י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
נפל דבר בכנסת

בתום דיון סוער: עמיחי שיקלי הוכרז כח"כ פורש; יתקשה לפעול

כשנה לאחר הקמת הממשלה, ובעקבות סירובו לתמוך בה, ועדת הכנסת הכריזה הערב על חבר הכנסת עמיחי שיקלי כפורש מסיעת 'ימינה' • בדיון סוער שארך שעות רבות התעמתו נציגי 'ימינה' מול חה"כ שיקלי, סילמן וחברי הליכוד | שיקלי לא יוכל להתמודד ברשימה קיימת לכנסת ה-25

בתום דיון סוער: עמיחי שיקלי הוכרז כח"כ פורש; יתקשה לפעול
בכנסת צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

חבר הכנסת עמיחי שיקלי הוכרז היום (שני) כח"כ פורש מסיעת 'ימינה', בתום דיון סוער ומתוח בוועדת הכנסת. ההכרזה לא תאפשר לו להתמודד בבחירות הקרובות במפלגה קיימת.

שבעה חברי כנסת מהקואליציה החברים בוועדה הצביעו בעד ההפרשה. ח"כ יצחק פינדרוס הודיע שאינו משתתף בהצבעה. וליד טאהא מרע"מ, עידית סילמן מ'ימינה' וח"כ אחמד טיבי מ'הרשימה המשותפת' נעדרו מההצבעה ובכך היא עברה פה אחד ללא מתנגדים.

לפני ההצבעה, הודיע חבר הוועדה, נציג 'יהדות התורה' יצחק פינדרוס: "כיוון שהוועדה אינה מייצגת את הכנסת, אני לא מתכוון להשתתף בהצבעה".

ח"כ עמיחי שיקלי הגיב לאחר ההדחה וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "בסוף, מה שחשוב - זה עם ישראל. וכמו שאמרתי היום אמשיך ואומר גם מחר:
נצח ישראל לא ישקר!".

יצוין כי הערכה הגוברת היא שחבר הכנסת שיקלי יערער לבית המשפט ויתכן כי שופטי בית המשפט המחוזי יורו להוציא צו ביניים או לקבל את ההחלטה, הרי שההחלטה כבדת המשקל עוד עלולה להשפיע על יציבות הממשלה ושמא אף להפלתה תוך זמן קצר.

עוד בנושא:

סיכום היום בוועדה

בדיון התייצבו בעיקר נציגי האופוזיציה, כדי לגבות את שיקלי, גם כאלה שאינם בעלי זכות הצבעה בוועדה. את טיעוני 'ימינה' הציג השר לשירותי דת, מתן כהנא, עליהם השיב תחילה עורך דינו של חה"כ שיקלי, עו"ד גיא בוסי, ולאחר מכן שיקלי שטח את טענותיו בעצמו.

מי שנעדר מהדיון, הוא חבר הוועדה, נציג רע"מ, חבר הכנסת ווליד טאהא, זאת, בשל ההחלטה של מפלגתו להקפיא את הפעילות הפרלמנטרית. אך הדבר לא השפיע על ההצבעה בעיקר מהסיבה כי נציגי האופוזיציה עדיין מחרימים את חברותם בוועדות הכנסת, כך שהרוב הינו מוחץ לחלוטין.

הח"כים מהאופוזיציה ניסו לעכב את הדיון בקריאות ביניים, והפריעו לניהול הדיון שנוהל על ידי יו"ר הועדה המחליף איתן גינזבורג, שהחליף את היו"ר הקבוע חה"כ ניר אורבך, היושב שבעה על אמו. בתחילה הלינו חברי הכנסת מהאופוזיציה על סגירת מיקרופונים לחברי הכנסת ועל חוסר המקום בחדר. בתגובה החל יושב ראש הוועדה גינזבורג להוציא כמה מהם.

השר מתן כהנא הטיח בח"כ שיקלי, "בחרת להתשפן כדי להשתריין". הוא פירט את ה-754 הפעמים שבהן עמיחי שיקלי הצביע נגד עמדת סיעתו, וטען שהוא "ביצע כל מעשה אפשרי על מנת לפרוש מהסיעה ופועל באופן אקטיבי נגד".

כהנא סיפר שב'ימינה' קיוו, "שלפחות בחלק מההצבעות הוא יהיה ענייני", אך לטענתו "לא היה לו האומץ". במהלך הדיון נכנסה במפתיע הח"כית עידית סילמן שפרשה מהקואליציה, התפרצה לדבריו וטענה שבקריאה שניה ושלישית היה אמור לעבור חוק הגיור של 'ישראל ביתנו' במקום זה המתון יותר של כהנא בעצמו: "אל תעשה שקר בנפשך", הטיחה סילמן בחברה למפלגה.

מתן כהנא בוועדה. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת.

חבר הכנסת שיקלי השיב לטענות שהציג כהנא בבסיס הטענה כי הוא זה שפעל לפי מצע מפלגת 'ימינה', ושאר החברים הם אלה שפרשו מעקרונות ומצע מפלגת 'ימינה', "נפתלי בנט ואילת שקד פגעו פגיעה קשה ששנים ייקח לתקן. אכן הפוליטיקה היא זירה פרגמטית. אולם מחזה אימים של הפרה כה בוטה של כל ההתחייבויות של מפלגת ימינה לאזרחים, היא חסרת תקדים שדגלים שחורים מתנוססים מעליה. תאוות שלטון כבוד ושררה. עולם הפוך ראיתי. בשונה מהעבר, רבים מחברי הסיעה מתנגדים למהלך".

שיקלי הציג 100 ציטוטים של בכירי 'ימינה' לציבור, בהם התחייבו להקים ממשלת ימין והקריא ציטוטים רבים מהבטחות בכירי סיעת 'ימינה' ערב הבחירות להקים ממשלת ימין. "אני גאה לעמוד כאן מול הבטחות שווא של נפתלי בנט", אמר שיקלי.

שיקלי לצד עורך דינו גיא בוסי. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת.

הוא התרגש ואף נשנק בקולו, "החשש הכי כבד של מצביעי ימינה, היא שנלך עם השמאל. בנט הבטיח בשיחות זום לבוחרים, בשום אופן לא נלך עם השמאל". שיקלי הקריא התכתבות בין ראש הממשלה בנט, למצביע 'ימינה' איש התקשורת יותם זמרי שחשש מהישנות המקרה של אריאל שרון שהבטיח "דין נצרים כדין תל-אביב". בנט הבטיח "יש לי אלוקים, אני שונה משרון".

ח"כ שיקלי סיים את דבריו ואמר, "נפתלי בנט אין לך אלוקים", בתום דבריו, חברי הכנסת מהאופוזיציה מחאו לו כפיים.

חברי כנסת רבים שישבו לאורך כל שעות היום בוועדה הוצאו על ידי יו"ר הישיבה איתן גינזבורג בעקבות קריאות ביניים והתפרצות לדברי דוברים אחרים שקיבלו את רשות הדיבור.

מ"מ יו"ר הוועדה איתן גינזבורג. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת.

במהלך הדיון קיבל חבר הכנסת שיקלי גיבוי מחבריו לליכוד, וראש האופוזיציה בנימין נתניהו אף פרסם סרטון תמיכה. לצד חברת הכנסת עידית סילמן שהגיעה לגבות את שיקלי והפתיעה בהתבטאות פומבית לראשונה נגד הממשלה, "דרך ארץ קדמה לתורה. קשה לי להאמין שמתן ושירלי, אתם פה כאשר איש הגון עומד על דוכן הנאשמים. אני בטוחה שאתם לא מאמינים במה שאתם עושים".

סילמן פנתה לשר מתן כהנא, "האם על הערכים האלו חינכת את החניכים שלך לטיס? קיבלתי את התחושה שאני נאמנה לערכי ולבוחרי. הדיון הזה חלק ממהלך קטן ונקמני. ימים יגידו. אנחנו לא הפורשים, אנחנו הולכים עם ההבטחות, המצע והערכים שהבטחנו לבוחרי ימינה".

עמיחי שיקלי מפלגת ימינה מתן כהנא עידית סילמן נפתלי בנט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד