א' אייר התשפ"ד
09.05.2024
התושבים נוטשים את מחנה הפליטים

חמ"לים, מעבדות נפץ ופירי אמל"ח: היממה הראשונה של מבצע 'בית וגן' - וההיערכות להמשך

צה"ל ייכנס ללילה השני של מבצע 'בית וגן' בג'נין, וחותר לסיומו | במערכת הביטחון מעריכים כי המבצע ייארך לפחות יממה נוספת | בינתיים: תושבים רבים עוזבים את מחנה הפליטים, ושאר הפלסטינים ביו"ש לא יוצאים להגנתם | רקטה, מעבדות הנפץ ומאות מטענים: סיכום היום הראשון

חמ"לים, מעבדות נפץ ופירי אמל"ח: היממה הראשונה של מבצע 'בית וגן' - וההיערכות להמשך
מבצע בית וגן בג'נין צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90

מערכת הביטחון תיכנס בשעות הקרובות ללילה השני של מבצע 'בית וגן' למיגור הטרור במחנה הפליטים ג'נין. עד כה רשם צה"ל הצלחות משמעותית מול תשתיות הטרור ותאי המחבלים, שהלכו והתרבו בעיר בשנים האחרונות. בישראל לא מעוניינים לגרור את המבצע וחותרים לסיומו, בכפוף להשגת היעדים, שחלקם כאמור כבר הושגו. במערכת הביטחון מעריכים כי המבצע עשוי להימשך עוד לפחות כיממה, אך ייתכן שאף יותר מכך.

למרות הציפיה של המחבלים בג'נין כי יקבלו גיבוי, במהלך היום כמעט ולא נרשמו אירועים חריגים באזורים נוספים ביו"ש. לפי שעה, גם בגזרות האחרות כדוגמת עזה ולבנון השקט נשמר. במקביל, תושבים רבים מתחילים לעזוב את מחנה הפליטים שנמצא תחת לחימה. יחד עם זאת, במטרה שלא לקחת סיכונים מיותרים, מפקד פיקוד הדרום החליט בהתייעצות עם מפקד פיקוד העורף, לבטל מופע עירוני שתוכנן להתקיים הערב  בעיר שדרות. בצה"ל הבהירו כי אין שינוי בהנחיות לעורף, והשגרה בעיר שדרות ובעוטף עזה נשמרת.

כוחות צה"ל ב'גנין. צילום: נאסר אשתיה, פלאש 90.

לפי נתוני צה"ל, נכון לשעה 18:00 בערב, מעל 100 חשודים תוחקרו ע"י כוחות הביטחון. חלקם תוחקרו ושוחררו וחלקם הועברו להמשך טיפול כוחות הביטחון. במהלך הפעילות אותרו שלוש מעבדות נפץ ובהן כ-300 מטענים, חומרי נפץ ואמצעים ליצור מטענים.

בנוסף, במסגרת המבצע אותרה רקטה מאולתרת ע"י כוחות הביטחון במחנה הפליטים. בתוך המסגד שממנו בוצע ירי לעבר הכוחות אותר פיר תת קרקעי בתוך ובו אמצעי לחימה רבים. עד כה תקף צה״ל כ-20 מטרות ברחבי מחנה הפליטים והעיר ג'נין. הפלסטינים דיווחו במהלך היום  כי לפחות תשעה מחבלים נהרגו ו-100 נפצעו, מהם כ-20 באורח קשה.

מוקדם יותר הערב הרסו צה"ל ושב"כ חדרי ניהול לחימה של ארגוני הטרור במחנה הפליטים ג'נין. החמ״לים שימשו את ארגוני הטרור במחנה לתצפית ובקרה על כוחות הביטחון בעת פעילות בו. "הריסת חדרי ניהול הלחימה מהווה פגיעה בתשתיות הטרור אשר פועלות במרחב", מסר דובר צה"ל.

מסוק צבאי סמוך לג'נין. צילום: חיים גולדברג, פלאש 90.

עוד קודם לכן התנהלו חילופי אש סמוך למסגד במרכז המחנה וצה"ל ביצע תקיפה בסביבתו. לאחר חילופי האש, כוחות צה"ל נכנסו לקומה התחתונה במסגד בו התבצרו חמושים ואיתרו שני בורות תת קרקעיים ובהם אמצעי לחימה רבים.

חילופי האש עם המחבלים החמושים התנהלו במשך שעות במסגד שמזוהה עם ארגוני טרור במחנה הפליטים. בהכוונה מודיעינית של שב"כ ואמ״ן, סרקו לוחמים מיחידות אגוז ויהל״ם את הקומה התחתונה של המסגד ואיתרו כאמור שני בורות אמל"ח תת קרקעיים ובהם חומרי נפץ, אמצעי לחימה וציוד צבאי המזוהה עם ארגוני טרור. הכוחות מחרימים ומנטרלים כעת את האמל״ח. במהלך היום אותרו מעברות נפץ עם מאות מטעני חבלה.

"בחודשים האחרונים ג'נין הפכה לעיר מקלט לטרור. איננו מוכנים לקבל זאת - ואנחנו שמים לכך סוף", אמר ראש הממשלה נתניהו באירוע יום העצמאות של ארה"ב, במוזיאון ישראל בירושלים. "בשעות אלה כוחותינו פועלים בעוצמה ופועלים בנחישות בג'נין. חיילי חטיבת הקומנדו, מג"ב, כוחות מיוחדים, חיל האוויר ואחרים פועלים כעת בלב מחנה הפליטים בג'נין. הם מחסלים ועוצרים מחבלים, הם משמידים מפקדות ומעבדות".

צילום: חיים גולדברג, פלאש 90.

"אין מקומות חסינים לטרור - לא בעזה, לא ביהודה ושומרון - לא בשום מקום", הוסיף נתניהו. "אנו פועלים נגד המחבלים, תוך מאמץ תמידי להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים. אנו יוזמים ומפתיעים, אנו משנים ומחדשים, אנו קובעים משוואה חדשה מול הטרור. כל הזמן. העיקרון שמנחה אותנו הוא פשוט: כל מי שרצח ישראלים, כל מי שזומם לרצוח בנו, מקומו או בכלא או בקבר. כל מי שפוגע בנו, כל מי שמשלח טרור נגדנו - דמו בראשו. מבצע "בית וגן" יימשך ככל הנדרש, עד להשלמת המשימה. כולנו מחזקים את החיילות והחיילים, את המפקדות והמפקדים, את לוחמינו האמיצים".

עוד בנושא:

שר הביטחון יואב גלנט אמר מוקדם יותר: "כוחות צה"ל ושב"כ פועלים ביממה האחרונה בלב מחנה הפליטים בג'נין. הכוחות מסתייעים באמצעי לחימה מהאוויר, הפעולה הזאת עובדת כמצופה. אני חוזר ואומר כאן: לכל מי שמבקש לפגוע במדינת ישראל, באזרחיה ובחייליה, לא יהיה מקום בטוח - לא בעזה, לא בשכם ועכשיו כולם יודעים שגם לא בג׳נין".

"בשנה האחרונה תושבי ג'נין הפכו לבני ערובה בידי מחבלים, כבר היום יצאו אלפי אנשים מהעיר ג׳נין שרוצים חיים שלווים ושקטים, אנחנו נדאג להשיב את השקט לאזור". הוסיף גלנט.

המבצע בג'נין מבצע בית וגן צה"ל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד