כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
סערת הסמינר הספרדי החדש

ה'רשם' חושש לעתיד הסמינרים האשכנזים: יתרוקנו בחצי, יתמודדו עם רמה ירודה

סערת אפליית הבנות הספרדיות בסמינרים האשכנזים סוקרה בסוף השבוע בהרחבה בעיתון 'משפחה', שם התראיין בין היתר ה'רשם' המפורסם של עולם הישיבות, וטען כי אם הציבור הספרדי יתפצל לחלוטין במוסדות, המקום בסמינרים האשכנזים הגדולים שהיה שמור לספרדיות המצוינות יתמלא בבנות אשכנזיות הרבה פחות טובות

ה'רשם' חושש לעתיד הסמינרים האשכנזים: יתרוקנו בחצי, יתמודדו עם רמה ירודה
בנות סמינר. אילוסטרציה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ברקע הסערה המתחוללת בשבוע האחרון בציבור הספרדי בירושלים בעקבות פתיחתו של סמינר ספרדי חדש בהכוונת הגר"ד אברהם, שמכריז בגלוי על סינון קפדני וקבלת בנות מצטיינות מבתים ישיבתיים בלבד, והטענות נגד הסמינר שיותיר את הספרדיות מבתים עממיים מחוץ לכתליו, נראה כי יש מי שסבורים כי מהלך שכזה הוא לא רק נכון, אלא אף מהווה איום של ממש על הסמינרים האשכנזים המובילים.

בכתבה נרחבת בעיתון 'משפחה' שעסקה בסוף השבוע האחרון באפליית הבנות הספרדיות בסמינרים, סיפק הרב אוריאל זלזניק, שמוכר בעיקר בתחום עיסוקו כ'רשם' עולם הישיבות, ושנכנס ויצא בעשורים האחרונים בבתיהם של גדולי ישראל בשלל נושאים העומדים על הפרק, זווית שונה על הסאגה המכאיבה.

בראיון טען זלזניק כי "אם אכן הציבור הספרדי יתפצל לחלוטין ויילך למוסדות שלו, המקום בסמינרים האשכנזים הגדולים שהיה שמור לספרדיות המצוינות יתמלא בבנות אשכנזיות הרבה פחות טובות, שהרי לא ישאירו כיתות חצי ריקות ולא יפטרו מורות. כך הציבור הליטאי ייאלץ להתמודד עם בנות ברמה רוחנית ירודה, שלא היו עד כה בסמינרים הליטאיים. זו תהיה בעיה אמיתית לציבור הליטאי, והכל בעטים של מנהלי המוסדות, שיביאו את הצרה הזו על עצמם ועל כולנו, בהתנהגותם המתנשאת והפטרונית".

עוד בנושא:

לדבריו, "המכסות והאחוזים הנהוגים היום כלפי בנות ספרדיות לא רלוונטים כבר למאה ה21. כולם נתלים במה שאמר מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל על 40%, אבל חלפו שנים רבות מאז אותו פסק. הציבור גדל מאז כך, ויש המון בנות מצוינות מעבר לאחוז הזה, אבל אין להן מקום בסמינרים האשכנזים. כך חלק מתקבלות, וחלק אחר, ראוי לא פחות, נותר מחוץ למוסדות.

זלזניק אף ניפק תחזית מרחיקת לכת כשאמר ל'משפחה' כי "המצב הזה (של הקמת סמינרים לבנות ספרדיות מצטיינות) יגרום לקיטוב נורא בין הציבורים. מבחינה מנטלית כאמור אין באמת היום הבדל בין בני תורה ליטאים לספרדים. אבל ברגע שהילדים לא ילמדו ביחד ולא יכירו איש את רעהו, חוסר ההיכרות תגרור לעוינות ולניכור של שני המגזרים. בהמשך, אולי יקימו גם שכונות נפרדות לציבור אשכנזי וספרדי, ויהיה נתק מוחלט שמי יודע לאן יתפתח. במקום שאחרי כל השנים הרבות שעברו מקום המדינה, הבדלי התרבויות יטשטשו וייעלמו, הם פשוט יונצחו ויתחדדו. תהיה שנאה הדדית וגזענות, וכולנו נסבול מכך".

בנות סמינר סמינר חדש לבנות ספרדיות בסמינרים אפליית בנות ספרדיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד