י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"המס הירוק"

מורה נבוכים: מה עומד לקרות בעוד שלושה שבועות בשוק הרכב הישראלי?

ס הקניה שמוטל על המכוניות החדשות יעלה בדגמים ה"ירוקים": זוהי עליה שקבועה בחוק ומתרחשת במה שנקרא "המס הירוק". רשות המיסים מעלה את מס הקניה על הרכב החשמלי ב 1 בינואר? אז יבואני הרכב משחררים את המכוניות מהמכס ב-30 בדצמבר

מורה נבוכים: מה עומד לקרות בעוד שלושה שבועות בשוק הרכב הישראלי?
רכב חשמלי בטעינה. המיסוי יעלה בשיעור של 75% לצד הזינוק בעלויות הביטוח האם עוד יהיה כדאי לרכוש רכב חשמלי ב-2024? צילום: טויוטה

שלושה שבועות בלבד נותרו עד סוף השנה האזרחית  וענף הרכב הישראלי נמצא על סף כמה שינויים גדולים ומהותיים שיכנסו לתוקף ב – 1 בינואר. השינויים האלה מעלים את השאלה: לקנות עכשיו מכונית? לחכות? לקחת חשמלי או לקחת בנזין? אולי בכלל פלאג אין הייבריד? אנחנו כאן כדי לסייע.

קודם כל השינויים: ראשית, מס הקניה שמוטל על המכוניות החדשות יעלה בדגמים ה"ירוקים": זוהי עליה שקבועה בחוק ומתרחשת במה שנקרא "המס הירוק" כלומר מתווה המיסוי על המכוניות החדשות. העליה הזאת קבועה בחוק ולמרות שפע של ניסיונות לשנות את רוע הגזירה, כנראה שהעליה הזאת לא הולכת לשום מקום. שיעור העליה יהיה נאה: במקרה של מכונית חשמלית מס הקניה יעלה מ-20% ל-35% ואילו במקרה של רכב שיש לו הנעת פלאג אין הייבריד, המס עולה מ-55% ל-85%. במכוניות שאינן ירוקות, כלומר היברידיות, בנזין, דיזל, אין עליה של מס הקניה.

שנית: ההתרחשויות: אי אפשר להתעלם מהעובדה שהמלחמה הנוכחית יצרה בלגן בשוק הרכב הישראלי: ליבואני הרכב יש עשרות אלפי מכוניות חדשות שמחכות בנמלים וחלק גדול מהן הן חשמליות. אז מה שיבואני הרכב עושים הוא תהליך של "הבה נתחכמה לו": רשות המיסים מעלה את מס הקניה על הרכב החשמלי ב 1 בינואר? אז יבואני הרכב משחררים את המכוניות מהמכס ב-30 בדצמבר, כלומר הם משלמים למדינת ישראל את מס הקניה. אחרי ה-1 בינואר אמורים להתפרסם מחירוני רכב חדשים שיהיו בהם עליות מחירים של דגמים חשמליים, אבל ליבואני הרכב יהיה מלאי מלפני ההתייקרות. אבל חשוב לציין: אף אחד לא ערב ללקוחות שהם ישלמו מחירים של 2023 אם הם יקנו בשנת 2024.

עוד נקודה חשובה: שנת מודל. כלומר איזו שנה האוטו. למה זה חשוב? בגלל שבמחירוני המכוניות המשומשות יש הבדלים בין שנות מודל. מכונית 2019 לא עולה כמו מכונית 2018 – וגם כאן החוק הישראלי מאפשר ללקוחות להרוויח: לפי משרד התחבורה, שנת המודל של מכונית, כלומר "איזו שנה היא" נקבעת לפי מועד עליית הרכב לכביש. ביום שהוא נרשם לתנועה - זו שנת המודל שלו. כלומר יכולה להיות מכונית שהגיעה לישראל לפני חודש, אבל היא עומדת כעת באיחסון. אפשר לשלם עליה כעת ולקבל אותה אחרי שהיא תירשם לתנועה בישראל בעוד חודש, ואז היא תהיה מודל 2024 וזה אומר שכשנמכור אותה בבוא היום כמשומשת, אולי עוד כמה שנים, היא תהיה שווה יותר כסף.

מעבר לכך: האם לקנות עכשיו חשמלי? היברידי? דיזל? כאן יש דעות רבות. אבל חשוב לציין: מחירי הרכב החשמלי יעלו עוד כחודש. ומי שיש לו מכונית חשמלית חדישה, הערך שלה יעלה. זה לא אומר בהכרח שיהיה אפשר למכור אותה מיידית ביותר כסף בגלל ריבוי מבצעים, הוזלות והנחות, אבל טוב לדעת שהאפשרות קיימת. בכל מה שנוגע במכונית פלאג אין הייבריד, המצב שונה: לפי הערכות בענף הרכב עליית המס הניכרת עלולה לעצור את היבוא של המכוניות האלה ואז מי שיש לו כזאת מכונית יכול להיות כמו בעל יצירת אומנות נדירה: או שהיא תימכר בהרבה כסף למי שמעריך את התכונות שלה, כלומר יכולת לנסוע כמה עשרות קילומטרים על חשמל שנטען מרשת החשמל ואז לנסוע על הבנזין - או שהיא תצבור אבק בגלל שרוב הקונים ירצו משהו שנתפס ליותר חדיש, כלומר חשמלי.

אז מה העצה שלנו? כל אחד והארנק שלו, אבל כנראה שדווקא השבועות האחרונים של 2023 בהם שוק הרכב הישראלי מושפע ממלחמה שעצרה הזמנות ועומד בפני עליות מחירים ניכרות הם הזמן הטוב ביותר לרכוש מכונית חשמלית: המחיר יעלה עוד מעט וכנראה שבשיעור ניכר, אבל חשוב לבדוק מראש גם דברים כמו ביטוח שעלולים להכביד על הכיס.

באשר לפלאג אין הייבריד, זו כבר שאלה של לבדוק האם אנחנו באמת צריכים כזו מכונית, כלומר האם יש לנו יכולת להתקין עמדת טעינה ביתית כדי לנצל את היתרונות של החשמל הביתי הזול והאם אנחנו נוסעים ביום 20 עד 40 קילומטרים ולכן כזה רכב יתאים לנו לנסיעות קצרות טווח בכוח חשמל. ואם מדובר במכונית היברידית או רגילה – כנראה שיהיו התייקרויות אבל הן לא יהיו משמעותיות. נסיעה טובה.

 

 

רכב חשמלי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד