כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
לקראת קידום הרפורמה

מחאות ברחבי הארץ, חסימות באיילון | בשלישי: 'יום התנגדות' והפגנה בנתב"ג

מפגינים חסמו את נתיבי איילון לאחר המחאה ברחוב קפלן בתל אביב, המשטרה פינתה אותם במכת"זית | המפכ"ל: "נגלה אפס סבלנות להפרות סדר, פגיעה בתשתיות וסמלי שלטון ופגיעה בשוטרים" | מובילי המחאה יקיימו בשלישי "יום התנגדות": "חקיקה בניגוד לרצון העם תהפוך את הממשלה ללא לגיטימית, והתגובה הציבורית תהיה בהתאם" 

מחאה בקלפן, ארכיון
מחאה בקלפן, ארכיון צילום: אמיר גולדשטיין

מתנגדי הרפורמה המשפטית הפגינו הערב (מוצאי שבת) ברחבי הארץ על רקע הכוונה להעביר השבוע את ביטול עילת הסבירות בקריאה ראשונה. המחאה המרכזית נערכה כמדי שבוע ברחוב קפלן בתל אביב, בה השתתפו עשרות אלפי בני אדם. בסיומה, החלו מפגינים רבים לחסום את נתיבי איילון.  עשרות מוחים ירדו לאיילון דרומית למחלף ארלוזורוב וכוח משטרה פיזר אותם באמצעות מכת"זית. הירידות לאיילון דרום במחלפים רוקח, ההלכה וארלוזורוב נחסמו לתנועה. בהמשך הודיעה המשטרה כי פתחה את החסימות.

גם צומת כרכור נחסם לתנועה לאחר שבמקום הוצתה מדורה. במקביל, מוחים חוסמים בשעה זו את רחובות בן גוריון, הרב קוק והעצמאות בהרצליה. המפגינים הבעירו צמיגים ברחוב העצמאות פינת ויצמן בעיר.

מוקדם יותר הודיעה המשטרה, ברקע נאומו השבוע של מפקד מחוז תל אביב עמי אשד שעורר סערה, כי היא ערוכה לקראת לשורת המחאות הערב ברחבי הארץ. בדיוני הערכת מצב שקיים המפכ"ל, רב ניצב יעקב שבתאי, הוא חידד את הקו המנחה לפיו משטרת ישראל מאפשרת את זכות המחאה ורואה בה כאבן יסוד במדינה דמוקרטית. "אך יחד עם זאת נגלה אפס סבלנות להפרות סדר, פגיעה בתשתיות וסמלי שלטון ופגיעה בשוטרים", אמר שבתאי. במשטרה הוסיפו כי לנוכח פרסומים שגויים שנפוצו ברשתות החברתיות, המשטרה לא עומדת לכלוא מפרי סדר בשטח המחאה.

'ליל גלנט 2' - סמוך לביתו של שר הביטחון

קבוצת המחאה 'אחים לנשק' הודיעה כי תקיים הלילה "ליל גלנט 2" סמוך לביתו של שר הביטחון יואב גלנט במושב עמיקם. "גלנט, אתה המפקד הישיר שלנו. אתה נושא התפקיד הבטחוני הבכיר במדינת ישראל. והתפקיד שלך הוא להגן עלינו מפני איומים מבחוץ ומבפנים שעלולים לפגוע בחוסנה של המדינה. אנחנו יודעים ואתה אמרת בקולך שההפיכה המשטרית מהווה סכנה מיידית ברורה ומוחשית לביטחון המדינה", אמרו המארגנים. "אתה אחראי. איך תיתן לזה לקרות במשמרת שלך? הלילה, אנחנו המילואימניקים נגיע אליך לעמיקם ביחד עם עם ישראל".

לטענת מארגני המחאה, צפויים להשתתף בהפגנה סמוך לביתו של גלנט רמטכ"לים ואלופי צה"ל לדורותיהם, מפקדי מוסד, מפקדי שב"כ ומשטרה. "כולנו יחד מול נישא עיניים אל שר הבטחון, שכבר הוכיח שצו מצפונו לא יאפשר לו לפגוע בביטחון ישראל ולקרוע את העם".

בשלישי: 'יום התנגדות' והפגנה בנתב"ג

בתוך כך, ראשי המחאה הודיעו הערב כי ביום שלישי הקרוב יתקיים "יום התנגדות", במידה וההצבעה בכנסת תעבור. "ארגוני המאבק קוראים היום קריאה אחרונה לממשלת ישראל לעצור את החקיקה, ולא להביא להצבעה בקריאה ראשונה את החוק הדיקטטורי הראשון שיתן לממשלה צ’ק פתוח לפעול בחוסר סבירות קיצוני, אם תחליט הממשלה לחוקק - התגובה של עם ישראל תהיה עוצמתית. חקיקה בניגוד לרצון העם תהפוך את הממשלה המכהנת לממשלה לא לגיטימית, והתגובה הציבורית תהיה בהתאם".

לפי ארגוני המאבק, אם החקיקה אכן תעבור בשני, יוכרז יום שלישי הקרוב כ"יום ההתנגדות הראשון לחודש יולי". במהלך יום ההתנגדות יקיימו ארגוני המחאה החל מהשעה 8:00 בבוקר, הפגנות, צעדות, שיירות ושיבושים ברחבי הארץ. בשעה 16:00 תתקיים הפגנת ענק בנמל התעופה בן גוריון, והחל מהשעה 20:00, יתקיימו הפגנות וצעדות מתמשכות בשורה של ערים.

בארגונים מדווחים כי סקטורים ומגזרים רבים כבר התגייסו. לטענתם, מעסיקים וחברות יאפשרו לעובדיהם להיעדר, עסקים שישביתו פעילות ושכירים רבים שיודיעו מחר לממונים עליהם על כוונתם להיעדר, לרבות שכירים המאוגדים במסגרת ההסתדרות. בין הסקטורים: חברות הייטק רבות, משרדי עורכי דין, רופאים ומקצועות הבריאות, סטודנטים שייעדרו ממבחנים, משרדי אדריכלים ומתכנתים ובעלי עסקים קטנים.

מטעם ארגוני המאבק נמסר: "עם ישראל אינו חפץ בדיקטטורה, והוא אינו חפץ בחקיקה דיקטטורית חד צדדית ומסוכנת שתרסק את הכלכלה, תפגע בביטחון ותביא לקרע בעם. עם ישראל לא יוותר על הדמוקרטיה שלו ולא יחיה תחת עריצות קיצונית ומסוכנת. אנו קוראים היום לנתניהו ושותפיו הקיצוניים בממשלה - אם החוק עובר בקריאה ראשונה, ממשלת ישראל תאבד את הלגיטימציה שלה, אין לממשלה בדמוקרטיה מנדט לבטל את הדמוקרטיה. מול ממשלה לא לגיטימית זו חובה להתנגד. בשלישי הקרוב, אם החוק עובר לילה קודם, עם ישראל ייצא בהמוניו ליום התנגדות. אם הממשלה לא תעצור, המדינה כולה תעצור."

הרפורמה המשפטית קפלן הפגנות מחאה נתיבי איילון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד