י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

כאבי גב וצוואר - דרכי מניעה וטיפול • מאמר

מרדכי רוט המומחה לבריאות הגוף והנפש ומחבר רב המכר "יש לך עשר דקות לבריאות שלך" בסדרת מאמרים על כאבי גב וצוואר

כאבי גב וצוואר - דרכי מניעה וטיפול • מאמר


מצב נפשי - כאבי גב וצוואר: כדי לרפא את הגוף צריך לרפא את הנפש, כדי לרפא את הנפש צריך לרפא את הגוף.

המצב הנפשי של האדם משפיע על המצב הבריאותי שלו. האמירה שגוף ונפש הם אחד היא יותר מאמירה. זו מציאות החיים. כאבים ומחלות גופניות מושפעים ומתהווים מהמצב הנפשי שלנו.

מחקרים רבים מוכיחים שמחלות רבות כגון סכרת, לחץ דם, בעיות לב, מערכת חיסונית חלשה, כאבי גב וצוואר, פיברומיאלגיה, כאבי ראש ובטן ומיחושים שונים נגרמים ממצבו הנפשי של האדם. אפילו טראומות נפשיות ישנות שעברנו משפיעות על גופנו בהווה וצצות להן פתאום. בשפה הרפואית הקשר בין הנפש לבעיות בגוף נקרא מחלות פסיכוסומאטיות.

מחלות פסיכוסומאטיות הן מחלות המופיעות או מוחמרות על רקע מצבו הנפשי של האדם. במחלות פסיכוסומאטיות המחלה והכאב הם אמיתיים אך הגורם לכך הוא המצב הנפשי. כאשר הבעיה הנפשית תיפתר המחלה והכאב יעלמו כלא היו.

המונח פסיכוסומאטי הופיע לראשונה בשנת 1872. זיגמונד פרויד הניח את הבסיס לתיאוריה הפסיכוסומאטית הטוענת שיש קשר ברור בין הנפש לגוף.בשנת 1930 הוכרה כמחלה באופן רשמי בעולם הרפואה.

כשאדם נמצא בחרדה מערכת העצבים הסימפתטית פועלת ומאותתת לבלוטת יותרת הכליה לשחרר את הורמוני הלחץ אדרנלין וקורטיזול. הוא יחוש דפיקות לב מהירות . קצב הנשימה יעלה. הדם יזרום לשרירים. מערכת העיכול לא תפעל כראוי ורמת הסוכר בדם תעלה. במצבי לחץ ממושכים מערכות החירום עובדות בעוצמה רבה יותר אם כי לא כמו בשעת סכנה.

כאשר הגוף נמצא תקופה ארוכה במצב כזה הוא נפגע. שינויים אלה אינם תורמים לבריאות הגוף. כאשר הם מופיעים באופן קבוע, עלולים הם לגרום לעליה בלחץ הדם ובקצב הלב, וכן לשינויים פיזיולוגיים נוספים, אשר יכולים לגרום להופעת מחלות שונות כגון התקף לב, שבץ מוחי, כאבי גב, סכרת, אולקוס, סרטן, מיגרנות ועוד מחלות רבות נוספות.

המחלות הפסיכוסומאטיות הנפוצות כוללות בין היתר כאבי גב וצוואר, מחלות עור, כאבי ראש, תפקוד לקוי של המערכת החיסונית, דלקת פרקים, מחלות אוטואימוניות, תפקוד לקוי של מערכת העיכול, לחץ דם גבוה, טרשת עורקים, ואפילו סרטן.

אחת הדוגמאות לקשר בין המצב הנפשי למחלות ובעיות גופניות, היא מחלות לב. כרבע מהסובלים מאוטם שריר הלב סובלים מדיכאון.

הדיכאון משבש את פעילות מערכת ההפרשה הפנימית (עלייה בקטכולאמינים והפרעה בחילוף החומרים של השומנים), מעלה איגור טסיות ומשבש את פעילות מערכת העצבים האוטונומית (ירידה בשונות בקצב הלב).כמו כן מעלה הדיכאון את הסיכון להופעת הפרעות בקצב הלב. מחקרים רבים מצאו תמותה מוגברת ב-40% מהחולים אשר עברו ניתוח מעקפים ואשר סבלו מדיכאון.

מחקרים מראים כי מתחים רבים גורמים לזרימת דם מופחתת ללב ומגבירים את הסבירות להיווצרות קרישי דם. שעלולים לגרום להתפתחות מחלות לב וכלי דם.

רגישות יתר לכאב – הפרעות נפשיות שונות כמו דיכאון או סטרס יכולות לגרום לרגישות יתר של מערכת העצבים, שיכולה להוביל להגברת הכאבים. השינויים הנפשיים גורמים להפרעה באספקת הדם לשרירים ולאזור העצבים, שמביאה להגברת הרגישות לכאב. מצב זה מתבטא בעיקר בכאבים כרוניים כמו כאבי גב תחתון, או כאבים מכל סוג אחר.

כולנו יכולים לראות על פניו ומנח גופו של האדם האם הוא במצב רוח טוב או לא. לדוגמא אדם החווה טראומה רגשית כלשהי מרכין את ראשו, כתפיו וגבו, בגלל הרגשתו.

כל עוד הדבר לא יטופל, דפוסי היציבה יהיו לא תקינים, עד שדפוס היציבה הלא תקינה יהיה דפוס היציבה הקבוע שלו.

כאשר אדם נמצא במתח תמידי, הוא אינו עומד בצורה תקינה ומפתח יציבה לקויה. כאשר מצב זה מתמשך זה יוצר עומסים שונים בגוף הפוגעים בגב ובעמוד השדרה ועלולים לגרום לבעיות וכאבי גב שונים.

מתח נפשי כרוני גורם לשרירים בגוף להתכווץ. סיבי השריר נדבקים אחד בשני. הדם לא יכול לזרום דרך השריר ומכך נוצר חוסר חמצן בשריר שגורם לכאבים ובעיות.

כשעמוד השדרה נמצא במנח לא תקין ומופעל עליו עומס הוא נפגע ומונע ממערכת העצבים את התפקוד התקין שלה.

כאשר אנו שרויים במתח, עמוד השדרה מקובע והשרירים מכווצים. לעומת זאת, כשאנו רגועים, הגב ועמוד השדרה רפויים וזקופים, הנשימות עמוקות יותר והראש מורם.

מתח נפשי גורם לכאבי גב. כאשר יש כאבי גב המתח הנפשי גובר. כאשר המתח הנפשי גובר כאבי הגב מתגברים וחוזר חלילה .

לתגובות ולשאלות: [email protected]. 0527171294
רוט צוואר בריאות נפש גב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד