י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
לוין דרש התנצלות, פרוש סירב

קרב המכתבים שמסעיר את יהדות התורה; "מותר להביע אכזבה"

חשיפה: קרב המכתבים שמסעיר את יהדות התורה • לוין נפגע שפרוש טען ש"אגודת ישראל רומתה על ידי הליכוד" • לוין דרש התנצלות - אך סורב ובמקום זאת סגן השר פרוש השיב בכתב יד וחזר על הטענה ש'אגודה' רומתה • 'בחדרי חרדים' חושף בפרסום ראשון את כל הפרטים

   קרב המכתבים שמסעיר את יהדות התורה; "מותר להביע אכזבה"
השר לוין וסגה"ש פרוש צילום: הדס פרוש ויונתן זינדל, פלאש 90

יהדות התורה סוערת מאז אמש, אז חתמו שישה מחברי הסיעה על מכתב הסתייגות מפעולה שנקט סגן השר מאיר פרוש - עת ביקש למלא את הוראות מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל, אך הובל באחת לתוך מלחמת יחיד מול כל סיעתו. הקרב, כך נראה, צפוי ללוות את המערכת הפוליטית החרדית בתקופה הקרובה ולעורר טלטלות בתוך סייעת 'יהדות התורה'.

כזכור, הסערה החלה עם מכתב ששיגר סגן השר מאיר פרוש ביום חמישי שעבר ליו"ר צוות המו"מ של הליכוד השר יריב לוין - מכתב בכתב ידו כדי למנוע הדלפות - שעוסק בנושא חוק הגיוס ובדרישת מועצת גדולי התורה לשלב את פסקת ההתגברות בהסכמים הקואליציוניים כדי למנוע את פסילת החוק על ידי שופטי בג"צ. המכתב נשמר עד עכשיו בסודיות ונמצא רק בידיו של השר לוין ובידי גורם נוסף ביהדות התורה.

לא ברור גם לנו מה בדיוק נכתב שם, אולם הבוקר (שני) בעיתון המבשר הציגו את רוח הדברים. לפי הנטען בביטאון, פרוש דרש תשובות מהשר לוין אחרי שגילה כי השר אטיאס הוא זה שמייצג את עמדת מפלגתו בדיוני המו"מ עם כחול לבן. כאשר בניגוד לדברי לוין, לא ניתן לכך אישור על ידי ראשי סיעת יהדות התורה. בין הדברים כתב פרוש כי, "אגודת ישראל מרגישה מרומה".

ל'בחדרי חרדים' נודע כי השר יריב לוין נפגע מתוכן הדברים שנכתבו בשם אגודת ישראל וביקש הבהרות מראשי יהדות התורה יעקב ליצמן ומשה גפני. קודם לכן הוא שיגר מכתב תגובה לסגן השר פרוש, בו הוא כתב: "הצטערתי מאוד לקרוא את המכתב, ואני חולק מכל וכל על הדברים הפוגעניים שנכתבו בו. בפרט שהאמירה כאילו אגודת ישראל רומתה על ידי הליכוד, לא רק שאינה נכונה, אלא יש בה משום הטלת דופי בי ברמה האישית, באופן שאין לו מקום".

השר לוין הוסיף וכתב, "התלבטתי, נוכח האשמות שווא קשות וחמורות אלה, אם נכון יהיה שאענה לגופו של עניין, והחלטתי לעשות זאת בקצרה אך ורק למען הסר ספק". לוין טען כי הליכוד רוצה לבצע את התיקונים ולחוקק את פסקת ההתגברות, אך לא ניתן לעשות זאת משום שאין רוב של 61 לגוש הימין ולשם כך הוקמה ממשלת חירום בידיעה כי לא יהיה ניתן לאלץ את כחול לבן לחוקק את פסקת ההתגברות.

עם זאת, מדגיש השר לוין במכתבו לסגה״ש פרוש, כי, "הקפדנו על כך שחוק הגיוס במתכונת כפי שגובשה על ידי השר לשעבר אריאל אטיאס, יהיה חלק מרכזי בהסכם הקואליציוני. שיביא למחויבות של כל השותפים בקואליציה להעברת החוק". באשר לחששות של פרוש, מעריך השר לוין כי החוק יעמוד במבחן בג"צ ולא ייפסל. "הסיכוי שההסדר יעמוד במבחנים המשפטיים - גדול בהרבה ממה שידענו ביחס להסדרים קודמים שנעשו בעבר", כתב לוין.

את מכתבו סיים לוין בבקשת התנצלות מפרוש. "נוכח האמור לעיל ונוכח שותפות הדרך המתקיימת בינינו, הנני מקווה כי במחשבה שנייה תמצא לנכון לחזור בך מהאמירות הבלתי מקובלות שלצערי נכללות במכתבך".

בגרסה שהציג הבוקר (שני) פרוש הוא טען כי במכתב הנ"ל - שמתפרסם כאן לראשונה - השר לוין סירב להשיב לשאלה: מי מחברי אגודת ישראל הסכים כי השר שעבר אטיאס ינהל את המשא ומתן גם בשם אגודת ישראל. השיחות כללו ויתור מדרישת 'אגודת ישראל' לכלול את פסקת ההתגברות בהסכם. ב'המבשר' נכתב כי ההתחמקות של לוין "אומרת דרשני".

פרוש לא נותר חייב והשיב ללוין במכתב שני שנכתב גם הוא בכתב יד ונמסר לשר לוין ביד, אך למרות זאת הגיע לידי 'בחדרי חרדים' ובו פרוש חוזר על האשמות כי 'אגודה' מרגישה מרומה על ידיו ועל ידי הליכוד. "אצלינו באגודת ישראל, הדרישה שהחישוקים של פסקת ההתגברות וחוק יסוד השפיטה יהיו בצמוד לדרישה שהיעדים יוצאו מנוסח החוק, להחלטת ממשלה - הינה הוראה של מועצת גדולי התורה".

"כך שגם אם בשיחות שהיו לנו במהלך השבועות האחרונים, בהן אתה טענת שיש חשיבות להעביר בכנסת חוק גיוס בתמיכת 2 רמטכ"לים וכו׳, גם אם החישוקים לא יוצמדו כעת", כותב פרוש, "בוודאי תזכור שאני אמרתי לך, שאנחנו באגודת ישראל רואים בחישוקים תנאי הכרחי ולנו זה חשוב וחיוני".

עוד כתב פרוש : "כשותף קואליציוני ותיק עם אגודת ישראל, אתה בוודאי תסכים שמותר לנו להביע אכזבה, שבנושא המרכזי שחשוב לנו – נושא הגיוס, הרי החישוקים החיוניים ואשר נדרשים לחוקק חוקים בנושא זה, מבלי שייפסל בבג"צ, או שגם לא תישלל מהממשלה לדון ולהחליט על שאלת היעדים, כאשר אינם בהסכם. זו אכזבה קשה. "ומי יודע מה ילד יום".

עוד הוסיף סגן השר, "מלא חששות מהאשליה, שהממשלה העתידה לקום כעת בראשות הליכוד וכחול לבן ויתר השותפים, יכול מישהו שמכיר את העניינים לחשוב ולהרגיע אותנו שיתקבל חוק בנושא הגיוס שיהיה לרוחה של מועצת גדולי התורה של אגו״י. בכנסת ה-23 ימים ידברו. אני יכול בוודאות לומר שאין שום סיכוי, ולכן אני כיהודי חרדי וכנציג של מפלגה חרדית מאוכזב ומוטרד".

בסיום מכתבו מתייחס פרוש לכינוי שפגע בשר לוין, וכותב כי לוין נמנע מלהתייחס לשאלות ששאל תוך שטען כי מדובר בציטוטים שהוא מביא בשם אחרים, "שאת אחד מהם שמענו יחד". שהוא חוזר שוב על הציטוט שעוררה את הסערה ביהדות התורה וכותב: "הפירוש הוא שאגודת ישראל רומתה".

כאמור, קרב המכתבים הזה עורר את הסערה במפלגת יהדות התורה, שהביאה את שאר חברתי סייעתו של פרוש לשגר מכתב בו הם התנערו מסגנון הדברים וכתבו לשר לוין שהמכתב של פרוש, "נשלח ללא התייעצות עמנו ושלא על דעתנו", תוך שהוסיפו: "אני מסתייגים מאופי המכתב".

 

 

 

מאיר פרוש יריב לוין חוק הגיוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד