כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024
מושכים בחות'ים

כך החות'ים משפיעים על מחירי הרכבים בישראל

החות'ים שחמושים בנשק קטלני, מאיימים על אוניות אשר עוברות בים האדום, למהלך כזה יש השפעה ישירה על שוק הרכב הישראלי. המחירים של הביטוח הימי יזנקו ומי שיצטרך לשאת בזה הם הצרכנים

כך החות'ים משפיעים על מחירי הרכבים בישראל
אוניית גלנוע מובילת מכוניות. יכולה להכיל עד כ-6,000 כלי רכב. אילוסטרציה צילום: רוני נאק

השבוע התרחשה התקפה שלישית במספר בים האדום על אוניה שיש לה "הקשר" ישראלי, במקרה זה מדובר ככל הנראה באוניה ששייכת בדרך זו או אחרת לאחד מבניה של משפחת עופר היושבת בלונדון, אך המסר ברור: החות'ים שחמושים בנשק קטלני מאיימים על אוניות אשר עוברות בים האדום, הם חוטפים אותן, האמריקאים צריכים לשחרר אותן וכיוצא בזאת.

מטבע הדברים, למצב כזה יש השפעה ישירה על ישראל ולאו דווקא כאשר מדובר באוניה ששייכת לישראלים: האוניה הראשונה עליה השתלטו החות'ים היתה אוניה שיש לה קשר עסקי לאיש העסקים הישראלי רמי אונגר אבל חשוב מכךך-זוהי אוניה שנשאה מכוניות בבטנה. אוניה שנושאת מכוניות נקראת גם אוניית גלנוע וזו של אונגר היתה בדרכה להודו וכלל לא לישראל, אבל הנזק נעשה: חברות הביטוח וחברות הספנות הבינו שכל מה ששט בים האדום ויש לו הקשר ישראלי נמצא בסכנה.

למהלך כזה יש השפעה ישירה על שוק הרכב הישראלי מכמה סיבות: ראשית, מחירי הביטוחים של האוניות עולים. כאשר אוניה נחטפת או נפגעת על ידי טיל, הנזק נאמד במאות מיליוני דולרים וכאן לא מדובר בביטוח שעושים בשביל הסיכוי הקלוש שיתרחש אסון, כאן ממש יש סיכוי גבוה שכל אוניה שנמצאת בידיים ישראליות או שנושאת מכוניות בדרך לישראל- תותקף. כלומר מבחינה ביטוחית אין כאן מקרה של "אולי יש סיכוי זעיר שזה יקרה" אלא "יש סיכוי אדיר שזה יקרה" ולכן המחירים של הביטוח הימי יזנקו ומי שיצטרך לשאת בזה הם הצרכנים.

עוד בעיה נוגעת למחירים של השיט בים. לפי פרסומים בעיתונות העולמית, כבר יש חברות ספנות שהודיעו שהן מרחיקות את האוניות שלהן מהים האדום. להרחיק אוניה מהים האדום זה לא "לתת סיבוב קטן בהגה" אלא לבצע תיקוני מסלול של אלפי קילומטרים. אלפי קילומטרים פירושם הרבה יותר מרחק. ומה קורה כאשר כל כלי רכב צריך לנסוע הרבה יותר? התשובה היא שהוא צריך לשרוף יותר דלק. דלק אינו ניתן לחברות הספנות במתנה כמובן ומחירו יתווסף למחיר של השינוע הימי.

אלה לא הבעיות היחידות, אלא רק הבעיות שנוגעות ישירות למחיר של השינוע הימי, אבל יש בעיות אחרות: מס הקניה על המכוניות החשמליות צפוי לעלות בינואר הקרוב מ 20% ל 35% (עליה מטאורית בשיעור של 75%)

ולכן יבואני הרכב שבכל מקרה כבר מחזיקים בכמויות ענק של מכוניות בנמלי ישראל הזמינו עוד אוניות שיועדו להגיע בדצמבר לפני עליית המס. הבעיה היא שכעת חברות הספנות מתעכבות עם האוניות והמכוניות האלה יגיעו לישראל אחרי העליה של המיסים, כלומר שמחירי המכוניות עבורנו הלקוחות יהיו גבוהים יותר – מאחר שהיבואנים לא יספיקו לשחרר אותן במועד ולמכור לנו אותן במבצעי "דגמי 2024 במחיר 2023" או לחילופין לשלשל את הדלתא לכיסן.

 

 

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד