ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
המחדל הולך ומתבהר

ההפקרות שהביאה לאסון מיאמי: "הם ידעו שיש סכנה והתעלמו"

ככל שחולפים הימים נערמות המחדלים השערורייתיים שהובילו לאסון הנורא בקריסת הבניין במיאמי שבפלורידה. הנזקים זוהו לראשונה בשנת 2018 על ידי מהנדס שנשכר לבדיקת הבניין כחלק מאישורו מחדש לאחר 40 שנה, ועד הבית השקיע את השנתיים הבאות בבחירת ועדה שתפקח על העבודה, אך לא התקדם עם התיקונים בפועל

ההפקרות שהביאה לאסון מיאמי: "הם ידעו שיש סכנה והתעלמו"
זירת האסון במיאמי צילום: Miami-Dade Fire Rescue

חברי דירקטוריון הדירות במגדלי צ'אמפליין דרום שקרסו במיאמי התריעו בפני הדיירים כי הנזקים הפכו לגדולים ומסוכנים. בחודש אפריל, הדיירים קיבלו הודעה על תיקונים שעלותם 15.5 מיליון דולר שצריכים להתבצע ביסודות הבניין. חברי הדירקטוריון הודו כי "העבודה הייתה יכולה להיעשות מהר יותר".

הנזקים זוהו לראשונה בשנת 2018 על ידי מהנדס שנשכר לבדיקת הבניין כחלק מאישורו מחדש לאחר 40 שנה מאז הקמתו. במקום לתקן מיד את הליקויים, שהיו מסתכמים בעלות של 12 מיליון דולר בלבד, ועד הבית השקיע את השנתיים הבאות בבחירת ועדה שתפקח על העבודה, אך לא התקדם עם התיקונים בפועל, על אף התרעה של חברי הדירקטוריון. באפריל שלח נשיא הדירקטוריון ז'אן וודניצקי מכתב לתושבי הבניין, לכל 136 יחידות הדיור עם פירוט של עלות התיקונים והזהיר אותם מפני הנזקים המחמירים.

היקף העבודה המקורי בדו"ח מ-2018 התרחב. ההידרדרות של מצב הגג החמיר בהרבה, ולכן היה צורך לשלב תיקוני גג נרחבים.

בעלי 136 הדירות של הבניין היו אחראים לשלם את התיקון, וכל אחד מהם בסכום שונה, תלוי כמה היה גודל יחידת הדיור שלו.

עוד בנושא:

הם קיבלו זמן עד ה-1 ביולי כדי להחליט אם הם מתכוונים לשלם עבור הכל מראש או בתשלומים חודשיים במשך 15 שנים. לבעלים של דירה עם חדר שינה אחד, למשל, נאמר לשלם על השיפוץ בסך 80,000 דולר, אך דייר עם פנטהאוז או עם ארבעה חדרי שינה התבקש לשלם 336,000 דולר, כך אמרו סיפרו תושבים לרשת CNN. חלק מהבעלים היו זוגות קשישים שקנו את הבית בכספי הפנסיה. לדבריהם, הדרישה המופרזת באה להם בהפתעה.

ההפקרות והמחדל, מאחר וב-2018 ועד הבית ידע על הסכנה, ולא ברור מדוע המועצה לא סיפרה לתושבים על הנזק כבר אז ולא דרשה מהם לשלם על כך כבר אז, מחיר שגם היה נמוך יותר - רק 12 מיליון דולר.

מעדות של מהנדסים עולה, כי בחדר ציוד של הבריכה במגדל הדרומי, הממוקם בחניון המרתף, נראה בטון מקולף ומחורר, קבלן תיקונים הבחין שבחניה ישנה שלוליות מים, וכן טפטופים שדולפים מתחת לבריכה.

לועד והבית היו רק 707,000 דולר במזומן לתשלום עבור התיקונים, ולכן הסכום העתק של 15.5 מיליון דולר שלפתע היה צריך לכסות את עלות התיקונים, הביאה את חברי הדירקטוריון לבקש הלוואה מהבנק, והם ביקשו מהתושבים להחזיר את ההלוואה בסכומים חד-פעמיים או חודשיים למשך 15 שנים.

"נאבקנו בזה ובכל דבר" אמרה איזבל אגוארו, שהתגוררה בקומה ה-11 עם בעלה, בני הזוג בפנסיה, בנם אלברטו כעס כשגילה כי ועד הבית ידע על התיקונים הנחוצים בשנת 2018, אך טרם החל לטפל בהם. כך דיווח ה-CNN.

בתקופה שבין ההמלצה הראשונה לתיקונים בשנת 2018 ל-2020, עלות התיקונים האמיר בכ-3 מיליון דולר מכיוון שהנזק החמיר. באופן רשמי חברי הדירקטוריון היו כולם מתנדבים שהסכימו לעזור לטפל בליקויים, הם עצמם התגוררו בבניין. אך הם רק יכלו להמליץ, ועד הבית היה חייב ליישם.

ננסי לוין הייתה אחת מחברי הדירקטוריון. היא בין האישים שנותרו תחת ההריסות. ששת האחרים יצאו ממנו בחיים, עורכת הדין שלהם, דונה דימאג'יו ברגר, אמרה ל'דיילי מייל' שהם "הרוסים כמו כל אחד אחר, הם הרוסים, הדמעות לא פוסקות, יש הלם, חוסר אמון, צער. זו הייתה קהילה מלוכדת", אמרה ברגר.

גורמים רשמיים עדיין לא התייחסו מה בדיוק גרם למגדל בן ה-40 שנה לקרוס, אך מומחים שצפו בצילומים ממנו אומרים כי זה התחיל בבעיה בתחתית הבניין - אולי בחניה - וכשהחניה התפוררה, שאר הבניין התמוטט.

אסון מיאמי קריסת בניין מחדל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד