י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
מה מותר ומה אסור

שו"ת קצר בהלכות תשעת הימים

אלו דברים אסורים בתשעת הימים, באיזה אופן מותר לצבוע הבית בימים אלו והאם מותר להתחדש עם נעלי בד עבור יום תשעה באב. שו''ת קצר שנכתב עבור רשת 'דרך המלך' מהגאון הגדול הרב שבתי לוי שליט''א רבה של שכונת רמת אהרן וראש מוסדות הליכות משה

שו"ת קצר בהלכות תשעת הימים
הגאון הרב שבתי לוי צילום: באדיבות המצלם

האם מותר לברך שהחיינו על פרי חדש?

בימים אלו אין אומרים ברכת שהחיינו, ולכן ימנע אדם מקנית בגד חדש שמברכים עליו שהחיינו וכן מאכילת פרי חדש שמברכים עליו שהחיינו.

 

האם אבי הבן יברך שהחיינו בברית המילה לבנו ומה הדין בפדיון הבן?

אמירת שהחיינו על דבר שאם לא יאמר כעת יאבד את הברכה, הרי הוא מעוות לא יוכל לתקון ולכן מותר גם בימים אלו. ולכן מי שנולד לו בן והברית בימים אלו, יכול לומר שהחיינו בברית. וכן אם ארע לו פדיון הבן בימים אלו יברך ברכת שהחיינו.

 

בירך על פרי חדש וקודם שטעם נזכר שאלו ימים האסורים בברכת שהחיינו מה יעשה?

אדם שלקח פרי חדש וכבר בירך עליו ברכת הפרי ושכח שבימים אלו לא אומרים שהחיינו, תכף יאמר ברכת שהחיינו ולא יאבד ברכה זו, כיון שאם היה אוכל הפרי ללא ברכת שהחיינו הרי שלא יכול לאמרה אחר תשעה באב, ולא לאכול את הפרי אי אפשר כדי שלא תהיה ברכתו לבטלה.

 

שמיעת שירות ותשבחות לה' המלווים בכלי נגינה מה הדין?

גם המקילים לשמוע כלי נגינה במשך כל השנה כגון לצורך אמירת שירות ותשבחות לה' (או בדרך עראי לדעת הרמ''א), בימים אלו גזרו שלא לשמוע כלי נגינה, ואין חילוק בין כלי נגינה ממש לבין כלי נגינה המוקלטים.

 

תספורת הראש והזקן בשבוע שחל בו תשעה באב

תספורת בשבוע שחל בו תשעה באב אסורה. ודבר זה כולל תספורת הראש וגם תספורת הזקן. ויש מחמירים מי''ז בתמוז. אולם מנהג הספרדים כהשו''ע דהאיסור רק בשבוע שחל בו ת''ב, ומ''מ כל זה בתספורת ממש, אבל אם כבר הסתפר קודם, אלא שרוצה לקצוץ איזה שערה המפריעה לו, אין בזה כל חשש.

 

האם מותר לקנות בגד חדש מר''ח אב?

קניית ותפירת בגדים חדשים אסורה לדעת השו''ע מר''ח אב ועד ת''ב, ואפילו קניית מנעלים אסורה. דאיסור זה איננו קשור לברכת שהחיינו אלא גזרו על כל תפירה וטוויה, ורק תיקון בגדים ישנים מותר.

 

האם מותר לקנות בתשעת הימים נעלי בד עבור תשעה באב?

בכלל איסור קניית בגדים חדשים, נכלל בזה גם קניית מנעלי בד כדי ללובשם בתשעה באב, דאף שאינו בא לצורך שמחה, מ''מ כל תפירה וקנייה של דבר ששייך בו תפירה אסרו.

 

האם מותר לקנות בגדים לימים שלאחר ת''ב בחנות שיש בה מבצעים?

קניית בגדים חדשים שצריך להם אחר ת''ב, וכעת יש עליהם מבצע הרי זה בכלל דבר האבד ומותר לקנותם אך לא ללובשם אלא לאחר תשעה באב.

 

אלו דברים אסורים בימים שמר''ח אב ועד התענית?

מר'''ח אב ועד תשעה באב אסרו כל משא ומתן ובניה וסיוד הבאים לצורך שמחה. ושמחה זו לאו דווקא שמחת חתן וכלה, אלא כל קניה שבאה להרווחה, כלומר שיכול להסתדר גם בלעדיו, אלא שרוצה שיהיה לו יותר מרווח, הרי זה בכלל צורך שמחה ואסור. לפיכך אסור לקנות בימים אלו תכשיטים חדשים, כלים חדשים, כגון ספות ספריות כדי לנאות את הבית.

 

באיזה אופן מותר לצבוע את הבית בתשעת הימים?

סיוד הבית אסור דווקא אם הבית נראה טוב ורק רוצה ליפותו יותר, כגון שרוצה לשנות את צבע הבית לגוון אחר, אבל אם התלכלך הבית ומפריע לו הלכלוך ולכן רוצה לסייד כדי להחזירו למצבו הקודם הרי זה מותר גם בימים אלו.

 

האם מותר לקבלנים להמשיך בבניית בנינים בימים אלו?

כתב בחזו''ע למרן זיע''א דקבלנים הבונים בתים בארץ ישראל מותר להם להמשיך לבנות גם בימים אלו, כי יש בזה מצוות ישוב א''י, וכן מצוקת הדיור חמורה, וככל שיבנו יותר, עדיף.

 

האם מותר לאכול בשר ביום ר''ח אב?

מר''ח אב עד התענית אסורים מלאכול בשר ולשתות יין, וכתב החיד''א דר''ח אינו בכלל האיסור, אלא רק במוצאי ר''ח יחול האיסור עד התענית.

 

האם מותר לאכול בשר ויין בסעודת מצווה?

אכילת בשר ושתיית יין לצורך מצווה מותר, כגון לאכול בשר בסעודת ברית, או לשתות יין הקידוש בברית, וכן יין של הבדלה במוצאי שבת, כל זה צורך מצוה ומותר.

 

בירך שהכל על בשר ונזכר שאסור לאכול בשר כיצד יעשה?

אדם ששכח שהימים האלו אסורים באכילת בשר, ובטעות כבר בירך ברכת שהכל על הבשר, יטעם מעט מן הבשר כדי שלא תהיה ברכתו לבטלה.

 

האם חולה או יולדת מותרים באכילת בשר?

חולה או יולדת שצריכים לאכול בשר כדי לחזק עצמם, מותרים לעשות כן, כי צורך רפואה הוא ולא צורך תענוג בעלמא.

 

כיצד ינהג בעל מסעדה בשרית בימים אלו?

מסעדות שמוכרות מאכלי בשר, מהיות טוב ימנעו עצמם ממוצאי ר''ח עד התענית לא ימכרו. ומי שקשה לו לעמוד בניסיון זה, ובפרט שיש קושי בפרנסה, אפשר להקל לפתוח ולמכור, ולהסתמך על זה שישנם שאוכלים כיון שהם חלושים וצריכים לבשר.

 

האם מותר לעשות סיום מסכת בדוקא בימים אלו?

לא יעשו סיום מסכת בכוונה על מנת לאכול בשר, אולם אם בדרך כלל רגיל הוא לעשות סיום מסכת באכילת בשר ושתיית יין, וארע לו שסיים מסכת בימים אלו, הרי הוא וחבורתו מותרים באכילה זו.

 

האם אפשר ללבוש בגד על בגד בזמן הכנת הבגדים עבור שבוע שחל בו תשעה באב?

אסור ללבוש בגד מכובס בשבוע שחל בו תשעה באב דהיינו ממוצאי שבת פרשת דברים ועד מוצאי התענית. ולכן יש להכין בגדים בשבוע הקודם לזה, וההכנה תהיה על ידי שילבש מעט כמו חצי שעה כל בגד כך שיספוג את חום הגוף וכבר לא יקרא חדש. אולם אי אפשר ללבוש בגד על בגד ולהכין כולם יחד, כיון שהבגדים שרחוקים מן הגוף אין חום הגוף משפיע עליהם וזה ברור. 

 

הלכות עבור רשת 'דרך המלך' מתוך הספר 'גדרי המועדים' להגאון הגדול הרב שבתי לוי שליט''א

הצטרפו עוד עכשיו למהדורת החדשות השבועית של דרך המלך במייל ותקבלו את כל העידכונים על עולם התורה הספרדי ותנועת שס ישר למייל שלכם, מחוברים כבר לווצאפ המליצו לחברים שלכם להצטרף >> להצטרפות שלחו בקשה למייל: [email protected]

הלכות הרב שבתי לוי ט' באב תשעה באב תשעת הימים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד