כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
מויז'ניץ ועד פוניבז'

כל אירועי חג ראש השנה תשפ"ד בחצרות הקודש ובהיכלי התורה

'בחדרי חרדים' מגיש סיכום ענק ובלעדי מאירועי ראש השנה תשפ"ד בחצרות הקודש ובהיכלי הישיבות: הקיטל שהוחזר לאדמו"רים מויז'ניץ, הרבבות שעברו אצל ראש ישיבת פוניבז', בעל תפילה אחד בגור, המנין שנערך אצל הגרב"מ אזרחי ב'הדסה', הנס הגדול בחסידות באיאן ועוד 

כל אירועי חג ראש השנה תשפ"ד בחצרות הקודש ובהיכלי התורה
בחורים חסידים באמירת סליחות צילום: שוקי לרר

• בחצר חסידות גור לראשונה היה חזן אחד בכל התפילות, הרה"ח רבי משה גדליה לב שימש כחזן בתפילות מעריב, בשחרית ומוסף, עד השנה החזנות הייתה נחלקת עם הרה"ח ר' דוב וייץ, הגיס של הרבי שאיבד את קולו ולכן השנה היה רק חזן אחד שקולו נשמע בכל בית המדרש. ראש הקאפלה הרשמי לאחר פטירתו של המלחין והמנצח ר' מנחם אירנשטיין ז"ל היה ר' אברהם מרדכי זילברברג, מעורכי 'המודיע' וחתנו של המלחין ר' לייבל גולדקנופף ז"ל. ביום הראשון סיימו בגור בשעה 12:35, וביום השני בשעה 13:00 בצהריים. 

• התרגשות גדולה נרשמה בחצר חסידות בעלזא: הרבי ניגש לעמוד לתפילות מעריב ומוסף בשני הימים וגם תקע בשופר בתקיעות דמיושב ביום השני כבכל שנה. ביום הראשון סיימו בשעה 4:15 וביום השני בשעה 4:30. השנה היה שיא של אורחים מחו"ל מעל 2500 חסידים בלעה"ר שהגיעו מכל רחבי העולם. לראשונה השנה בחצר חסידות בעלזא לא התקיימו בריתות בשני הימים. 

הרבי מבעלזא במוצאי ראש השנה. צילום: אנשיל בעק

• בחצר חסידות ויז'ניץ: התרגשות שיא, האדמו"ר הלביש את הקיטל של זקנו האדמו"ר בעל ה'אהבת שלום' מקאסוב זצ"ל ביום הראשון של החג. במשך ארבע וחצי שעות עברו לאמירת 'לשנה טובה' אצל האדמו"ר מויז'ניץ בלילה הראשון. את התפילות סיימו ביום הראשון בשעה 17:00 וביום השני בשעה 18:00. 

בליל החג הכריז המשב"ק הרב שאול גרינברגר בנוכחות הרבי הוראות לחסידים, לשמור על גדרי תקנת בית המדרש הן בתפילות והן בשאר מעמדי קודש, בין השאר הכריז שאסור לפרחי החסידים לצעוק או לעשות מהומה באם אחד מפריע בתפילה לראות את האדמו"ר ועבודתו, וכן לא לצעוק אף פעם בבית המדרש ולא להרים קול או ידיים בשום מצב ואופן. בליל שני של החג הפתיע האדמו"ר ונכנס לביהמ"ד הגדול שעה לפני התפילה ולמד שיעורי תורה ברבים לעיני אלפים. אחר התפילה ערך האדמו"ר 'שהחיינו טיש' לפני האלפים ולחסידים חולקו פירות לברכה שמירה והצלחה. בין האורחים הרבים ששהו בצל הקודש נמנו האדמו"רים מקאמרנא, סאווראן, הגה"צ רבי ישראל אליעזר הגר רב קהילת סערט ויז'ניץ בירושלים, ועוד המוני רבנים מכל הארץ.

בויז'ניץ מקיימים בכל שנה בשעה 12:00 בצהריים תקיעות לנשים ברחוב שד' ויז'ניץ והשנה הוכרז בבית המדרש כי יתקיימו תקיעות חוזרות לנשים עקב כך שהשופר היה פסול, הגבאי ר' אייזיק ויז'ניצר הכריז כי יתקיימו תקיעות חוזרות בשעה 18:00. 

ה'קיטל' העתיק חזר לאדמו"רים מויז'ניץ

• בחצר חסידות צאנז היה השנה בעל מקריא חדש בתקיעות,  עקב כך שהבעל מקריא הקבוע גאון הצדיק רבי חיים יעקב מנחם שווארץ זצ"ל, חבר הבד"ץ של קריית צאנז שבנתניה ורבו של המרכז הרפואי צאנז ע"ש לניאדו, נפטר השנה, בעקבות כך הרבי קרא לדומ"צ קרית צאנז נתניה הגאון רבי יצחק שמואל שכטר בעל ה'ישיב יצחק' 55 חלקים שיהיה הבעל מקריא בתקיעות שופר.

בשני הימים התחילו להתפלל בצאנז בבשעה 8:00, ביום הראשון סיימו בשעה 17:35 ביום השני 18:45, הרבי ניגש למוסף כרגיל ולפני תקיעת שופר נשא דרשה. בליל החג עברו במשך שעות לברכת שנה טובה והטיש הסתיים בשעה 2:00 במוצאי החג הסתיים הטיש שעה אחרי זמן ר"ת. 

בתפילת מוסף לפני חזרת הש"ץ ביום הראשון, הגיע נכדו של האדמו"ר, הרב יקותיאל יהודה הלברשטאם, בן הגה"צ רבי יחזקאל שרגא הלברשטאם רב קרית צאנז נתניה וחתן של הגה"צ רבי אפרים פישל מוטצען רק קרית הבעש"ט וחתן הרבי ה'שפע חיים' מצאנז זי"ע, לבשר לרבי כי נולדה לו בת במז"ט.

הרבי מצאנז בנעילת החג. צילום: משה גולדשטיין

• בחסידות באיאן חנכו בימים האחרונים את המקווה הענק שנמצא בקומת הקרקע של ה'קלויז' הגדול ברחוב מלכי ישראל בירושלים ששופץ לאחרונה ושימש את אלפי החסידים שהגיעו לשהות בצל הרבי שאף טבל הראשון במקווה. המקווה הענק מכיל 300 עמדות הלבשה ומלתחות, כ-60 מקלחות וארבעה בורות.

היות ורב הקהילה הגאון רבי צבי הערשל שרייבר מאושפז לאחר שנפל השבוע, מי שמילא את מקומו גם כבעל מקריא וגם כרב הקהילה היה הגאון רבי יחזקאל דרברמדיקר רב קהילת באיאן במודיעין עילית, מגדולי דייני בני ברק. בין היתר הרב פסק שפארנצע'ס שנבנו ע"י גויים אחרי כניסת החג אסור לעמוד עליהם.

התרגשות נרשמה בליל החג הראשון בעת שהרבי בירך "לשנה טובה תיכתב ותחתם" והקהל השיב בחזרה, והרבי חזר על כך שוב ושוב. בחסידות באיאן חשבו על פתרון איך נותנים לשמונה אלף איש קידוש תוך עשרים דקות והרעיון שהתקבל היה פריסת שולחנות ארוכים על פני רחוב שרי ישראל. 

נס גדול נרשם בחצר חסידות באיאן, לאחר ברכת כהנים של מוסף ביום השני נשמע פיצוץ ברחוב מלכי ישראל, שנאי חשמל תת קרקעי התפוצץ וכמה רכבים ניזוקו, כוחות משטרה וכבאים חסמו את האזור בנס לא היה נפגעים. רק לחשוב על הנס באם הפיצוץ היה מתרחש רבע שעה לאחר מכן בעת שאלפי חסידים יוצאים מבית המדרש. 

רכב שניזוק ליד חצר חסידות באיאן. צילום: באדיבות המצלם

• בחצר חסידות סלונים שם ציינו בהתרגשות בערב החג את 'היום הבהיר': פ"ז שנים לאדמו"ר מסלונים מזקני אדמו"רי דורנו, שנולד בכ"ט אלול תרצ"ו, האדמו"ר השתתף בכל התפילות וערך את הטישים. את התפילה סיימו ביום השני בשעה 15:30 בצהריים.

• התרגשות גדולה נרשמה בחצר ויז'ניץ לצד מעמד הנחת אבן הפינה בערב ראש השנה, לבש הרבי את ה'קיטל' העתיק של זקנו הרבי בעל ה'אהבת שלום' מקאסוב זצ"ל, בליל ראש השנה יצאו משלחת בראשות הנגיד הרבני מאיר דוד טאבק לקבל את הקיטל מהגבאי הרב אהרן גוטסמן, בבוקר כשנכנס הרבי מויז'ניץ לתפילה לבוש ב'קיטל' העתיק פרצו החסידים בשירת 'שיתחדש המלוכה שלו'. 

מעמד הנחת אבן הפינה למרכז העולמי של ויז'ניץ. צילום: יהושע פרוכטר

• לראשונה בחסידות קרלין סטולין נערכו מניינים בכל ריכוזי החסידות ולא רק במרכז החסידות בגבעת זאב, וכך, בכל בתי הכנסת של קרלין בירושלים, רמות, ביתר, קרית ספר, ברכפלד, טבריה התקיימו מניינים לראשונה.

• בחצר חסידות סערט ויז'ניץ: בליל ר"ה עברו אלפי החסידים ומאות תושבי העיר לברכת השנים. האדמו"ר ניגש לעמוד במעריב בשני הלילות, המלך ומוסף, האדמו"ר משאץ ויז'ניץ ניגש לחזרת הש"ץ בשחרית. בין גברא לגברא בקריאת התורה החסידים עברו להריח את הטאבק מהקופסה של הרה"ק בעל הצמח צדיק מויז'ניץ הנמצאת אצל הרבי. בחסידות סיימו את התפילות בשני הימים בשעה 4:30. בליל ב' דר"ה האדמו"ר ערך את שולחנן ובסיומו אלפי החסידים עברו לקבל רימון מידיו של הרבי. בסיומו של החג התבשרו החסידים על הולדת הנין לאדמו"ר, נכד לבנו הרה"צ רבי ברוך הגר חתן האדמו"ר מויז'ניץ בן הרב חיים מאיר הגר החסידים פרצו בשירה. 

• בחצר חסידות תולדות אהרן בשכונת מאה שערים סיימו בשעה 18:10 תפילת מוסף ביום השני, ביום הראשון סיימו בשעה 16:30 יחסית מוקדם. באמירת 'לשנה טובה' הרבי אומר לשנה טובה תיכתב ותחתם והגבאי ביקש מהחסידים שיוסיפו 'לאלתר לחיים טובים ולשלום'. 

הרבי מתולדות אהרן בהתרת נדרים בערב ראש השנה. צילום: איציק ו.

• בחצר חסידות תולדות אברהם יצחק בשכונת מאה שערים בירושלים, סיימו את תפילת מוסף ביום השני רבע שעה לפני השקיעה, השנה, התפללו לראשונה בבית המדרש החדש שמעל בית המדרש הישן הנמצא בשיפוצים והרחבות והמקום הוכשר בעבודה מאומצת. הרבי התפלל לפני העמוד את כל התפילות ואף תקע בשופר כשהכל נעשה בישיבה עקב חולשתו. הרבי ישב על בימה מוגבהת. 

הרבי מתולדות אברהם יצחק במנחה בערב ראש השנה. צילום: שלומי טריכטר

• בחצר חסידות נדבורנה, התבשרו החסידים בערב החג לאחר השריפה שפרצה בארון החשמל במרכז החסידות לפני שבועיים שהחשמל חזר במלואו לבניין המוסדות לאחר שבועיים שהשתמשו עם גנרטור. את התפילות סיימו ביום הראשון בשעה 17.15 וביום השני בשעה 16.45 לאחר תפילת מנחה.

האדמו"ר שימש חזן במעריב ובמוסף בשני הימים, וכן כבעל תוקע, לאור הגידול השנה במספר המתפללים הוסיפו למעלה מ-150 מקומות ישיבה חדשים בהיכל הבית מדרש. בחסידות התבשרו בימים אלו על פתיחת בית כנסת חדש לחסידות ברמה ד' בבית שמש לאחר שבתקופה האחרונה התיישבו במקום למעלה מ-50 משפחות מבני הקהילה, בית הכנסת צפוי להיפתח כבר בחג הסוכות הקרוב ביום ההילולא של מייסד השושלת הרבי ר' מרדכי מנדבורנה זצ"ל. כמו"כ יצא לאור בחסידות לקראת ראש השנה, הספר החדש "באר יעקב" על דברים ומועדים מתורת הרבי הקודם מנדבורנה זצ"ל. 

הרבי מנדבורנה בהתרת נדרים בערב ראש השנה. צילום: שוקי לרר

• בחצר חסידות קרעטשניף, שהו מאות חסידים במחיצת הרבי בקריה ברחובות, הרבי ב"ה התפלל את כל התפילות, בניגוד לשנים האחרונות, הרבי אמר 'תורה' בטיש נעילת החג, בחסידות התחילו כל יום ב-7 בבוקר. ביום א' דראש השנה סיימו ב16:55 ביום ב' דראש השנה סיימו בשעה 17:40. בין מאות רבות שעברו לשנה טובה היו גם הגר"א רובין אב"ד בדץ מהדרין, ד"ר אפרים רימון מבכירי הגריאטרים בישראל, יו"ר המועצה דתית עו"ד ליאור פרישמן ועוד.

• במחיצתו של זקן האדמו"רים הרבי ממשכנות הרועים בשכונת מאה שערים בירושלים שהו מאות חסידים, מחמת ריבוי המסתופפים ומיעוט המקום גם בגלריות התפללו הילדים בנפרד בביהמ"ד צעהלים ברחוב בתי אונגרין. הרבי הגיע לתפילת מנחה וקבלת שבת עם הילדיו לאחמ"כ נשא מדברותיו בקודש בעניין התפילה על הגאולה בימים קדושים ונעלים אלה והאציל מברכת קדשו על כל ילדי התשב"ר. לאחר מכן הופיע האדמו"ר בבית מדרשו ברחוב מאה שערים לתפילת ערבית של חג כאשר לאחר התפילה עברו כל הקהל הקדוש ואיתם עימם מאות רבות מתושבי ירושלים למשך שעה ארוכה לברכת שנה טובה.

ביום השני יצא הרבי ל'תשליך' ברוב עם בבאר שבשוק מאה שערים, לאחר מכן התקיים השולחן הטהור של נעילת החג. 

• הרבי מלעלוב שהה יחד עם חסידיו במתחם ישיבת 'אורייתא' בירושלים, שם בחניה נבנה אוהל ענק לתפילות, לאדמו"ר הציעו דירה סמוכה של אחד הנגידים מארה"ב, אך הרבי העדיף לשהות בדירה של ראש הישיבה הגאון רבי דוד שפר. 

• בחצר חסידות טשרנוביל במרכז החסידות ברחוב חבקוק בבני ברק סיימו ביום הראשון בשעה 15:45, ביום השני בשעה 16:45, עקב כך שהרבי שרוי בחולשה הוא יצא לחלק מהתפילות, תפילת מעריב ביום השני התפללו בשעה 22:30 לאחר מכן ערך הרבי טיש.

• בחצר חסידות מודז'יץ נכנסו בראש השנה לבית המדרש החדש ברחוב חבקוק בבני ברק, את התפילה הראשונה וההיסטורית קיימו החסידים בראשות האדמו"ר ממודז'יץ, בעת אמירת הסליחות הראשונות במוצאי שבת אז קבע האדמו"ר מזוזות כשעיניו זלגו דמעות התרגשות, ואמר "בבית אלוקים נהלך ברגש – בהתרגשות ובהתחדשות", ורבני החסידות הגישו לפניו את נוסח התנאי המפורסם המאפשר שימושים שונים בביהמ"ד.

הרבי ממודז'יץ בבית המדרש החדש. צילום: שוקי לרר

• בחצר חסידות שבט הלוי: מאות חסידים מכל רחבי הארץ באו והסתופפו בצלו של האדמו"ר, קודם תקיעת שופר בעמדו על הבימה במרכז בית המדרש, קיבל האדמו"ר קוויטל מיוחד של שמות החסידים שחתמו וקיבלו על עצמם את תקנות הועד של החסידות להתנזרות מפגעי הטכנולוגיה, הרבי עבר על השמות וכשדמעות נשרו מבין ריסי עיניו. לפני האדמו"ר היה מונח המחזור העתיק ששימש את זקנו בעל 'שבט הלוי' זצ"ל ואביו בעל ה'מחשבת הלוי' זצ"ל בעת שהם עצמם שישמו כבעלי מקריא באותו מקום. 

אנקדוטה מעניינת התרחשה בחסידות לפני החג, ונמשכה לתוך ימי החג,  כשאחד מחשובי החסידים ראה בחלומו באחד מהלילות בשבוע האחרון לפני החג, את אביו ז"לל שהופיע אליו בחלום, ולאחר דו שיח קצר האבא ביקש מהבן בחלום בקשה מעניינת, שילך וירכוש ספר מסוים לבית המדרש הגדול של החסידות בבני ברק, תוך כדי שהאב מטעים לבן כי 'צריך שספר פלוני יהיה בביהמ"ד',  החסיד התעורר משנתו נפעם מן החלום, ומיד בירר אצל הגבאים האם בבית המדרש נמצא הספר שהזכיר אביו בחלום, וכשנענה לשלילה, רכש מיד את הספר ותרמו לבית מדרש לע"נ אביו כבקשתו בחלום הליל.

הרבי משבט הלוי שהתוודע לו דבר החלום, - בעת כניסת החג לאחר תפילת מנחה בבית המדרש הגדול, בירר האם הספר כבר נמצא בבית המדרש, וכשאישרו לו הדבר, ביקש את הספר ולמד בו זמן מה עד שהתחילו תפילת מעריב של החג. 

נעילת החג בחצר 'שבט הלוי'. צילום: שוקי לרר

• בחצר חסידות סאסוב קיימו את התפילות במרכז החסידות בגני תקווה, בחסידות התחדשו בעמוד תפילה חדש ומפואר במיוחד עוצב ויוצר עבור האדמו"ר מסאסוב ע"י האמן החסיד ר' זלמן נוימן - 'ארטריה' ריהוט אומנותי. העמוד הותקן בביהמ"ד בגני תקווה לכבוד ראש השנה. 

עמוד התפילה החדש של הרבי מסאסוב. צילום: באדיבות המצלם

• חסידי שומרי אמונים הסתופפו במרכז החסידות בבני ברק, הרבי ניגש לפני התיבה בתפילת ערבית ומוסף וכן שימש כבעל תוקע. בלילה הראשון של ראש השנה ערך הרבי את הטיש בביתו במעמד בני המשפחה והגבאים בלבד, בלילה השני ערך הרבי את הטיש היכל ביהמ"ד הגדול מיד לאחר תפילת מעריב וחילק לכל אחד מהחסידים חלה טבולה בדבש לסימנא טבא. כמנהג שומרי אמונים גם בלילה השני אוכלים את כל סדר הסימנים וכן מטבלים בדבש את כל הסימנים ולא רק את התפוח. ביום הראשון סיימו להתפלל בשעה 4:15 ובשעה 6:00 נכנס האדמו"ר לתפילת מנחה ולאחר מכן שוררו ניגוני יו"ט וסדר הזמירות של סעודה שלישית עד זמן ר"ת, כאשר האדמו"ר נשא מדבריו לילדי החמד צעירי הצאן שישבו סביב למקום קדשו בגודל מעלת הזמן, כאשר הרבי במתק לשונו מסביר לילדים הקטנים בלשון השווה לכל נפש את סגולת ומעלת היום.

ביום השני סיימו להתפלל בשעה 5:30 ומיד התפללו תפילת מנחה, לאחמ"כ בשעה 8:00 נכנס הרבי לטיש נעילת החג שנמשך עד קרוב לחצות הלילה, כאשר בסיום הטיש ותפילת מעריב עוברים מאות החסידים להתברך מהאדמו"ר לשנה טובה ומבורכת.

הרבי משומרי אמונים בהתרת נדרים בערב ראש השנה. צילום: שוקי לרר

• מניין מיוחד מתקיים בראש השנה בראשות האחים לבית בידרמן הרה"צ רבי אלימלך, הרה"צ רבי נחמן והרה"צ רבי חיים יוסף בידרמן, המניין מתקיים מזה שנים רבות במתחם ישיבת 'פורת יוסף' בעיר העתיקה בירושלים יחד עם מאות מתפללים ובתוכם אמריקאים רבים שמגיעים לחג לארץ. המניין נערך בראשות האחים שמתפללים בין החומות כפי מה שנאמר 'כל הכתוב לחיים בירושלים', המשתתפים בתפילות שוכרים דירות בעיר העתיקה ובאזור והסעודות התקיימו בבניין. השנה, ערך המשפיע רבי מיילך את הסעודות בבית המדרש לעלוב של אחיו האדמו"ר מבורו פארק הנמצא ברחוב הביכורים ברובע היהודי. 

• הגאון הצדיק רבי יעקב מאיר שכטר מנהיג חסידות ברסלב שהה השנה ב'שול' של ברסלב במאה שערים שם השתתפו אלפים בתפילות בקרב זקני ברסלב, אנשי ירושלים, וחוצניקים רבים שהגיעו לשהות במחיצתו. רבי יעקב מאיר שהה בדירה ממול ה'שול', ותקע את התקיעות כשהוא מברך בהתרגשות וקולו נשמע בכל היכל ה'שול'. בערב החג שעה קלה לפני התקדש ראש השנה נפגש עם הרבי מפינסק קרלין לברכת השנים, הגרי"מ שכטר נתן לאדמו"ר תפוח בדבש. 

הגרי"מ שכטר מביא תפוח בדבש לאדמו"ר מפינסק קרלין. צילום: באדיבות המצלם

בחצרות גדולי ישראל והיכלי הישיבות:

• מנין מיוחד התקיים במחלקת טיפול נמרץ בבית החולים 'הדסה עין כרם' בירושלים שם מאושפז מזה למעלה מחודשיים ראש הישיבה הגאון רבי ברוך מרדכי בן הינדא מלכה אזרחי, בסיום התפילה בלילה עברו המתפללים לברך ולהתברך בברכת השנים, ראש הישיבה עלה לתורה בשני הימים לפני התיבה ניגש נאמנו של ראש הישיבה הרב יעקב גרוסברד, הרב אילני, יו"ר נפש יהודי, מסר שיחה לפני התקיעות והיה המקריא.

כמו כן התפלל במניין המרכזי בבית החולים 'הדסה' הרב אלתר יכנס, המפורסם ומי שמכונה "רבי אלתר" בשיריו ואלבומיו, שמאושפז בבית החולים ובחסדי שמים מחלים. 

• פוסק הדור הגר"מ שטרנבוך שהה בקרב תלמידיו בישיבתו בקרית הישיבה בבית שמש, למקום אף הגיעו רבים מתושבי האזור, פוסק הדור שימש כ'מקריא' בתקיעות ביום השני, בנוסף נשא פוסק הדור מספר שיחות חיזוק לפני מעריב וכן לפני התקיעות ביו"ט ראשון אחר הצהריים אף מסר שיעור הלכה בהלכות תקיעות. התרגשות מיוחדת הייתה לתלמידים מהגעתו לאחר שכזכור בשנה שעברה בתקופת הימים נוראים היה פוסק הדור שרוי במצב רפואי קשה ונמנע ממנו להגיע לישיבה.

פוסק הדור בתפילת מעריב במוצאי ראש השנה. צילום: באדיבות המצלם

• אצל ראש הישיבה הגרמ"צ ברגמן, בערב החג, כפי שפורסם, הגיע למעונו שר החוץ אלי כהן להתברך בברכת השנים, לאחר מכן המשיך ראש הישיבה לקבל את מאות הבאים למעונו לברכת כוח"ט. זמן מיוחד מקדיש ראש הישיבה בערב ראש השנה להתקשר למספר אלמנות ויתומים ולאחל להם את ברכת השנים.

הגרמ"צ קיים את התפילות בהיכל בית מדרשו בישיבת רשב"י. בליל החג הראשון כמו גם בליל החג השני, עברו המונים רבים על פני ראש הישיבה להתברך בברכת השנים, כשעל אף הזמן הממושך שהתארך בירך ראש הישיבה כל אחד במאור פנים ובפרטות. ורק עם תום אחרון המתברכים נפנה הגרמ"צ לביתו, לסעודת החג. הגרמ"צ משמש כמקריא לבעל תוקע, על פי דקדוקי ההלכה שקיבל ממרן החזון איש זצ"ל. כשביום השני קודם לתקיעת שופר השמיע ראש הישיבה דברי כיבושין והתעוררות. ביום הראשון של החג, חל היארצייט של האברך הרה"ג רבי משה ברגמן זצ"ל, נכדו של ראש הישיבה, שנלב"ע בקיציו"ש, כשהוא מותיר אחריו יתומים רכים. השנה שהו בניו, בצלו של הסב הגדול שיבלחט"א, עין לא נותרה יבשה אל מול המראה כשראש הישיבה משגיח על ניניו הזאטוטים באמירת הקדיש יתום.

שר החוץ אלי כהן בביקור בערב ראש השנה אצל ראש הישיבה הגרמ"צ ברגמן. צילום: שוקי לרר

• אלפים השתתפו בתפילות יום הדין בהיכלה של ישיבת פוניבז' בצל החלל העצום שנפער בליבה של הישיבה עם הסתלקותו של מרן ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין זצ"ל. בתפילות שנערכו בהיכל 'אהל קדושים' נוספו השנה גלריות חדשות שכיסו כמעט את כל ההיכל הגדול.

בעקבות הציבור הענק תלמידיה הישיבה ובוגריה הנדחקים כל שנה לקבל את ברכת ראש הישיבה הגרב"ד פוברסקי בליל החג מה שהוביל בשנה העברה לצפיפות עצומה ודוחק רב, נבנתה השנה בימה מוגבהת ומגודרת במקומו של ראש הישיבה על מנת למנוע את הדחק סביב ראש הישיבה. ומחסומים נפרסו ערב החג במעברים המובילים לכיוון מקום מושבו. צוות אבטחה מיוחד ויסת את ההמון שגדש את המקום שעה ארוכה לאחר שהסתיימה התפילה.

ראש הישיבה הגרב"ד פוברסקי בהתרת נדרים בערב ראש השנה. צילום: שוקי לרר

נשיא הישיבה הגר"א כהנמן כובד בעליית כהן ביום הראשון של ראש השנה וערך מי שברך מיוחד לראש הישיבה ואשי ישבת גרודנא הגר"י הקר והגר"צ דרבקין ושאר רבני ישיבות פוניבז' גרודנא ומוסדותיה. ראש הישיבה הגרב''ד פוברסקי כובד השנה בעליית שלישי ביום הראשון ואף ערך מי שברך מיוחד לרפואתו השלימה של ידידו מנוער ראש הישיבה הגרב''מ אזרחי וכן לרפואת תלמידו המובהק חבר המועצת הגר"ב ויסבקר לרפו''ש וכן לרפואתו של הגאון רבי נח בצלאל בן הניא רחל אדלשטיין.

השנה אף נרשם חידוש מיוחד כשבעלית שלישי השמורה לראשי הישיבה בלבד ביום השני כובד ע"פ הוראת נשיא הישיבה הגר"א כהנמן הגאון המובהק רבי חיים ברמן. תקיעות השופר החרידו השנה את לבבות כל בני הישיבה לאחר הסתלקותו של מרן ראש הישיבה זצוק''ל אשר שימש כבעל תוקע בישיבה כמעט מיום היווסדה. את מקומו מילא כפי שנחשף בנו הגאון רבי ישראל אדלשטיין. התקיעות נערכו השנה על הבימה ולא על ארון הקודש כפי שהיה בשנים האחרונות לחיי חיותו של מרן הגרי"ג זצ"ל. המקרא היה ראש הישיבה שאף בירך את הברכות לבקשתו של הגר"י אדלשטיין.

אנקדוטה מעניינת הייתה במהלך אחת התקיעות שבעל התקיעה הגר''י אדלשטיין פקפק בישרות קולה וביקש לחזור על התקיעה, אך מרן ראש הישיבה הורה לו להמשיך בתקיעות. לאחר התפילה הסביר ראש הישיבה שליט''א לגאון רבי ישראל כי אביך לא היה חושש לסוג כזה של חשש נתקל בתקיעה ואנו בישיבה נוהגים כמותו.

לראשונה מקום הישיבה נותר מקומו של מרן ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין זצ"ל מיותם, הישיבה השאירה את כסאו במקומו מיותם כאשר אף אחד לא ממלא את מקומו בהיכל הישיבה, אלפי נצרכים לזיווג הגון הגיעו במהלך החג והניחו פתק עם שמם על מקומו של מרן זצוק"ל שהיה מעתיר ומתפלל רבות על הבחורים המבוגרים המשוועים לזיווג. רבי אהרן יעקב לוי נכדו של מרן ראש הישיבה זצ"ל החליף את תפקידו הקודם של הגאון רבי ישראל אדלשטיין שהיה תוקע בסיום מוסף תקיעות כשיטות נוספות לחומרא.

מקומו המיותם של מרן הגרי"ג אדלשטיין זצ"ל. צילום: באדיבות המצלם

• בישיבת סלבודקה בבני ברק - גם השנה הוצבה בימה עליה עמדו ראשי ישיבת סלבודקה הגר"ד לנדו והגרמ"ה הירש שישבו על במה מוגבהת ושם עברו ההמונים להתברך ברחבה מתחת להיכל הישיבה. 

הבמה המוגבהת בסלבודקה עליה עמדו ראשי הישיבה. צילום: שוקי לרר

הגאון הצדיק חכם ניסים בן שמעון התפלל את התפילות בלילות ראש השנה בבית מדרשו 'אור החיים' בבני ברק שם עברו בליל החג הראשון המונים להתברך מפיו, ביום השני שימש חכם ניסים בן שמעון כבעל תוקע כבר למעלה מ- 40 שנה במניין קבוע בבית הכנסת 'ודברת בם' ברחוב מינץ במערב בני ברק.

עמוד ההוראה הגר"י זילברשטיין שהה בראש השנה בשכונת 'רמת אלחנן', שקיבל את ההמונים בליל א' דר"ה לברכת 'לשנה טובה' במשך זמן רב, כשישב על יד ארון הקודש וההמונים חולפים על פניו. כמו כן מסר שיעור הלכתי בליל א' דר"ה, והתייחס לנס שאירע בפארק הירקון בערב החג בו נמנע בחסדי שמים פיגוע המוני, והתבטא על כך כי זה סימנא מילתא שבכל השנה הבאה עלינו לטובה יתרחשו עוד ניסים כאלה ואויבנו לא יצליחו להפק את זממם. כמו כן עורר שלא לכעוס ולא להקפיד בבית בלילה הקדוש של ראש השנה. את סעודות החג סעד בבית בנו חביבו הגרא"י זילברשטיין, ראש כולל 'קצות החושן'.

ביום א' דר"ה לאחר תפילת שחרית שימש הגר"י זילברשטיין כסנדק בברית מילה לנכד הרב הגאון רבי יעקב קולדצקי זצ"ל, מחשובי תושבי השכונה ואף התכבד באמירת הברכות, לאחר הברית דרש וסיפר כי מורו ורבו הגר"מ שולמן זצ"ל, ראש ישיבת סלבודקה, אשר שימש כש"ץ בר"ה, התכבד שנה אחת בסנדקאות ובעמידה לברכות ובכה בכי גדול, וכשנשאל מדוע בכה יותר מהרגלו. אמר, שבתפילת מוסף אנו אומרים "ברוך אתה השם, זוכר הברית" ואילו בברכות המילה אנו אומרים "ברוך אתה השם, כורת הברית", הרי שזה דרגה גבוהה הרבה יותר, שלא רק שהקב"ה זוכר את הברית, אלא במילה עצמה אנחנו כורתים ברית עם הקב"ה.

רבים שביקשו ברכה מהרב זילברשטיין ברוחניות, הופתעו לשמוע מפיו את דברי הספר חסידים שבדברים רוחניים יש הבטחה שאם אדם יבקש מהקב"ה הוא יקבל למרות שאינו זכאי - 'ואם כן למה אתם צריכים מתווך?!' התבטא בחיוך. בליל ב' דר"ה נשא עמוד ההוראה דרשה, בה עורר כי על בני התורה מוטל חיוב להתנהג במכובדות, ולהתרחק מכל דבר שהוא חשש חילול ה'. גם קודם התקיעות נשא דברי חיזוק מרגשים על חיזוק בכמה עניינים, ביניהם עורר לקבוע לימוד קבוע בהלכות שבת, דבר יום ביומו, ועל ידי זה יהיה כפרה לכל מי שחושש שמא נכשל בחילול שבת ח"ו. עמוד ההוראה שימש כמקרא לבעל התוקע.

במעמד התשליך השתתף גם הגה"צ רבי מרדכי שמואל אדלשטיין, רב קהילת 'נאות יוסף' ומתושבי תושבי שכונת רמת אלחנן אשר שימש כש"ץ, עמוד ההוראה ביקשו שבשעה שיאמרו את תפילתו של החיד"א, ויגיעו לקטע בו מבקשים שנהיה שמחים בלימוד תורתך ויהיה לנו לב שמח בעבודתך, שירימו הקהל את הקול בכוונה ובהתעוררות גדולה, משום שזהו בקשה עיקרית וחשובה מאד מאד, בני הקהילה מציינים כי המעמד היה מרגש ומיוחד. כשלאחר מכן בירך עמוד ההוראה את כל תושבי השכונה הצריכים ישועות.

בישיבת 'בית מתתיהו' בבני ברק קיימו את התפילות לראשונה ללא ראש הישיבה שפונה בערב החג לבית החולים שיבא תל השומר לאחר שהיה בחולשה גדולה מאוד, לאחר אשפוזו התייצב מצבו של ראש הישיבה שהתפלל את תפילות ראש השנה בחדרו ואף שמע את התקיעות בחדרו ושוחח עם מקורביו ששהו לצידו בשבת ובחג. לאחר שהמצב בערב החג היה קשה במהלך החג הוטב מצבו מאוד ומוגדר טוב. בהנהלת בית החולים החליטו להשאיר את ראש הישיבה להשגחה בבית החולים. הציבור נקרא להמשיך להתפלל לרפואתו של רבי ברוך בן צביה, מחר מוצאי צום גדליה בשעה 10:30 יערכו אי"ה תפילות רבים ב 22 מוקדים ברחבי הארץ לרפואתו השלמה.

המונים מתושבי נתיבות, בוגרי וידידי הישיבה עברו להתברך בברכת השנים אצל ראש הישיבה וחבר המועצת הגאון רבי אריה לוי, תפילת מעריב החלה מאוחר יותר בעקבות ההמונים שבאו לברך ולהתברך. ראש הישיבה הגאון רבי דב לב ניגש כמידי שנה לתפילת שחרית ביום א', וראש הישיבה הגאון רבי אפרים זאב גרבווז ניגש לתפילת המנחה. בישיבה מציינים כי השנה באו רבים לתפילות וכי נוספו עוד מאות מקומות בביהמ"ד ובעזה"נ עבור ציבור המתפללים.

ראש הישיבה הגאון רבי אריה לוי בהתרת נדרים בערב ראש השנה. צילום: באדיבות המצלם

בישיבת 'משנת עקיבא' בירושלים השתמשו בראש השנה בפרוכת היסטורית ששרדה את מחנות ההשמדה בשואה ועברה בירושה לראש הישיבה הגאון רבי יצחק ערנפלד, ראש הישיבה נשא דברי חיזוק בבכי לפני התקיעות, מלבד תלמידי הישיבה ישנם מאות משפחות של בוגרים המגיעים מכל רחבי הארץ להתפלל בישיבה עם נשיהם וילדיהם, לאחר התפילה בשני הלילות עברו להתברך מראש הישיבה בברכת לשנה טובה. בעלי התפילה: תפילות מוסף מתפלל הגאון רבי ישראל קרלינסקי משגיח ישיבת אור ישראל ותפילות מוסף מתפלל הגאון רבי נחום בר חיים חתנו של רה"י המשמש ראש קיבוץ בישיבה.

הפרוכת העתיקה בישיבת 'משנת עקיבא'. צילום: באדיבות המצלם

אצל ראש הישיבה הגאון רבי מאיר מאזוז התפילות התקיימו בבית מדרשו 'אהבת התורה - איש מצליח'. ברחוב הרב עוזיאל 43 בבני ברק. במהלך החג עברו לפני ראש הישיבה, אלפים מתלמידיו ומתושבי העיר, לברכת שנה טובה. כאשר מרן מברכם כל אחד ואחד בברכת שנה טובה באופן אישי. קטע מיוחד נרשם ביום הראשון כאשר עברו בתוך האנשים כמה ילדים קטנים, ראש הישיבה אחז בידם ובירך את עם ישראל לשנה טובה, בלי צרות, ובלי בעיות. וביקש מהילדים לענות 'אמן', ואמר: "לתפילות שלכם יש כח גדול בשמים". במהלך דרשתו ביום השני דיבר ראש הישיבה בשבח התשובה, ואמר כי צריך לנצל את הימים הקרובים לתשובה, כי עשרת ימי תשובה זה רק נשמע הרבה, אבל האמת שיש רק שבוע ימים לא כולל כיפור ושני ימי ראש השנה. וצריך להזדרז לשוב בתשובה שלימה. עוד עורר הגר"מ מאזוז את הציבור להתפלל על אחינו התועים שישבו בתשובה שלימה.

בישיבת פוניבז' שבראשות ראש הישיבה הגר"ש מרקוביץ ביום ב' של ראש השנה ניגש לתפילת שחרית לפני העמוד הגר"ש שבקס מחשובי בוגרי הישיבה, ומרבני כולל פוניבז', וזאת כהוראתו של ראש הישיבה שהורה כי עקב כך שהחזן הגבוע הגר"י אברמסקי נמצא בשנת האבל על אמו - לא יגש השנה לפני העמוד לתפילת שחרית. התפילות התקיימו כסדרן, וביום הראשון התפילה הסתיימה בשעה 14:25, וביום השני בשעה 14:45.

אצל הגאון הצדיק רבי מאיר גריינמן: ביום א' דר"ה התפלל בבית מדרשו 'דרכי איש', כאשר לאחר תפילת מעריב עברו המונים להתברך בברכת שנה טובה. ביום ב' דר"ה התפלל 'בבית מדרש' של אחיו הגר"ח זצ"ל, ושימש כמקריא בתקיעות כמידי שנה זה עשרות שנים, לאחר תפילת שחרית עלה לביתו של אחיינו הגרי"מ הירשפלד ראש ישיבת 'זכרון מיכאל' -שבשל חולשתו לא יכל להשתתף בתפילות - לביקור חולים ולברכו בשנה טובה, בדרך חזור לביתו עברו המונים לכל אורך הדרך להתברך בשנה טובה.

הגר"מ גריינמן בהתרת נדרים בערב ראש השנה. צילום: שוקי לרר

ראש השנה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד