כי כל הפעלת כוח צריכה להיות מידתית, כאשר יש להתחשב כמובן באיום הנשקף מחב המעצר/העצור, עוצמת התנגדותו למעצר, שאר הכוחות הפועלים בזירת המעצר וכו'", השיב השר בר לב. "כידוע, בנסיבות מסוימות, רשאי שוטר להשתמש באמצעים שונים ואף להשתמש בנשק חם לצורך ביצוע המעצר, כמובן שבמקרים בהם העצור משתף פעולה ונשמע להוראות השוטרים אין מקום להפעיל נגדו כוח".

בר לב הוסיף: "סעיף 10(א) לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה - מעצרים), תשנ"ו-1996, קובע כי 'ניתן לנקוט אמצעים סבירים, לרבות שימוש בכוח, כנגד עצור, שקיים חשש כי הוא עומד להימלט או לגרום נזק לגוף או לרכוש, כדי למנוע את הבריחה או את הנזק כאמור, וכדי להשליט סדר במקום המעצר'. לשון החוק קובעת כי במסגרת מעצר ניתן להשתמש בכוח סביר".

"יחד עם זאת", הוסיף השר לביטחון פנים, "היקף ועוצמת הכוח יקבעו בהתאם לנסיבות המקרה. בימים האחרונים הופצה במשטרה הנחיה בנושא, בה הובהר כי ככלל יש לשאוף ליישום פרקטיקות שימוש בכוח בהתאם לטכניקות ההשתלטות הנלמדות בהכשרות וכי השימוש בחניקה ייעשה אך ורק במקרים חיוניים להשתלטות ובאופן מידתי לחומרת העבירה. כמו כן הודגש כי יש להימנע מטכניקת הנחת ברך על צוואר. יצוין כמובן, כי ככל שעולה טענה לשימוש בכוח שלא כדין, במקרים המפורטים בפניה או באחרים, ניתן להגיש תלונה בערוצים המקובלים, למחייש או למדור תלונות ציבור, לשם בירורה".

אלימות שוטרים משה ארבל עמר בר לב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד