י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

הגיע הזמן לפעילות גופנית - זה פשוט משחשבתם

מאמן הכושר ישראל דיין בפינה חדשה ומרתקת ב'בחדרי חרדים', מסביר לרגל ימי בין הזמנים - מהי פעילות גופנית, מה הם יתרונותיה ומה יש לעשות על מנת לזכות בהן

הגיע הזמן לפעילות גופנית - זה פשוט משחשבתם
אוראל כהן, פלאש 90

פעילות גופנית – התעמלות מהווה ערך עליון ומרכיב חשוב בשמירה על בריאות הגוף ואף הנפש, כפי שאפשר לראות בדבריו הידועים של הרמב"ם: "כל זמן שאדם מתעמל ויגע הרבה ואינו שבע ומעיו רפין, אין חולי בא עליו וכוחו מתחזק... וכל מי שהוא יושב לבטח ואינו מתעמל... אפילו אכל מאכלות טובים ושמר עצמו על פי הרפואה, כל ימיו יהיו במכאובים וכוחו תשש" (רמב"ם הלכות דעה ד, יד-טו).

מהן היתרונות של פעילות גופנית? למה היא חשובה כל כך?

הרופאים כיום אומרים שפעילות גופנית חשובה מאוד ומשפרת הכול, האמנם? אכן, הם צודקים!

פעילות גופנית היא חשובה מאוד לבריאות גופנו ונמצאת כמשפרת:

תפקוד יומי – הקלה ושיפור בפעולות יומיות כגון הרמת הילדים, קניות ועוד.

מערכת שלד – שריר: גדילת מסת השריר, חיזוק העצמות, גמישות וחיזוק המפרקים, בריאות מערכת הגידים בגוף וכמובן הפחתת כאבים שונים החל מכאבי גב, מפרקים, שרירים – פיברומיאלגיה לדוגמה, ועוד.

משפרת תפקודי לב, כליות, ריאות, כבד, כלי דם ומוח ומורידה את הסיכון לחלות במחלות הקשורות להנ"ל כדוג' מחלות לב וכדו', דמנציה, אלצהיימר וסרטן (סוגים מסוימים).

משפרת מדדים של לחץ דם, סכרת, כולסטרול בדם ועוד.

מורידה את הסיכוי ללקות בדיכאון על צורותיו השונות ( כגון דיכאון שלאחר לידה, מגו'רי וכו') ומעלה את היכולות להתמודד עם תסמיני בעיות קשב וריכוז, יכולות קוגנטיביות – לימודיות, שכליות, ומהווה אמצעי יעיל להרגעת הנפש.
בנוסף לכל אלו, מורידה את התלות בתרופות באופן דרסטי למספר מחלות ותסמינים רבים מספור.

(על ההשפעות הללו ועוד נרחיב בטורים נוספים).

אז מהי פעילות גופנית:

פעילות גופנית הינה כל פעולה פיזית שאנו מבצעים - מהקימה ועד השינה.

אך פעולות אלו מתחלקות לשניים: פעולות אשר אנו עושים באופן יומיומי, כמו צחצוח שיניים, הליכה לתפילה, קניות, עבודה ועוד. ופעולות שאנו עושים באופן יזום כגון ריצה, שחיה וכדו'.

אם כן, אז מהי פעילות גופנית טובה?

למעשה, כל פעילות גופנית שתגרום לכם לזוז, להיות פעילים יותר והינה בטוחה, היא טובה ואנו נוכל לקבל ממנה את היתרונות שמנינו.

לכך, אתן דוגמאות לפעילות, אשר אינן מצריכות מאיתנו בהכרח מאמץ ניכר ואשר בהחלט נוכל להתחיל איתן:

עלייה במדרגות על פני מעלית, ללכת לבית כנסת יותר רחוק, לרדת תחנה קודם באוטובוס וכדו' לקחת פסק זמן איכות עם החברים או בת \בן הזוג וללכת בפארק ובחוף. כל אלו הפעילויות הינם מהווים יתרון לגוף ולנפש.

פעולות אלו הינן זמינות לביצוע ואינן דורשות ציוד או סטודיו מיוחד לשם כך ולכך אני ממליץ להתחיל עימם.

האם ישנו מספר פעמים מינימלי דרוש? בעיקרון, כן.

ארגון הבריאות העולמי בדק וקבע שהכמות המומלצת היא: לפחות 150 דקות שבועיות של פעילות אירובית בעצימות בינונית או לפחות 75 דקות' שבועיות של פעילות אירובית בעצימות גבוהה עם עדיפות גם של לפחות שני אימוני כוח – התנגדות ( תרגילי משקולות, משקל גוף ועוד) בשבוע.

על כן, אם נחלק זאת, אנו נצטרך לבצע כשלושים-ארבעים דקות ביום של פעילות גופנית ברמה בינונית ואנו כבר נמצאים ברמת ההמלצה של איגוד הבריאות העולמי והרופאים.

אף לאחר המלצה זו, רבים תוהים "ומה אם אני יכול פחות, זה עדיין טוב"? התשובה היא, כמובן שכן.

כפי שכתבתי למעלה, יתרונות בריאותיים יתרחשו גם כאשר רק תתחילו לזוז וכשהעדיפות היא לפעילות אשר זמינה לכם ותתמידו בה, כי אם לא כן, מה הרווחנו?!

אז צאו לרוץ, ללכת, תנו לרכב קצת מנוחה. זה יעשה טוב לגוף שלכם, למוח שלכם, להרגשה שלכם ואולי גם לאורח החיים ולזוגיות שלכם.

פעילות גופנית בין הזמנים אימון כושר כושר אימון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד