כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

זהירות, דיאטה • יש גם חסרונות

רגע לפני שאת פוצחת בדיאטה שתשיב אותך למימדים רצויים, כדאי שתקראי • האם הדיאטה בה פתחת אינה כוללת סיכונים? • ומה אומרים המומחים על HCG?• כל המידע

צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה



דיאטת HCG החלה בשנת ה-1950 וגל ההצלחה שעליו רכבו מפתחי הדיאטה ומשווקיה הסתיים באמצע שנות ה-70, כשה-FDA חייב אותם לפרסם הצהרה לפיה הדיאטה לא הוכחה כיעילה.

אט-אט היא נעלמה מהשוק.

ואולם, באופן מפתיע, לאחרונה היא עושה קאמבק - ובגדול. הקאמבק הזה, שהגיע גם לישראל, מדאיג מאוד דיאטנים ורופאים לאור זה שעלולה אף לסכן את הבריאות.

כל אחד שאי פעם טופל בדיאטות או עשה דיאטה, יודע שישנן דרכים רבות ומתונות להוריד משקל: אכילה מאוזנת, פעילות גופנית והצבת יעדים מציאותיים.

הדיאטנית חני סקאל פרילוק, דיאטנית במחוז ירושלים של "לאומית שירותי בריאות", מנסה לעשות סדר ב'דיאטה' על סוגיה השונים.

"HCG- הוא הורמון המיוצר על ידי השליה במהלך חודשי ההיריון הראשונים ומופרש בשתן של נשים הרות. מה הקשר בין הורמון ההיריון להרזיה? להורמון ה-HCG, או בשמו המלא - הורמון הגונדוטרופין הכוריוני האנושי, יש תפקידים רבים בהיריון. אחד מהם הוא להבטיח שהעובר המתפתח יקבל בחודשי ההתפתחות הראשונים שלו את האנרגיה ואת רכיבי התזונה שהוא זקוק להם כדי לגדול מצריכת הקלוריות היומית של האם.

מניין מגיעה האספקה? ממחסני השומן בירכיים ובבטן של האם, שבהם מצויה רמה גבוהה של ההורמון. השומן משתחרר מאזורים אלה, ובתהליך מורכב עושה את דרכו אל העובר. בדרך זו גם אם האֵם אינה צורכת מספיק קלוריות, רזרבות השומן שלה יספיקו כדי שהעובר יקבל את מה שנחוץ לו.

בשנות ה-50 העלה הרופא הבריטי, ד"ר אלברט סימונס, את ההשערה שטיפול בזריקות יומיות של הורמון ה-HCG עשוי לעזור בהפחתת משקל. הוא החליט לנסות את הטיפול בהורמון באנשים בריאים בעלי עודף משקל, ודיווח שהיקף הירכיים והמותניים שלהם הצטמצם, וגם התיאבון שלהם פחת משמעותית.

הממצאים האלה הביאו אותו למסקנה שמתן הורמון ה-HCG בזריקות לאנשים בעלי עודף משקל מדכא את התיאבון, בדומה למה שקורה אצל נשים בתחילת ההיריון. נוסף על כך הוא הסיק שההורמון מפרק ו"משנע" את השומן המאוחסן בירכיים, בבטן ובישבן של גברים ונשים כאחד, וגורם לניתובו כך שהגוף יכול להשתמש בו כמקור לאנרגיה ואיננו זקוק כמעט להשלמת קלוריות "מבחוץ", וגם גורם להפצתו מחדש בגוף בצורה פרופורציונלית יותר.

ד"ר סימונס פיתח תוכנית דיאטה המשלבת את הזריקות היומיות של הורמון ההיריון ותפריט מוגבל. התוכנית התבססה על סבב אחד או יותר של טיפול, כאשר כל סבב נמשך לכל היותר 40 יום או עד שהמטופל ירד 15 קילוגרם ממשקלו, מה שבא קודם. בין סבב אחד למשנהו הופסקה הדיאטה למשך שישה שבועות. לטענתו, ההפסקה נדרשה משום שהנבדקים מפתחים עמידות להורמון לאחר 40 יום ויש צורך בהפסקה כדי לחדש את הרגישות אליו.

בשנות ה-60 וה-70 היא הפכה ללהיט של ממש. ההתלהבות הזאת הדאיגה מאוד מומחים רבים בתחום, שהזהירו כי מעבר לשאלת היעילות של ההורמון, ההגבלה הקלורית הקיצונית בדיאטה, שנחשבת כהרעבה למחצה, עלולה להוות סיכון של ממש לבריאות.

בעבר,הביקורת נגד הדיאטה הביאה את מינהל המזון והתרופות האמריקאי (ה-FDA) לנקוט צעד חריג, וב-1975 הורה לגופים ששיווקו את הדיאטה לפרסם את ההצהרה הבאה: "HCG לא הוכח כטיפול עזר יעיל להשמנה. אין שום עדויות מקיפות המצביעות על כך שהוא מגביר הפחתת משקל מעבר למה שנובע מן ההגבלה הקלורית; שהוא גורם להפצה אטרקטיבית או "נורמלית" יותר של השומן; או שהוא מפחית את הרעב ואי הנוחות הכרוכים בדיאטות עם הגבלה קלורית".

כפי שהוזכר, מוצרים הנמכרים עם ההורמון, מכוונים את המטופלים להשתמש בדיאטה של 500קק"ל.
המוכרים, מבטיחים- איזון מטבולי, מעבר להרגלי אכילה נכונים והכי מפתה- ירידה של 10-15 ק"ג תוך 30 יום.

בימים האחרונים יצאה שוב הזהרה ,מאירגון הFDA (רשות המזון והתרופות האמריקאית) לכלל האוכלוסיה שלא להשתמש בהורמון ה HCG הנמכר כטיפות, משאף או ספריי דרך אתרי אינטרנט או דרך סוכניים פרטייים. משרד הבריאות הישראלי עשה זו במקביל.

הסיכונים:

לדברי סאקל פרילוק שימוש בדיאטה קיצונית כרוך במספר סיכונים, ביניהם:

כל מי שהתקיים על דיאטה של 500 קלוריות ירזה" ו"אין בכך נס".

תזונה ב 500 קק"ל ליום יכולה להעשות אך ורק בהשגחת רופא.

הסיכונים הבריאותיים הכרוכים בהרעבה למחצה: פגיעה בלב, אובדן מסת שריר ופגיעה בשריר. כמו כן, דיאטה המבוססת על הרבה מאוד חלבון, עלולה לפגוע גם בתפקוד הכלייתי.גורמי סיכון שאפילו עלול לגרום למוות.

צריכת קלוריות ממוצא ליום של בן אדם, הינה 2000 קק"ל." אם ברצונך להוריד צריכה יומית, על מנת להוריד באופן בטוח במשקל, יש להפחית 500קלוריות מהצריכה היומית, ולאחר שבוע, תגיע ל3500 קק"ל, שזה הערך השווה לירידה של חצי ק"ג בשבוע.

"ירידה מתונה, זו הדרך לעשות זו".

מטרות? סיכונים?יעדים? מה המחיר שהאנושות מוכנה לשלם על מנת לראות תוצאות מהירות וכמעט מידיות? האם השגנו יעד אמיתי? מה יקרה לאחר הפסקת הכדורים?

האם זה מסכן אותנו? איזו אינפורמציה מקבלים? האם זה מספיק מקצועית?

מידי יום מגיעים למרפאה 2-3 אנשים"שמעת על הדיאטה החדשה???? דיאטת ההריון? דיאטת
HCG ?

הביישנים עוד שואלים:יש לי שכן שהוריד תוך שבועיים 20 ק""ג.....מה דעתך?

אין לי כח, רוצה לרדת מהר.....צריך להבין גם את המטופלים" לא קל לבצע שינויים"

השאלה החשובה- האם אנו מצפים לתוצאות מידיות או עמידות? מה היעד שלנו בחיים?

התשובה רק אצל כל אחד מאיתנו, אבל חשוב להבין שיש חובה אחת "ושמרתם מאוד את נפשותיכם".....

והדרך לעשות זו היא בשילוב אכילה נכונה מאוזנת ובריאה שתיה נכונה ופעילות גופנית.
לאומית שירותי בריאות דיאטה חני סקאל פרילוק פעילות גופנית קלוריות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד