י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

פסח בלי לעלות במשקל? תכנני מראש

לשומרי הגזרה וחובבי הדיאטה, חג הפסח גורם לתחושות אשם קשות • לדברי הדיאטנית איילת נדיב, דווקא בבתי מלון יהיה לכם קל יותר לשמור על המשקל

פסח בלי לעלות במשקל? תכנני מראש
אהרון שטיינגולד



רוצה לעבור את החג בשלום מבחינת ההשמנה?

לדברי איילת נדיב, דיאטנית קלינית M.s.c, מנהלת מקצועית, מחלקת דיאטה, רשת סטודיו C, יש לזכור שפסח אמנם מתחיל רשמית בליל הסדר, אך כבר ימים לפני כן נוהגים לסיים את החמץ, ואז במקרים רבים לאכול מהמתאפשר מקנייה בחוץ, שרובו אכן מזון עתיר קלוריות, ובנוסף, גם לאחר סיום החג, לוקח עוד מספר ימים עד לחזרת האוכל לשגרה. כך שמבחינתנו ה"עבירות" במאכלים עלולות להתפרש על פני שבועיים כמעט.

"התחושה הרווחת היא כי החג מלא בפחמימות: מצות, תפוחי אדמה, תפוחי אדמה ותפוחי אדמה, (וכמובן שהרוב מטוגן) אך לא בהכרח זהו המצב המחייב, ניתן לצרוך מגוון של ירקות, פירות, בשרים, גבינות, ביצים שבהחלט עונים על הקטגוריה הדיאטטית והכשרה לפסח.
ו
אכן, זהו אחד מהחגים היותר מורכבים בעבור אלו שבאמת מעוניינים לשמור על משקלם, אך הפלא ופלא, ניתן בתכנון מראש, ולא בהערמת קשיים מיוחדים לעבור חג זה ללא כל עלייה במשקל. מראש נודיע, שאין כל צורך להתיימר לרדת במשקל דווקא בחג, ובהחלט אלו שנמצאים בספקטרום השמירה על המשקל או העלייה של עד 1 ק"ג, עברו את החג בהצלחה מרובה.

השאלה המתבקשת היא כיצד ניתן לעשות זאת? או במילים אחרות האם זה באמת אפשרי?

איילת טוענת כי מילת המפתח היא "תיכנון אסטרטגי מראש".

אם המחשבה המובילה בראש היא הרצון לשמור, אז טרום החג, למרות שמשפחתנו מתענגת על הפלאפל המסורתי, פיצות וכו', אנו בהחלט יכולים להסתפק בקניית כריכים או סלטים, שזמינים לא פחות. כך כבר נגיע לראשית החג עם הידיעה ששמרנו עד לתחילתו, נקודה שתעזור לנו להמשיך בתהליך השמירה.

• מה לגבי מי שמתארחים בבתי מלון?

"לאלו הנוסעים מחוץ לבית, ותלויים רבות במזון שבבית המלון, הבעיה העיקרית היא קיום 3 ארוחות ליום ("פנסיון מלא"). מומלץ, לפחות בחול המועד, לוותר על אחת הארוחות, שכן 2 ארוחות בלבד יכולים בשקט להשביע את קיבתנו.

הקושי הגדול הוא לא בבחירות, מאחר שבבית מלון, קשת המזונות רחבה, וניתן לבחור בסלטים, בשרים, מרקים ומזונות לא מטוגנים, הקושי הוא בספקטרום העין, בכמויות שהעין קולטת, באכילה החברתית המתאפיינת בחדר האוכל, ובניסיון לטעום מכל דבר על מנת לא להחמיץ.

אך דווקא בבית מלון, הזמינות לאוכל קטנה יותר מאשר בבית ולעיתים דווקא קל יותר מבחינה זו. כדאי תכנן מה נאכל בכל ארוחה, להחליט על דברים שנוותר ונגוון בארוחות האחרות, ועל לא יותר מקינוח אחד ליום. את המצות לאכול רק לצורך נטילת ידיים ולהימנע מכירסומם באופן לא מודע. רצוי וניתן לשלב ספורט, אם קיים חדר כושר בבית המלון, ולזכור שעם אותם בגדים שבאנו אנו גם רוצים לחזור".

• ומה באשר למארחים בבית?

"לאלו המארחים בבית, כדאי ששעות ההכנה במטבח יתקצרו ויהיו ממוקדות. עקב ההמצאות בבית, ותחושת הרעב התוקפת בפסח, שלכאורה "אין מה לאכול", שעות האפייה וכמות העוגות בחג זה רבות מדי. רצוי שבכל ארוחה יהיו תבשילים שאינם עתירי קלוריות: דגם אפויים, בשרים ברוטב, ניתן להשתמש בגרסאות תפוחי אדמה בתנור וירקות למינהם, מרקים ועוד. בין הארוחות פירות, ירקות, יוגורטים כפי מתנהלים חיי דיאטה שגרתיים שלא בחג. מומלץ לשלב פעילות גופנית במהלך החג, דבר שיעזור לצמצם נזקים קלוריים ויזכיר לנו שאנו עדיין בתוך תבנית השמירה.

עם סיום החג, החכמה העיקרית היא לחזור לשמירה ההרמטית, מהר ככל האפשר להתארגן עם המזונות הרצויים לנו, ולא להתמרח עם היציאה מהמסגרת עד לחג הבא, שכן רק "גשר" שכזה יעלה לנו בעוד קילו או שניים".

ערכים קלוריים למאכלי החג:

מצה מרובעת – 140 קלורית (2 פרוסות לחם)
מצה עגולה- 240 קלוריות
כוסית יין- 150 קלוריות
גפילטעפיש קטן- 160 קלוריות
כף חרוסת- 60-80 קלוריות
עוגית בוטנים\שקדים\אגוזים- 200-250 קלוריות
1 שוק עוף- 80 קלוריות
מנת צלי- 200 קלוריות
1 כף כבד קצוץ- 80 קלוריות
דיאטה קלוריות איילת נדיב סטודיו C

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד