י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
האסון הכבד במיאמי

מכשור חדש מסייע לכוחות החילוץ בין ההריסות

מכשיר מכ"ם שפותח על ידי מעבדת נאס"א, אשר באמצעותו "רואים" עד 20 ס"מ של בטון מוצק ובגודל מזוודה בינונית, יכול לזהות נשימה אנושית ודפיקות לב והוא הועמד אתמול לראשונה בזירת האסון במיאמי על ידי יחידת חילוץ וההצלה של הקהילה היהודית ממקסיקו הפועלת גם היא במקום

מכשור חדש מסייע לכוחות החילוץ בין ההריסות
זירת האסון במיאמי צילום: Miami Dade Fire Rescue

עיני העם היהודי נשואות אל זירת האסון בשכונת סרפסייד במיאמי ונישאות תפילות לשלום הנעדרים ומשפחותיהם, בזמן שמאמצי החילוץ נמשכים על ידי יחידת חילוץ והצלה של הקהילה היהודית ממקסיקו הפועלת גם היא במקום, לצד יחידת פיקוד העורף הישראלי ויחידות מובחרות של לוחמי האש במיאמי.

היחידות השונות משתמשות בטכנולוגיה מתקדמת ונעשים פעולות אינטנסיביות למציאת ניצולים, למרות האווירה הקודרת, גם הכוחות המחלצים וגם המשפחות עדיין תולות תקוות למציאת ניצולים: "הדבר הגדול ביותר עכשיו זו תקווה", אמר מפקד כוח הכיבוי אלן קומינסקי. "זה מה שמניע אותנו. המצב קשה ביותר".

בעוד 150 איש עדיין נעדרים מהם 35 יהודים, נציגי כוחות ההצלה הדגישו אתמול כי הם עדיין יכולים למצוא ניצולים בהריסות, תקווה שבני משפחה נצמדו אליה אף שאיש לא נשלף בחיים מאז השעות הראשונות לאחר קריסת המבנה.

יצוין כי כוחות החילוץ הפועלים בזירת האסון "מגדלי צ'אמפליין" בשכונת סורפסייד שבמיאמי קיבלו ביממה האחרונה כוח חיזוק מישראל ומקסיקו המתמחים בפעולות חילוץ במקרי רעידות אדמה. צוות מצומצם של פיקוד העורף ויחידה מובחרת של צבא מקסיקו המלומדת בפעילות איתור, הצטרפו לצוותות האמריקנים הפועלים בשטח והתקבלו במחיאות כפיים על ידי משפחות הנעדרים הגודשים את זירת האסון.

הצוות הישראלי יחד עם שאר צוותי החילוץ משתמשים בטכנולוגיה מתקדמת ונעשים פעולות אינטנסיביות למציאת ניצולים. בין הכלים בהם משתמשים המחלצים נמצא מכשיר מכ"ם שפותח על ידי מעבדת נאס"א, אשר באמצעותו "רואים" עד 20 ס"מ של בטון מוצק. המכשיר בגודל מזוודה בינונית, יכול לזהות נשימה אנושית ודפיקות לב והוא הועמד אתמול לראשונה בזירת האסון על ידי יחידת חילוץ וההצלה של הקהילה היהודית ממקסיקו הפועלת גם היא במקום.

עוד בנושא:

סגן מפקד פעולות החילוץ במיאמי, אמר לתקשורת המקומית, כי כוחותיו הצליחו למצוא כמה חללים בתוך ההריסות, בעיקר באזורי המרתף וחניון החניה. "יש לנו יותר מ-80 מחלצים שפועלים בו זמנית באתר, בכל פעם שהכלים הכבדים מצליחים לפנות לוחות בטון שקרסו, הלוחמים נכנסים לפעילות אינטנסיבית עם דליים ומפנים אבנים וברזלים באופן ידני בניסיון לאתר נעדרים הלכודים במקום, בניסיון לנסות להציל את אלה שעדיין קיימים ולהגיע לאותם חללים שאנחנו בדרך כלל יודעים שקיימים בבניינים במצבים אלה", אמר סגן המפקד אלווארז.

"הצלחנו להגיע אל מספר תעלות ברחבי הבניין", הוסיף הסגן. "זוהי פעילות איתור תזזיתית במטרה לחפש את התקווה, ולזכות להגיע אל הנס הזה, את מי נוכל להוציא מהבניין הזה בחיים". לדבריו, המצילים, כמו המשפחות, עדיין מקווים לבשורות טובות. "חייבת להיות לך תקווה ואמונה".

העסקן ר' חיים מאיר (מארק) רוזנברג, יו"ר ארגון 'חסד של אמת' במיאמי, לא ראה את ביתו מאז האסון הכבד. הוא נמצא באתר כבר חמישה ימים כדי לדאוג שכל הפעולות יהיו כראוי, ולוודא כי נשמר כבוד המת, תוך כדי תיאום עם הרשויות והמשטרה. רק ביום שישי הצליח להביא לקבורה יהודית אישה שחולצה ומותה נקבע בבית החולים. היה זה מבצע מיוחד, כאשר לצד האם שנפטרה חולץ בנה היחיד בן ה-15 במצב קשה, לאחר שהצליח לנופף בידו מבעד להריסות.

רוזנברג מגן בראיונותיו לתקשורת המקומית, על אופן פעילות החילוץ של הכוחות המקומיים; "נשמעות טענות רבות כאילו פעולות החילוץ לא נערכות במהירות הנדרשת. ולכן חשוב להבהיר לציבור כי המאמצים כאן הם רבים מאוד, אבל המצב כאן גם מורכב מאוד. הצוות עובד מול תנאים קשים ביותר", הסביר.

עוד סיפר יו"ר 'חסד של אמת': "עשן כבד יוצא כל הזמן מעמקי האדמה, לצד סכנת קריסה של הבניין הסמוך. זאת מלבד החום הכבד מאוד בתקופה זו במיאמי, מה שגורם לכך שכל מה שנוגעים בו רותח ממש, וברור שאנו לא רוצים לעמוד חלילה מול אסון נוסף. לכן כל דבר נעשה במחשבה תחילה, ונותר רק להתפלל ולבקש שנוכל לעשות הכל כראוי".

הדיירים שגרו בדירות שב'מגדלי צ'מפליין' שיקפו את המרקם והמגוון הלאומים שחיים במיאמי, במסדרונות המגדלים אפשר היה לשמוע שיחות באנגלית, ספרדית, פורטוגזית, עברית ואף אידיש. במגדלים גרים גמלאים שהגיעו לפלורידה מניו יורק וחיים באותה דירה זה עשרות שנים, שקיבלו בברכה את הדיירים החדשים של המגדלים, שעובדים בהייטק ובנדל"ן. מתגוררים בהם גם חרדים, משפחות דרום אמריקאיות שרכשו לעצמן דירת נופש וכן תיירים מזדמנים.

כעת, כ-150 מהם נעדרים וככל הנראה קבורים מתחת לערימה של גושי בטון ומוטות פלדה שבורים, לאחר שהבניין הדרומי התמוטט ביום חמישי שעבר. מסביב לאזור שגודר מטעמי ביטחון, עומדים כאמור משפחות הנעדרים וצועקים מדי פעם קריאות עידוד לקרוביהם הקבורים בתוך ההריסות מתוך תקווה כי אלה עדיין שומעים אותם ומתחזקים מכך להיאבק כדי לשרוד.

אסון מיאמי קריסת בניין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד