כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
המרתקים שלא תרצו לשכוח

הפרויקט שהקיף את המגזר: הרבנים, הנגידים, הזמרים, המאכערים, הבליינים והצייצנים

במהלך ימי חול המועד האחרון, כתבי 'בחדרי חרדים' חשפו את עולמם של הרבנים, החסידים המחמירים, הנגידים החדשים, ה'מאכערים' במפלגות החרדיות ובמועצת יש"ע, הזמרים והשירים שכבשו את המגזר, הדמויות הרוחניות שמעבר לים והצייצנים המובילים בתקשורת החרדית | 'בחדרי חרדים' מגיש סיכום קצר על הפרויקט שהעסיק את המגזר החרדי

הפרויקט שהקיף את המגזר: הרבנים, הנגידים, הזמרים, המאכערים, הבליינים והצייצנים
מגזין פסח תשפ"ב צילום: עיבוד בחדרי חרדים

במהלך ימי חול המועד פסח שחלפו להם אך אמש, כתבי 'בחדרי חרדים' פרסמו שורת כתבות ויצירות משובחות על מגוון נושאים מעניינים שמעסיקים את המגזר החרדי. כלל הכתבות פורסמו במסגרת "פרויקט חג" שעורר הדים רבים ותפס כותרות רבות, בגלל ייחודו והיצירתיות שבו שעוררו שיח וסקרנות אצל רבים וטובים מכלל המגזרים.

כעת, כעבור ימי החג הנעלים, נביא כאן סיכום קצר על הפרויקט המוצלח, שהכיל בתוכו:
- סיקור עסיסי על הוויי החיים במגזר החרדי לצד סיור וירטואלי במשעולי החסידות ובנתיבותיהם של היכלי הישיבות ובתי גדולי ישראל - פרי עטו של העורך הראשי משה ויסברג.
- מסע אל "מאחורי הקלעים" של המפלגות החרדיות, יצירה מיוחדת של הכתב הפוליטי ארי קלמן.
- ראיון חג מיוחד ומעניין עם רבה הראשי של דרום אפריקה, שנערך על ידי כתב החוץ יענקי פרבר.
- שיחה עם שני ענקי זמר, אחד מהמגזר החרדי והשני מהמגזר הדתי, על שיר אחד שכבש את המדינה ולא פסח על המגזר החרדי - כתבה מרתקת של כתב המוזיקה אליעזר חסיד.
- פרויקט ראשון בכלי תקשורת חרדי המקיף את מועצת יש"ע מכל כיווניה, שבוצע על ידי כתב הציונות הדתית יאיר כלפה.
- פאנל עם 10 הצייצנים המובילים במגזר, עיתונאים בכלי תקשורת חרדים, שסיפרו על הזווית שלהם לגבי "הטוויטר החרדי", שנערך על ידי כותב השורות.

- משה ויסברג הפתיע עם שורה של כתבות, בהן סיקר נושאים שטרם סוקרו בתקשורת החרדית. כתבותיו הופצו ברשתות החברתיות במגזר, הן בישראל ואפילו בחוץ לארץ.

עוד בטרם כניסת החג, ויסברג פרסם את כתבת המגזין הראשונה תחת הכותרת: "לא תאמינו: החומרות הכי מחמירות בפסח בביתו של הרבי במאה שערים" - "על החומרות שטרם שמעתם עליהן עם הצצה נדירה לחצר תולדות אברהם יצחק, שם הרבי עורך סדר לאלף איש". בפתיח לכתבה צוין: "הם לא שותים חלב כל הפסח, לא משתמשים בסוכר, לא אוכלים שום דבר שאי אפשר לקלף, והכי חשוב לא קונים דבר שיוצר במפעל".

הכתבה השנייה של ויסברג סיקרה את ענף נהגי המוניות החרדים, ואף עוררה סערה רבה, תחת הכותרת: "הדבר החם במגזר: הצצה לעולמם של הדרייברים החרדים • מיוחד" - בכתבה, משה ויסברג יצא בעקבותיהם של "הדרייברים החרדים" שמשנעים אלפי נוסעים חרדים בבטחה ובשקט מדי יום ביומו, ושאל מה מתחולל בקבוצות הוואטסאפ? כמה אחוזים מקבל הנהג/המתווך? ומה ההבדל בין קבוצה לתחנה?

בכתבה נוספת שריתקה אליה אפילו בחורי ישיבות - תחת הכותרת: "התקדמות הטכנולוגיה: הצצה ל'חדרי המחשבים' של המגזר החרדי" - ויסברג הביא סיקור מיוחד על "חדרי המחשבים" (קפה אינטרנט) שכבשו את הריכוזים החרדים - מחשבים כשרים ללא גלישה לאתרי חדשות אך עם חשבונות מייל לכתיבת חידושי תורה לצד בחירת תמונות לפיתוח. היכן יש מעקב אחרי בחורים שנכנסים? מי הקהל העיקרי שצורך את הדבר? ומה המחיר של השירות?

בכתבה שהסעירה את הקבוצות החרדיות במגזר - תחת הכותרת: "אין ג'קוזי אחד פנוי" | הצצה מרתקת לעולם הספא החרדי • מגזין חג" - ויסברג הביא סיקור מיוחד על תופעת ה'בייזים' שכבשה את המגזר החרדי והפכה לטרנד של ממש בשנתיים האחרונות, ותהה היכן תקבלו את מכת החום החזקה ביותר? למה זה יעיל מבחינה רפואית? ומה הפירוש המילולי של המילה 'בייזים'?

גולת הכותרת של ויסברג הייתה כנראה הכתבה שהכתה גלים בארץ ובעולם, תחת הכותרת: "מגזין חג: "החיים הטובים" של הגבירים החדשים נחשפים לראשונה" - בפתיח ציין ויסברג: "אם אין קמח אין תורה: עולם התורה שמוחזק ברובו על ידי נגידים ושועי עולם מרחבי תבל, לא יודע את נפשו מכמויות הגבירים שצמחו בשנים האחרונות. במסגרת כתבות החג של 'בחדרי' נעניק הצצה לחייהם של הגבירים שמתאפיינים בחיפוש ריגושים ובתחרות שלא יודעת גבולות".

ויסברג חתם את הפרויקט עם כתבה מיוחדת במינה, תחת הכותרת: "חסרונו הגדול של מרן הרב קנייבסקי זצ"ל: אלו הממשיכים בכוח הברכה" - "עם מלאת ימי השלושים להסתלקותו של מרן שר התורה זצ"ל משרטט 'בחדרי חרדים' בפרויקט חג מיוחד, את גדולי וצדיקי הדור שיבלחט"א שבאמצעותם ינסו למלאות את החלל שנחסר בכוח הברכה בעולם היהודי כולו. הגבירים שמשחרים לפתחם וגם קופות הצדקה וארגוני החסד", כתב ויסברג.

- ארי קלמן יצר סדרת כתבות, בת 3 פרקים, בה נתן הצצה מיוחדת אל החדרים בהם יושבים אנשים שהיו מעדיפים לא להיחשף לאור הזרקורים. הפרויקט קיבל תשבחות מבכירי הכתבים הישראלים, גם מהמגזר החרדי וגם מחוצה לו.

בפרק הראשון - שהופיע תחת הכותרת: "אנשי הסוד נחשפים: כך מנווט אריה דרעי את תנועת ש"ס • מגזין חג" - קלמן חשף את אנשי הצללים מש"ס: "הח"כ שממלא את מקומו של דרעי בכנסת, החתן שהפך לאיש האמון, מבזקן הודעות הסמס שאחראי לעדכן את היו"ר בחדשות היום והאינטרסים. וגם: לאן נעלם איש הסוד?"

בפרק השני - תחת הכותרת: "העוזר המקושר ואנשי הסוד של פרוש ובעלזא • פרויקט חג מיוחד" - קלמן סיפק הצצה מיוחדת לאנשי הצללים בסיעת 'אגודת ישראל': "העוזר שעומד מאחורי הקמת בלוק הימין; פורום קבלת ההחלטות בסיעת 'שלומי אמונים' ובניו של חבר הכנסת פרוש - וגם: צמד האברכים שהחזירו את חסידות בעלזא לקדמת הבמה הפוליטית".

בפרק השלישי - תחת הכותרת: "הכוורת של גפני ופורום החווה הדגלאי • אנשי הצללים הליטאים נחשפים" - קלמן חשף את אנשי הכוורת של 'דגל התורה': "ראש הלשכה שמלווה את היו"ר משה גפני לכל מקום, הבן שהפך למשפיע בזירה הדגלאית, המגישה המקורבת מתחנת הרדיו - וגם: הצצה לפורום החווה הדגלאי, החברים וההשפעה הפוליטית".

- יענקי פרבר בחר דווקא להתמקד בפן הרוחני של עבודת סיקור ההתרחשויות מעבר לים והביא כתבות על דמויות רוחניות מהעבר ומההווה.

בכתבה מיוחדת תחת הכותרת: "מיוחד: הצדיק שהביא את הגר"ח קנייבסקי לארץ הקודש" - פרבר סיפר כי "בגיל שש בלבד עלה שר התורה עם אביו הסטייפלער לארץ הקודש". וכעת "ככלות ימי השלושים להסתלקותו שופך 'בחדרי חרדים' אור על האישורים שהשיג מייסד ומקים ישיבת נובהרדוק בארץ הקודש".

פרבר גם קיים שיחה מיוחדת עם רבה הראשי של דרום אפריקה, שפורסמה במלאה תחת הכותרת: "הרב הראשי שלמד חברותא עם הנשיא: "ניתנה רשות לרופא לרפאות" - בראיון הרב סיפר על הקהילות היהודיות, על המצב הכללי במדינה וגילה כי הוא למד בחברותא עם הנשיא. הוא גם חשף כי תכנים יהודיים נלמדים בבתי הספר במדינה, כולל תכנים של עצמו.

- אליעזר חסיד נטש לרגע קט את שדה המוזיקה השגרתי ויצא לחקור מי או מה עומד מאחורי שני שירים שהפכו לתופעה במגזר. אחד באירועים רבניים והשני באירועי תרבות, שמחות וקומזיצים.

בכתבה אחת, כתב המוזיקה שרטט קווים ללחן המפורסם "אמן על הילדים • הטרנד שכבש את החסידים" - אליעזר חסיד שוחח "עם מחולל הטרנד ועם היוצר שמודע ומוחמא מההצלחה הכבירה". הוא תיאר בפתיח: "יצירה של אמן המשתייך למגזר הדתי לאומי חדרה עמוק אל תוככי המגזר החרדי, הפכה כמעט לביצוע רשמי בחופות החסידיות מעין תפילה בעת רצון על הילדים שעתידים לבוא לעולם, שלא ירשו את השריטות ויהיו בריאים תמיד".

בכתבה נוספת, כתב המוזיקה שאל: "מה אתם יודעים על הלהיט שליווה את שר התורה" - "בעשור האחרון כאשר הגיע שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצ"ל למעמדים פומביים המוניים, איש לא נותר לשבת על הכסא, כולם, זקנים עם נערים קמו מחאו כפיים, קיפצו ופיזזו בהתרגשות את השיר 'לאורו ניסע ונלך' שמסתבר כי מקורו בחסידות ויז'ניץ זה עשרים שנה", סיפר חסיד.

- יאיר כלפה פרסם כתבת פרופיל מעניינת תחת הכותרת: "מי את מועצת יש"ע? התפקידים, המתנגדים והקשר לפרישת סילמן" - בה סיפר כי "הגוף שאמור לאגד את ראשי המתיישבים ביהודה ושמרון נקרע בשנים האחרונות בין השמירה על האינטרסים לתלות במערכת הפוליטית - 'בחדרי' במגזין חג מיוחד עם קווים לדמותה של המועצה שבכוחה להפיל ממשלות ועל החיכוכים בין החברים בה. התפקיד והקונפליקט".

- יוסי שטארק פרסם כתבה על 10 הצייצנים המובילים במגזר, עיתונאים בכלי תקשורת חרדים, תחת הכותרת: "הצייצנים מדברים: 10 החרדים המובילים בטוויטר" - בכתבה סופר על "הבקשה של יוסי אליטוב מחבריו, ההערכה הכושלת של אריה ארליך, "בוקר הסיוטים" של יקי אדמקר, ההכאה על חטא של ישראל כהן והפגישה עם ויסברג במסעדה, היד הקלה על המקלדת של משה ויסברג, הטענה של יעקב ריבלין על הצייצנים החדשים, הזעם של ארי קלמן על ציוצי היח"צ, התשבחות של יענקי פרבר, תיווך הדעות של אבי מימרן והספירה עד 10 של אבי רבינא".

 

מגזין חג מגזין פסח תשפ"ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד