כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
יִזְכְּרֵם אֱלֹהֵינוּ לְטוֹבָה ?️

יום הזיכרון תשפ"ב: ארבעת הנרצחים החרדים בשנה החולפת הי"ד

56 איש ואישה, חיילים ואזרחים, נרצחו בשנה החולפת על קידוש השם בידי מחבלים מתועבים. ארבעה מתוכם הם יהודים חרדים שומרי תורה ומצוות שנרצחו בידי בני עוולה בנסיבות טראגיות | בחדרי חרדים סוקר את לכתם לרגל יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות איבה

יום הזיכרון תשפ"ב: ארבעת הנרצחים החרדים בשנה החולפת הי"ד
הנרצחים הי"ד צילום: עריכת בחדרי חרדים

מדינת ישראל מרכינה ביממה הקרובה את ראשה וזוכרת בכאב וביגון את נפילתם של אלפי חייליה בקרבות, במלחמות ובמבצעים השונים וכן את אלפי האזרחים שנרצחו בפעולות האיבה לאורך שנות קיומה של המדינה על ידי מחבלים שפלים. בשנה החולפת מאז יום הזיכרון אשתקד נרצחו בין הייתר גם ארבעה חרדים הי"ד שהותירו אחריהם, עולם ומלואו, משפחה, קהילה וחברים דואבים.

אליהו דוד קיי הי"ד, י"ז כסלו תשפ"ב

אליהו דוד קיי הי"ד, בן 26 נרצח בפיגוע ירי נורא בעיר העתיקה בירושלים. הוא היה בדרכו לעבודתו בכותל כמדריך הסברה כשהוא עם תפילין בידיו וכן ליקוטי שיחות של חב"ד, וכך הוא נרצח ביריות של המחבל המתועב. הוריו, אבי ודבורה ואחותו נעמה עלו ארצה מדרום אפריקה לפני פחות משנה, והתישבו במודיעין, כדי להצטרף לאלי ולאחיו בישראל, ולהגשים את חלומם. רק מספר שבועות לפני הפיגוע הנורא חגגו המשפחה את חתונת האח הבכור כתריאל ושמחו על הזכות הגדולה לחתן את בנם בארץ ישראל.

הנרצח, אלי קיי הי"ד עם הספר והקליע שחדר אליו.

הרב הראשי לישראל, הגאון רבי דוד לאו, שמכיר את המשפחה מעיר מגוריו מודיעין ספד לו: "אנחנו רק רוצים לשבת בשלווה על אדמת הקודש. מדי שבת אני רואה אותך אבי, אבא של אלי, בשיעור. משפחה שרק רצתה לחזור לארץ חמדת אבות ולהפוך אותה לנחלת בנים. אתם זוכים לעלות אל הארץ בזכות אליהו. והנה אנחנו עומדים כאן, ובארץ שביקשו רק לשבת בשלווה בה, והנה עומדים מרצחים ומפריעים לישיבה הזו ומנסים לפגוע פעם אחר פעם, והפעם הם פגעו בנשמה יקרה. הם פצעו, וכולנו מתפללים לרפואת הפצועים".

הרב לאו המשיך ואמר: "הם ניסו לפגוע, אבל משפחת קיי עומדת איתנה. עמדנו לפני רגע ליד מיטתו, ומסביב מצטרפים בני המשפחה אל השירה שבוקעת ועולה 'אני מאמין באמונה שלמה, אם אשכח ירושלים תשכח ימיני'. איזה תעצומות נפש יש בעם הזה. זה עם שראוי שתעזור לו ותעשה לו את הניסים הגדולים, שתזכה אותנו ונזכה לראות כבר כי הגיע מועד והגיעה השעה לזכות ולראות בנחמת ציון בירושלים".

"אלי, תהיה נשמתך צרורה בצרור החיים עם כל קדושי החיים, תהיה נשמתך מליצת יושר עבור בני המשפחה ועם הקודש, עם ישראל כולו שמייחל לגאולה השלמה", סיים הרב הראשי.

הרב משה קרביצקי הי"ד, י"ט אדר ב תשפ"ב

הרב משה קרביצקי הי"ד, נרצח בפיגוע נורא בבאר שבע יחד עם עוד ארבעה נוספים בפיגוע שהתברר כפתחו של גל טרור. הוא היה נשוי ואב לארבעה ילדים. הרב קרצביצקי היה חבר בקהילת חב"ד בעיר באר שבע, פעל במשך שנים כאחד משלוחי חב"ד בעיר וניהל את בית הכנסת בשכונת נחל בקע בעיר. בנוסף, ניהל את בית התמחוי בשכונה מטעם 'כולל חב"ד', בו סעדו מידי יום קשישים רבים ונזקקים.

הרב משה קרביצקי בבית התמחוי בבאר שבע

השליח הראשי של חב"ד בעיר, הרב שניאור זלמן גורליק, שעבד במשך שנים ארוכות עם הנרצח סופד לו בכאב: "הוא היה מסור מאוד לשליחותו. השקיע עם בני משפחתו יבדלחט"א את הכול, למען הקהילה בשכונת נחל בקע. דאג להם גם בגשמיות וגם ברוחניות", הרב גורליק ציין בדמעות כי "לתושבים כולם זכור החיוך הרחב והנתינה הגדולה. אנחנו בהלם וכואבים עד מאוד את הבשורה המרה".

בבית חב"ד המרכזי תיארו כי המנוח הי"ד היה "איש צנוע, עניו ובעל מידות טובות, אהוב על המקום ואהוב על הבריות שכל כולו למען הקהילה. כיהן כשליח בשכונת נחל בקע בעיר וניהל שנים רבות את בית התמחוי בשכונה מטעם "כולל חב"ד". הותיר אחריו את רעייתו מרים וארבעה ילדים שיחיו. הרנינו גוים עמו כי דם עבדיו יקום ונקם ישיב לצריו וכפר אדמתו עמו".

הרב אבישי דוד יחזקאל הי"ד, כ" אדר ב תשפ"ב

ימים ספורים אחרי הפיגוע הרצחני בבאר שבע, קולות ירי פילחו את שכונת פרדס כץ בבני ברק, האברך, הרב אבישי שטייל עם בנו בעגלה התקשר לרעייתו והזהיר אותה מפני הירי, בדרכו אל הבית ותוך שהוא מגונן על בנו בעגלה נרצח בידי מרצח מתועב. הוא נולד בתל אביב בט"ו חשוון תשנ"ג, לאביו האברך הרב מנשה יחזקאל, תושב תל אביב, תלמיד חכם עצום ששוקד על התורה ומוסר שיעורים בבתי הכנסת 'בית שלמה' ו'בן פורת' בתל אביב ומשמש כשליח ציבור בבית מדרשו של הגר"מ מאיה. אמו מרת נאוה שתחי' ידועה במעשי צדקה וחסד.

בבחרותו למד בישיבת 'יקירי ירושלים' לצעירים ברחוב מלכי ישראל בירושלים והיה לאחד הבחורים החשובים ולאחר מכן עלה לישיבת 'משכנות תורה' בבני ברק, ולאחר מכן בישיבת 'אורחות דוד' של הרב בן דוד בשכונת גבעת שאול בירושלים בבני ברק. 

הוא שימש כמלמד דרדקי בכתה ב' בתלמוד תורה 'אור דוד' של הרב דניאל זר ברחוב אבוחצירא בשכונת פרדס כץ, וכן היה תלמיד מכון 'אחיה' להכשרת מורים. הוא הותיר אחריו את הוריו שיחי', אחיו ואחותו, אלמנתו מרת נעמה שתחי', לבית משפחת ביטון ממבשרת ציון, ובן אחד בן שנתיים.

אבישי הי"ד על רקע המקום בו נרצח. צילום: פלאש 90.

אחיו של הנרצח, הרב עובדיה יחזקאל ספד וסיפר בהלוויה למחרת: "אתמול בלילה העולם התהפך התקשרת אלי ואמרת לי 'אני שומע יריות, תיזהר, תהיה בתוך הבית'. וזהו. יותר לא שמעתי אותך. דאגת לנו יותר משדאגת לעצמך. דאגת לבנך, לא ויתרת, קבלת את הקליעים כנשר. אמרת 'עדיף שיפגע בי ולא בילד'. נהרגת על קידוש השם".

"אני זוכר שפנית אליי וביקשת לארגן כנס כדי שלא יהיו חילולי שבת בתל אביב. כאב לך מאד על השבת, והיה חשוב לך לעשות כינוס בהשתתפות רבנים וגדולי תורה, ועכשיו לצערינו נפרדה החבילה. בימים האחרונים הגעת לכולל ורצית ללמוד איתי, ובכך נפרדת מאיתנו".

האח המשיך ואמר: "זה קרה פה בעיר בני ברק ועלינו לקחת חיזוק בצניעות, ביראת שמים, ובלימוד התורה. האסון הזה לא קרה סתם. איננו תולים את זה בשום דבר. הכול זה רצון ה'".

הרב יעקב ישראל שלום הי"ד, כ"ו אדר ב תשפ"ב

הרב יעקב ישראל שלום הי"ד, בן 36, תושב שכונת פרדס כץ בעיר בני ברק, נרצח אף הוא בידי המחבל המתועב שהרעיד את שמי הלילה של בני ברק והפך אותה באחת לעיר מוכת שכול, הוא נרצח בעודו נוהג ברכבו.

ר' יעקב ישראל, נולד בבני ברק, כ"ט אב תשמ"ה, הוא בנו של הרב הגאון רבי מאיר שלום זצ"ל - מחשובי תלמידי החכמים בקהילות תימן בבני ברק, שנפטר בערב חג הסוכות תשפ"א, לאחר שנדבק בנגיף הקורונה והוא בן 70 בפטירתו. אביו רבי מאיר זצ"ל היה ממתפללי בית המדרש 'שער יוסף' ברחוב מהרש"ל בבני ברק. הוא נודע כשקדן מופלג ששקד על התורה יומם וליל, לעיתים נראה שוקד על תלמודו אף בבית הכנסת 'להורות נתן' של הגרע"י גשטטנר הסמוך לביתו.

תושבי שכונת פרדס כץ בבני ברק מספרים על דמות אצילית במיוחד שהחיוך לא מש מפניו. "הרב שלום היה אדם עם שמחת חיים שכמעט ולא רואים. תמיד חייך לכולם, תמיד ניסה לעזור לכולם, הוא היה אדם עם מידות טובות ועם נפש אצילית".

המנוח הי"ד.

גיסו ספד לו בהלוויתו וסיפר, "כל מי שראה איך יעקב ישראל השקיע בחינוך הילדים, איך שידע במה למקד אותם, ללוות אותם ולתמוך בהם במה שצריכים, עשה את זה במסירות עצומה. הוא לא היה בעל ממון, היו לו הרבה חובות, אבל הוא הגיע לבן שלו שנכנס לישיבה קטנה בשיעור א' ואמר לו: ברגע שאתה מסיים מסכת אתה מקבל ממני אלף שקל, 'בשביל שילמד ויאהב את התורה זה שווה הכול', אמר לי".

"תמיד היה מעודד ותומך. כיבוד ההורים שלו יוצא מן הכלל. אם אימא אמרה שהיא צריכה משהו, אם מישהו היה צריך חסד, הובלה בשעת לילה, היה עושה זאת מיד. הייתה לו יראת שמיים", הוסיף גיסו.

תהא נשמתם צרורה בצרור החיים. 

 

 

 

יום הזיכרון גל טרור יעקב ישראל שלום אבישי דוד יחזקאל פיגועי טרור אליהו דוד קיי מנחם יחזקאל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד