י"ד אייר התשפ"ד
22.05.2024
התקציב כבן ערובה

חשיפה: הערבות והמחלוקות - זה הנוסח הסופי לחוק הגיוס

לאחר חלוקת התפקידים, התפנו בליכוד לטפל במוקש האחרון מול 'יהדות התורה' ובעיקר מול הסיעה החסידית ודרישתה לחוקק חוק גיוס נטול סנקציות לחלוטין. בליכוד ובתמיכה שקטה של 'דגל' ניסו למסמס את הנוסח, אך ב'אגודה' התעקשו והחליטו לקשור את העברת התקציב בגיוס

חשיפה: הערבות והמחלוקות - זה הנוסח הסופי לחוק הגיוס
גפני וגולדקנופף צילום: פלאש90

כבר מתחילת המו"מ החלו בסיעות החרדיות בדגש על 'אגודת ישראל' להעביר דרישות בסוגיית חוק הגיוס. תחילה הציגו את הדרישות באמצעות ביטאוני המפלגה, 'המבשר' ו'המודיע' בהם נכתב כי נדרש לחוקק את 'חוק טל' מחדש, אך לאור התנגדות סיעת האחות 'דגל התורה' דרשו באגו"י כי רק ייכתב נוסח המחייב את הקואליציה לחוקק חוק נטול יעדים או סנקציות.

מנגד, בליכוד בתמיכה שקטה של 'דגל התורה' התנגדו לשלב נוסח מחייב כבר כעת משש לזעם בקרב תומכי ימין, וביקשו להסתפק בכך שייכתב כי חוק הגיוס יובא בהסכמת כל הסיעות, אך ב'אגודת ישראל' התעקשו והציגו דרישה מפורשת מחברי המועצת בה הבהירו כי יתקשו לקבל את אישור המועצת לתמוך בממשלה ללא הנוסח המסוכם.

לאחר שהושלמה מלאכת חלוקת התפקידים, התפנו בליכוד לטפל במבוי הסתום בחוק הגיוס. כפי שנחשף ב'בחדרי חרדים', פריצת הדרך נעשתה בדיון לילי בין נציגי 'אגודת ישראל' לראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו שהתווה את הדרך לקראת הפשרה.

נוסח חוק הגיוס

בסיועו של עורך הדין עמית חדד, סוכם לגבש את חוק יסוד: ערך לימוד התורה, חוק שיגן על זכויות לומדי התורה וייתן מענה ומשקל נגד לערך השיוון בחוק יסוד: כבוד האדום וחירותו, שדרכו בוטלו מספר פעמים חוקי הגיוס לאורך השנים.

חשיפת 'בחדרי': חוק ערך לימוד תורה - הישג היסטורי ליהדות התורה

פרסום ראשון: יהדות התורה והליכוד מגבשים פשרה בחוק הגיוס; הנוסח המסתמן

משבר הגיוס: בליכוד מתבצרים, ב'אגודה' מאיימים: "נצביע נגד הקמת הממשלה"

חוק הגיוס עומד בלב המחלוקת בין יהדות התורה לליכוד | כל הפרטים

לצד ההסכמה הדרמטית של הליכוד לעגן בחוק יסוד את ערך לימוד התורה במדינת ישראל, ביקשו החרדים לשלב בנוסח ההסכם הקואליציוני סעיף המבהיר כי "לא ייעצר או יכלא בישראל אדם בעוון לימוד תורה", כפי שדווח לראשונה ב'בחדרי חרדים'.

אך עם המשך שיחות המו"מ, הוחלף הנוסח הראשוני בנוסח חדש בו נכתב כי "מדיניות הממשלה המוקמת בימים אלה תהיה ברוח המדיניות שאמר ראש הממשלה, לפיה: "במדינת היהודים, לא ייכנס אדם לכלא בשל לימוד תורה". (11.7.2012 חדשות 10)

נוסח חוק הגיוס שנדחה על ידי 'הליכוד'

אך בהמשך השיחות, הנוסח המחייב כי אדם הלומד תורה לא ישב בכלא, נמחק לחלוטין, ובסוף השבוע העבירו בליכוד את הנוסח המעודכן בנושא חוק הגיוס, ורק בסוף השבוע קיבל הנוסח את אישור מועצת גדולי התורה החסידית ואת מנהיג 'דגל התורה' הגרי"ג אדלשטיין מה שמקרב את 'יהדות התורה' לחתימה על ההסכמים הקואליציוניים.

הנוסח והערבות

הנוסח הסופי והמלא בחוק הגיוס שנחשף כאן לראשונה, יהיה כך:

"לאור החשיבות שהעם היהודי העניק ומעניק ללימוד תורה לאורך הדורות, תושלם חקיקת חוק יסוד: לימוד תורה הקובעת שלימוד התורה הוא ערך יסוד במורשת העם היהודי, וזאת עד להעברת תקציב לשנת 2023.

בד בבד, עד העברת התקציב לשנת 2023, יושלם תיקון לחוק שירות הביטחון להסדרת מעמדם של תלמידי הישיבות בהסכמת כל סיעות הקואליציה.
סיעת יהדות התורה מודיעה, שעניין זה הנוגע בנפשה אמור היה להיות מוסדר מבחינתה כתנאי עוד קודם הקמת הממשלה. אך מתוך מודעות להליכים המתבקשים, נקבע כי חקיקת חוק יסוד: לימוד תורה והתיקון לחוק שירות הביטחון תושלם עד להעברת התקציב לשנת 2023".

עוד בימים האחרונים ביקש חבר הכנסת משה גפני להוסיף 16 מילים נוספות, לפיהם "כאשר הממשלה תפעל ברוח המדיניות שבמדינת ישראל לא יגבילו את מכסת לומדי התורה", אך הנוסח הזה נדחה על ידי 'הליכוד' וגפני מצידו התפשר והסכים לנוסח שנחשף כאן.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי בכירי האדמו"רים החברים במועצת החסידית הם אלה שביקשו ערבות לקיום חוק הגיוס, שבהסכמה שבעל פה סוכם כי יהיה ללא יעדים וסנקציות, והנוסח שנקבע פירשו כי תקציב המדינה לשנת 2023 יעבור רק בכפוף לנוסח בחוק הגיוס שיוסכם על 'אגודת ישראל', אחרת יואשמו הליכוד בהפרת ההסכם ונציגי 'יהדות התורה 'יוכלו להפיל את הממשלה בגין הפרתו.

חוק הגיוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד