כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
התנצלות בע"מ

הציבור לא חוזר למותג: "אנג'ל מייצגת באופן מובהק את ההסתה נגד החרדים"

הציבור החרדי קיבל בהיסוס את ההתנצלות של קברניטי חברת אנג'ל שעלו בשבוע שעבר, אחרי חודש של שתיקה, לביתו של ראש הישיבה זצ"ל. מספר ימים אחרי זה חזר בו היו"ר באופן בוטה מההתנצלות. עבור החרדים זה היה צעד אחד יותר ממה שיכלו לספוג • "אנג'ל אני לא קונה יותר"

הציבור לא חוזר למותג: "אנג'ל מייצגת באופן מובהק את ההסתה נגד החרדים"
מודעות התנצלות של אנג'ל בירושלים צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בדיוק שבוע חלף מאז הגיעו קברניטי מאפיית אנג'ל, המנכ"ל ירון אנג'ל והיו"ר עמר בר לב, לביתו של מרן ראש הישיבה הרב גרשון אדלשטיין זצ"ל והפקידו בידי בני המשפחה מכתבי התנצלות על סדרה של מחדלים: ההפגנה המבזה של בר לב מול ביתו של ראש הישיבה זצ"ל, השתיקה של החברה במשך חודש שלם וכן דבריו המקוממים של נכדו של המייסד נגד הציבור החרדי.

הציבור החרדי קיבל בהיסוס קל את ההתנצלות שהגיעה אחרי לא מעט ספקולציות ששיווקו אנשי יחסי ציבור בעיתונות הכללית לפיהן החברה כלל אינה מפסידה מן החרם החרדי ואף מרוויחה מכך בגלל שהחרדים רוכשים רק לחם "מסובסד" עליו אנג'ל מפסידה. מהר מאוד היה ברור כי הנתונים הללו אינם נכונים ולמרות הדברים האופטימיים ששידרה החברה, היא חווה ירידה משמעותית בהכנסותיה ובמקביל, בזה אחר זה סניפי זכיינות של המאפייה בריכוזים באזורים החרדיים מיהרו לשנות את שמם ולהתנער מהמותג.

בר לב וירון אנג'ל בבני ברק.

ולא בכדי. תוך קצת יותר מחודש הצליח המותג אנג'ל להפוך לשם נרדף לכל מה שמייצג שנאת חרדים ברחוב הישראלי. בתקופה בה תופעת השבטיות מתעצמת במדינת ישראל, על רקע ההפגנות נגד ממשלת הימין שגולשות להפגנות נגד החרדים להם מצמידים המפגינים כינויי גנאי איומים כמו "שודדי הקופה הציבורית" - בר לב הפך את המותג אנג'ל למוקצה בציבור החרדי.

"לא התנצלות": עמר בר לב התראיין לראשונה מאז עלה לבית מרן זצ"ל וגרם נזק למאפיית אנג'ל

סערה בעקבות הריאיון של עמר בר לב: "אם אנג'ל רוצה למכור לחרדים הוא חייב ללכת"

מנגד, החרדים אינם ששים אלי קרב וחלקים לא מעטים בציבור היו מעוניינים התנצלות ופיוס עם המאפייה הוותיקה שקנתה לה שם במגזר החרדי במשך שנים רבות. במשך חודש ימים החברה לא פצתה את פיה, אך במהלך ימי השבעה ניצלה הנהלת אנג'ל את ההזדמנות וקברניטיה עשו צעד משמעותי לעבר הציבור החרדי כשהגיעו לעיר בני ברק והתנצלו בביתו של ראש הישיבה זצ"ל.

לרגע היה נדמה כי הנה באה השעה. הפיוס המיוחל התרחש והמאפים והחלות החמימים של המאפייה ישובו לשולחנם של החרדים. אך אז הגיע רגע משמעותי, אולי משמעותי יותר מן ההפגנה עצמה של בר לב מול ביתו של ראש הישיבה זצ"ל: יו"ר הדירקטוריון בר לב שלא היה מרוצה מאמירות בתקשורת החילונית על כך ש"נכנע לחרדים" וחשש לאלקטורט שלו, מיהר להתראיין לידיעות אחרונות ולחזור בו מהתנצלותו. בכך הצית בר לב את הסנטימנט המתגונן של הציבור החרדי שחש כי עשו עליו סיבוב.

העיתונאי יעקב ריבלין רוכש אנג'ל אחרי ההתנצלות

ביממה האחרונה ההסתובבתי במספר מרכולים בעיר בני ברק ופתחתי בשיחה על הנושא עם מספר אברכים ובחורים במקום. ניסיתי להבין לאן הרוח נושבת, האם החרם עדיין עומד בעינו, או אולי הציבור החרדי שכח וסלח.

"בהתחלה התלבטתי מאוד לגבי החרם", אמר לי מאיר, אברך ליטאי צעיר מבני ברק. "העובדה שרבנים לא עמדו מאחורי החרם באופן ברור גרמה לי לשבת על הגדר. אמנם לא רכשתי את מוצרי אנג'ל מאז, אבל לא הייתי בטוח לגבי זה", הוא מספר. "אבל מאז סופ"ש האחרון כששמעתי על כך שבר לב חזר בו מההתנצלות שלו בבית הרב זצ"ל, גמלה בליבי החלטה - אנג'ל אני לא קונה יותר".

שלמה (שם בדוי), בחור ישיבה מבני ברק אותו אני פוגש בסניף של רשת סופרמרקטים גדולה במגזר החרדי מזכיר לי כי הגאון רבי יצחק זילברשטיין סובר שאין לקנות את מוצרי אנג'ל. "אני וכל משפחתי מהרגע הראשון החרמנו את אנג'ל. גם בגלל ביזוי כבוד התורה וגם בגלל שהיא מייצגת באופן מובהק את ההסתה נגד החרדים".

נזכיר כי על פי נתוני חודש מאי שמציגה חברת סטורנקסט ופורסמו בגלי צה"ל, נרשמה ירידה של כ- 29.5% בקטגורית עוגות קונדיטוריה. וזאת למרות הטענה כי הציבור החרדי שמחרים את המאפייה צורך רק "לחם בפיקוח" עליו החברה כמעט ואינה מרוויחה.

חלות מיותמות של אנג'ל ביום שישי

בנוסף, המכירות של הלחם בפיקוח צנחו ב-13.5% ובלחמניות נרשמה ירידה של 14.5% בקטגוריית הפיתות נרשם דווקא זינוק של 80% אותה מסבירים ברשתות בעקבות ל"ג בעומר והמנהג לעשות "על האש".

הזעם נגד עמר בר לב

בסביבתו של הבעלים ירון אנג'ל הביעו אכזבה מדבריו של עמר בר לב בריאיון ל'ידיעות אחרונות' והבהירו ל'בחדרי חרדים' כי הם עומדים מאחורי ההתנצלות הכנה לדבריהם בתחילת השבוע בבית הרב אדלשטיין זצ"ל בבני ברק. גורמים המעורים בנושא מסבירים לנו כי הבעלים של החברה נמצא בין הפטיש לסדן: מחד, יש לו 'אחוות רעים' משירותו המשותף עם בר לב בסיירת מטכ"ל, מאידך, אכזבה מהצעדים שלו שגורמים נזק למאפייה.

בציבור החרדי עולה דרישה חד משמעית כלפי קברניטי מאפיית אנג'ל - לפטר לאלתר את יו"ר הדירקטוריון בר לב שהפך לסדין אדום עבור הציבור החרדי, ומי שמייצג יותר מכל את שנאת החרדים שעולה באחרונה ביתר שאת ברחוב הישראלי. אך באנג'ל כלל לא ממהרים לעשות את הצעד הזה.

מאפיית אנג'ל עמר בר לב הרב גרשון אדלשטיין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 43 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד