כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
מיוחד ל'בחדרי חרדים'

החתן הלבנוני שהסעיר את העולם היהודי בראיון: "כאן אחיה וכאן אקבר"

אליה חווילה, צעיר לבנוני שהתחתן עם בחורה חרדית מהקהילה הסורית בברוקלין ועורר סערה בעולם היהודי, מבקר בימים אלה בארץ הקודש ומספר בראיון מיוחד ל'בחדרי חרדים' על הגיור לחומרא, התוכניות לעתיד, ועל ההתמודדות מול "אלו שרוצים לקחת ממני את אשתי" | מרתק

החתן אליה חווילה בראיון לבחדרי חרדים
החתן אליה חווילה בראיון לבחדרי חרדים צילום: בחדרי חרדים

אליה חווילה, נישא בחודש אוקטובר האחרון לצעירה חרדית מקהילת יהודי סוריה, היושבת בברוקלין, ניו יורק. זמן קצר אחרי החתונה התברר לכלה כי בעלה אינו יהודי, אלא מוסלמי שיעי שמוצאו בלבנון, מה שעורר סערה גדולה חוצת יבשות, כאשר רבני קהילות רבים מחדדים נהלים בכדי למנוע הישנות מקרים דומים.

בחודשים האחרונים החתן יחד עם מספר רבנים ודיינים בדקו, וגילו כי הוא למעשה יהודי, והוא צאצא למשפחת דואק, משפחה יהודית מהעיר חאלב שבסוריה. הוא עבר גיור לחומרא. הרב אברהם רייך מארה"ב שחתם על תעודת הגיור, ומומחה לחקירת יוחסין של יהודי ברית המועצות לשעבר, אמר בתוכנית "Talkline" בהגשת זאב ברנר, אחת התחנות הרדיו החזקות ביותר בארה"ב החרדית, כי לאחר שחקר לעומק את הרקע של חווילה, ושוחח עם אמו, הוא גילה תוך כדי הדברים כשהיא "השיחה לפי תומה" את עובדת היותה יהודיה, הוא גילה פרטים נוספים. היא סיפרה על אמה ועל סבתה שהן יהודיות.

הרב רייך חתם על מכתב שהגיע לידי 'בחדרי חרדים', בו נכתב כי אליה הוא יהודי כשר למהדרין. עוד הוסיף הרב ואמר כי לפי מרן הגאון רבי עובדיה יוסף זצ"ל ומרן הגר"מ פיינשטיין זצ"ל, אם האם והסבתא אומרות לבן שלהן שהן יהודיות, הבן לא חייב בגיור. "אבל מכיוון שארבעה דורות לא שמרו תורה ומצוות, מחייב אותנו לעשות גיור לחומרא", אומר הרב רייך שמציין כי לא עשה את הגיור בעצמו, אלא היה עד לכך שהגיור נעשה לחומרא על ידי בית דין. במכתב מבית דין צדק 'שומר הדת ברוקלין' נאמר: "הריני לאשר בזה שאליה חווילה עבר גיור על ידי בית דין צדק, והוא יהודי לכל דבר, מצווה לעוזרו בכל מה שאפשר, כדכתיב ואהבתם את הגר".


מכתבו של הרב רייך על הגיור לחומרא שעבר אליה.

אליהו חווילה אמר כי הסיבה לכך שהוא לא סיפר על מוצאו היהודי לפני שהסיפור התפוצץ, היה בגלל שהוא לא ידע על כך, ורק אחרי שהכל התפוצץ, הוא החל לבדוק עם אנשים מקצועיים את כל הרקע המשפחתי שלו.

אליה מבקר בימים אלה בישראל מתוך כוונה להשתקע כאן. הוא מנסה בכל דרך לחזור לאשתו והוא שואף שהיא תבוא אחריו לארץ להתגורר כאן. את אליה מלווה עו"ד חיזקי סיבק, סגן ומ"מ ראשת מועצת עמק חפר, שמארח אותו ודואג לו לכל מחסורו.


עו"ד חיזקי סיבק, סגן ומ"מ ראשת מועצת עמק חפר עם אליה.

בראיון דומע ל'בחדרי חרדים', שנעשה בכותל המערבי, לשם הגיע אליה חווילה להתפלל ולבקש מהקב"ה שיזכה בקרוב להתאחד עם אשתו. ל'בחדרי חרדים' נודע כי מנהיגים ורבנים מהקהילה הסורית, מנסים לשכנע את אשתו לנתק איתו קשר, ומנסים לחתן אותה עם גבר אחר, מהלך שהוא נגד ההלכה, מאחר והרב אברהם רייך מבית הדין בברוקלין פסק כי חווילה הינו יהודי כשר לכל דבר. על כך שהם מציעים לה שידוך אחר, שאלנו את אליה האם הוא חושש שזה יקרה, הוא אומר: "אני מאד בטוח בקשר שיש לי עם אשתי".


אליה בכותל המערבי.

חווילה אומר כי אנשים בקהילה הסורית, לקחו לו את הטלית והתפילין. והוא כרגע משתמש בתפילין של אנשים טובים שנותנים לו להניח כל יום. אליה בינתיים נשאר כאן בארץ, הוא מתכנן לחזור לברוקלין כדי לסיים כמה דברים פתוחים, והוא מתכנן לעשות עליה ולגור בישראל כל חייו.

"אני רוצה שכולם יידעו, כולל הקהילה הסורית, שלא יצליחו לנתק אותי לצמיתות מאשתי, שנה הבאה אני אהיה כאן עם אשתי, לא משנה כמה הם מנסים לנתק בינינו, אני יהודי ויש לי תעודת גיור לחומרא, ואני לא מוותר עליה". לגבי משפחתה, והאם הם יום אחד יקבלו אותו, הוא אמר: "אני מקווה שיום אחד הם יקבלו אותי. אין לי שום דבר נגדם".

עוד בנושא:

בראיון וידאו מיוחד מהכותל המערבי אומר אליה ל'בחדרי חרדים': "אני שמח להיות כאן בארץ ישראל בארץ הקודש, זה הבית, זה המקום שלי, אני מוקף באנשים טובים, אני מוקף בצבא ובמשטרה שמגנים עלי, שדואגים לזכויות שלי, ודואגים לעצם היותי כאן בארץ, חזרתי מהגלות, אני שמח, האוויר כאן שונה, לכאן אני שייך, בעזרת השם כאן אני אחיה, כאן אני אמות, וכאן אני אקבר, אני מקווה שבעזרת השם בקרוב אתאחד כאן עם אשתי".

דניאל אדלשטיין - חברו של אליה חווילה מברוקלין שהיה בקשר איתו לאורך כל הסיפור, ועקב אחרי פרטי גיורו ויחוסו כשהם התגלגלו, אומר ל'בחדרי חרדים' כי "הייתה תפיסה מוטעית שהבית הדין הסתמך על הDNA כדי להוציא פסק דין, כאשר למעשה בית הדין פסק באמת על סמך עדות משפחתית. זה פשוט קורה שאם אדם יחשוד באמינות של העדות, אז הוא יכול לפנות ל-DNA ולראות עקביות פנימית". ל'בחדרי חרדים' הגיעו צילומים (בשפה האנגלית) שמתעדים התכתבויות בין חווילה לבין דניאל לאורך מספר חודשים המציגות את העקביות הפנימית של ציר הזמן לגבי נושא הגיור והייחוס.


דניאל ואליה חוגגים יחד לאחר סיום תהליך גיור לחומרא

אליה חווילה החתן הלבנוני המתחזה לחרדי לבנון ברוקלין סוריה אליהו חווילא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד