י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
גילויים מרעישים

מסמכים חושפים: מדוע קנדה נתנה אזרחות לפושעי מלחמה נאצים

מסמכים שהותרו לפרסום לאחרונה בקנדה, חושפים מדוע קנדה נתנה לפושעי מלחמה נאצים מורשעים להחזיק באזרחותם. 15 עמודים מגלים את מעורבות ממשלת קנדה במתן אזרחות לפושעי מלחמה נאצים

מסמכים חושפים: מדוע קנדה נתנה אזרחות לפושעי מלחמה נאצים
שער הכניסה לאושוויץ צילום: pixabay

בשנת 1967, שר המשפטים של קנדה התבקש לשלול אזרחות מנאצי לשעבר שנידון למוות בברית המועצות.

השר, פייר טרודו, סירב לעשות זאת. למרות שברית המועצות הרשיעה את האיש הלטבי ברצח יהודים בשואה, טרודו טען שקנדה לא שגתה כשהעניקה לו אזרחות כשהגיש בקשה לראשונה.

"חובתו של המבקש היא לשכנע את בית המשפט כי הוא בעל אופי טוב", כתב טרודו, שלימים יהפוך לראש ממשלת קנדה, בחוות דעת משפטית באותה עת. "אין הוא נדרש לשכנע את בית המשפט כי בעברו, לא ביצע מעשה רע. מנקודת מבט מעשית מעטים אם בכלל יכולים לעמוד בדרישה מהסוג הזה".

תגובתו של טרודו נחשפה בשבוע שעבר כאשר ממשלת קנדה כעת בראשות בנו, ראש הממשלה ג'סטין טרודו - פרסמה מסמכים הקשורים לאזרחות שניתנה לפושעי מלחמה נאצים במדינה. הגילויים הגיעו חודשים לאחר משבר פוליטי סביב המשך נוכחותם של נאצים לשעבר בקנדה, כך דיווחה סוכנות היהודית היהודית.

בשנה שעברה, ארגון 'בני ברית קנדה', ארגון הסברה יהודית, הגיש בקשה לפי חוק המידע במדינה לפרסם את התוכן של הדו"ח. 15 עמודים שמגלים את מעורבות ממשלת קנדה במתן אזרחות לפושעי מלחמה נאצים.

מהמסמכים עולה כי טרודו האב, שהפך לראש ממשלה ב-1968 ושימש בתפקיד הזה כמעט ללא הפסקה עד 1984, הזהיר מפני השלכות מסוכנות לשלול את אזרחותו של האיש הלטבי, המכונה F.

האיש הורשע שלא בפניו בברית המועצות כמי שעמד בראש כיתת יורים שהייתה אחראית למותם של 5,128 יהודים, הוא נידון למוות. אם טרודו היה שולל את אזרחותו הקנדית, הוא היה יכול להיות מגורש ומוצא להורג.

טרודו קבע שהפושע לא נאלץ על פי החוק הקנדי לחשוף את עברו לפני הגשת בקשה לאזרחות.

"אין שום דבר בחוק שמצביע על כך שבקשה לאזרחות קנדית היא בגדר הודאה המחייבת את המבקש לחשוף כל התנהגות קודמת, בין אם ציבורית או פרטית", כתב.

טרודו הודה בחרדה שחשו יהודי קנדה ואחרים מפני נוכחותם של פושעי מלחמה נאצים בארצם. אבל הוא אמר למשרד החוץ שביטול אזרחותו של F והסגרתו עלולים ליצור תקדים שלילי לאזרחים קנדיים אחרים.

הקונגרס היהודי הקנדי עשה ניסיונות נוספים לגרש את F אך לא הצליח. הפושע F מת בטורונטו בשנת 1983.

הלחץ לפרסם את המסמכים בציבור הגיע כפי שדיווחנו כאן, לאחר שחבר פרלמנט קנדי ​​בכיר הזמין חייל נאצי לשעבר להשתתף בנאומו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בפרלמנט. יו"ר בית הנבחרים, אנתוני רוטה, התנצל לאחר מכן והתפטר, ואמר כי לא ידע שהאיש שהזמין, ירוסלב חונקה בן ה-98, התנדב ביחידה שרצחה יהודים במהלך מלחמת העולם השנייה. לקראת נאומו של זלנסקי, רוטה כינה את חונקה "גיבור אוקראיני, גיבור קנדי, ואנו מודים לו על כל שירותו".

 

נאצים קנדה מלחמת העולם השניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד