י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
חשיפת 'בחדרי'

פרשת האברך המיסיונר: פסקי הלכה באשר להשלכות ההלכתיות

מיכאל הכהן שהונה את תושבי הגבעה הצרפתית ולא רק, לאחר שפרסמנו כאן ב'בחדרי' כי מדובר בגוי וכעת מחפש את מקומו מביא הרב שרגא מירושלים פסקי הלכה לגבי כל השאלות שהתעוררו

פרשת האברך המיסיונר: פסקי הלכה באשר להשלכות ההלכתיות
האברך הגוי צילום: צילומסך

פרשת האברך הגוי שהתגורר בשכונת הגבעה הצרפתית בירושלים, אינה יורדת מסדר היום. מיכאל הכהן נעלם מהשכונה לאחר שזהותו נחשפה ב'בחדרי חרדים'.

בינתיים פורסם פסק הלכה של הגאון רבי שלמה שרגא, אב"ד וראש כולל "ברוך שאמר" בירושלים, ממקורבי הראשון לציון הגר"י יוסף שהצטרף לפסק יחד עם ראב"ד ירושלים הגאון רבי ברוך שרגא בעניינו של המיסיונר.

הרב שרגא כותב: "אודות מה שספרת לי, ואף נתפרסם ברבים המקרה המזעזע אשר נתגלה פה בשכונתכם הגבעה הצרפתית אשר ב"ה הולכת ומתפתחת ומתרבים בני תורה בשכונה בלע"ר אשר דבר זה היה בבחינת היינו כחולמים לפני כעשרים - שלושים שנה, ולצערינו הרב כעת נודע על גוי מסיונר אשר התחזה ליהודי ונתערב בקהילה של אחינו האשכנזים, ואף את בניו ובנותיו שלח למוסדות שלהם.

"כעת נתפרסם קלונו ברבים בפרט אחרי שאספתם לו כספים רבים לרפואת רעייתו אשר חלתה במחלה הארורה ה' ישמור ויציל, ולאחר חקירה ודרישה שתי וערב לפני ולפנים, כאן ובחו"ל נתברר מעל כל ספק, שהנ"ל גוי גמור מבטן ומלידה מדורי דורות הוא ורעייתו ששבקה חיים לכ"ח, ולפניכם מספר שאלות אשר נתעוררו בעקבות מקרה עצוב זה.

האחת: לצערינו הרב נתברר שהוא מל תינוקות יהודיים מה דינם, האם מילתו כשירה או לכל הפחות צריכים הטפת דם ברית?

עוד בנושא:

הלם בקהילה החרדית בירושלים: סופר הסת"ם התגלה כגוי מיסיונר

"הילדים היו שותפים בכל המשחק" | כך נחשפה משפחת "האברך" הגוי

חשיפת 'בחדרי': זהותו של הגוי שהתחזה לאברך הייתה ידועה זה שנים

פרשת האברך הגוי: "אני אחיין של 'בבא סאלי' וצאצא האר"י הקדוש"

בית הדין ביטל את הוכחת היהדות של המיסיונר

השנית: הוא ג"כ סידר חופות לאנשי קהילתכם האם הזוגות נחשבים כנשואים או צריכים חו"ק כדמו"י מחדש? השלישית: האם התפילין שמכר לכם, וטען שהוא כתב אותם כשרות או פסולות, והאם טעונות גניזה או שריפה?

והרביעית: קברו את רעייתו בקברי קומות כאן בירושלים בביה"ק יהודי, ומתחת רעייתו הנכריה אשר קבורה בקומה העליונה נמצאת קבורה אשה יהודיה שומרת תו"מ, ושאלתכם האם לפנות את היהודיה מתחתיה למרות חרדת הדין שבדבר, משום לא ישכון צדיק אצל רשע היות וברור לכם שהגוי המסיונר לא יפנה את רעייתו בשום פנים ואופן?

בפסק הלכה ארוך ומנומק עם עשרות מקורות משולחן ערוך כותבים כי הוא גוי מעל לכל ספק וכעת נודע שהנ"ל הסיר מעצמו סמנני היהדות כגון הפאות וכד' לכן העלנו בס"ד כי ראוי הוא שהתינוקות שנימולו על ידו יעשו להם הטפת דם ברית ע"י מוהל מומחה.

לגבי החופות שערך, אם לא היה עד אלא היו עדים כשרים העלנו בס"ד שא"צ קדושין חוזרין והרי הם נשואים כדת מו"י. ובאופן שהוא עצמו היה עד צריכים לקדושין מחדש מדין עדות שבטלה מקצתה וכו' ובברכה וראוי להחליף הכתובה.

לגבי הסת"ם ששיווק ומכר להם היות וישנן עדויות שהוא כתבם ומסתמא גם מה שלא כתב הביא מחבר מרעים משחיתים כמוהו לכן דינם שישרפו. וראוי לתובעו להשיב הממון. ובוודאי ראוי ונכון לפנות המנוחה היהודיה השוכנת מתחת הגויה ויפה שעה אחת קודם.

לגבי קבורת רעייתו לגבי להוציא גופת אישה יהודיה שקבורה לידה כותב הרב כי העובדה שהיא בקומה אחת והשניה בקומה אחרת, ויש ביניהם ד' אמות אף שהד' אמות הם בגובה ולא ברוחב אפשר דקיל טפי ואי"צ לפנותה שהרי יש הפסק ביניהם הן משום שהיא קומה אחרת, והן משום שיש ד' אמות ביניהם, ובזה ודאי מועיל. 

מצד שני הוא מביא את דעת הגר"ש קלוגר שקבורת ישראל וגוי צריך מחיצה ביניהם ויתכן שהקרקע בעצמה שקבורה אינה נחשבת מחיצה, אולי כדאי להוסיף עוד מחיצת גבס מתחת הקומה שהיא קבורה והכל על מקומו יבוא בשלום.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי הראשון לציון הגר"י יוסף הצטרף לפסק ההלכה לאור המסמכים שהוצגו בפניו וחתם עליו.

האברך הגוי גבעה צרפתית הרב יצחק יוסף מערת קבורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד