י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
מעל 1000 שיגורים ו-96% הצלחה לכיפת ברזל

בתוך 55 שעות, תם מבצע 'עלות השחר': שני בכירים בג'יאהד חוסלו

האם מבצע 'עלות השחר' ייזכר כאחד המבצעים הקצרים והאפקטיביים ביותר? השעות והימים ואולי השנים הבאות יגידו. בינתיים, לסיכומן של 55 שעות המבצע, נראה כי ישראל יוצאת כשידה על העליונה. שני בכירים בג'יאהד מחוסלים, ללא הרוגים ופצועים קשה בצד שלנו | סיכום

בתוך 55 שעות, תם מבצע 'עלות השחר': שני בכירים בג'יאהד חוסלו
מבצע עלות השחר צילום: יונתן זינדל/עטיה מוחמד, פלאש 90

מבצע 'עלות השחר' עשוי להיזכר כאחד המבצעים הצבאיים הקצרים והאפקטיביים ביותר. למרות חיסול שני בכירים בג'יאהד האסלאמי, הלחימה הסתיימה כעבור 55 שעות, בחסדי שמים ללא הרוגים בצד הישראלי, אם כי ישנם כמה עשרות נפגעי גוף ונפש וגם נזק רב לרכוש כתוצאה מירי כאלף רקטות בפרק זמן של כיומיים וחצי, אולם אין נפגעים באורח קשה.

המתיחות הביטחונית בדרום החלה ביום שלישי שעבר עם מעצרו של בסאם א-סעדי, ראש הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני בג'נין, זאת במסגרת המשך מבצע 'שובר גלים' למעצרם של פעילי טרור עוינים בשטחי יהודה ושומרון, פעילות שמתבצעת מידי לילה זה כמה חודשים, אולם מעצרו של בכיר זה תוך שמתפרסם תיעוד ברשתות שבו הוא נראה נגרר על הקרקע על ידי כוחות הביטחון וננשך על ידי כלב תקיפה - עורר זעם בקרב אנשי הארגון בעזה שאיימו לנקום בירי טיל נגד טנקים.

בשל כך כבר למחרת הטיל צה"ל מעין עוצר על חלק מיישובי הדרום סמוכי גדר הגבול עם עזה, תושבי היישובים הסמוכים ממש הונחו שלא לצאת כלל אם לא לצורכי חירום ובמקביל נחסמו כמה כבישים מרכזיים בדרום מחשש שמחבלי הג'יאהד האסלאמי ישגרו לעבר רכב או אוטובוס ישראלי טיל נ"ט שפגיעתו עוצמתית ואף קטלנית.

אחרי ארבעה ימים שבהם עלתה שוועתם של תושבי עוטף עזה וראשי הרשויות כי הם נתונים במעין סגר בלתי הגיוני, נפתח בצהריי יום שישי בשעה 16:15 לערך מבצע 'עלות השחר' עם תקיפה יזומה של צה"ל בעומק הרצועה, כאשר זמן קצר לאחר מכן נודע כי מדובר היה בחיסולו של תייסיר אל ג'עברי, מפקד החטיבה הצפונית של הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני ברצועת עזה, כאשר יחד עמו נהרגו עוד כמה מאנשיו הקרובים ששהו עמו.

במשך שעות נשמר השקט המתוח, כאשר הכל ידעו כי החיסול לא יעבור בשתיקה. שר הביטחון בני גנץ אישר גיוס 25,000 חיילי מילואים, מד"א והמשטרה העלו את הכוננות לרמה הגבוהה ביותר וגם פיקוד העורף פרסם הנחיות לתושבי העוטף להישאר במרחבי המוגנים ולתושבי המרכז להימצא בקרבתם.

כשעה וחצי לאחר כניסת השבת בשעה 20:56 החלו להישמע אזעקות והתראות ביישובי עוטף עזה, שהתרחבו אט אט לעבר הערים הגדולות והמרוחקות יותר בדרום כגון אשדוד, אשקלון, נתיבות ובאר שבע. אזעקות ופיצוצי יירוט נשמעו גם ביישובי המרכז, תל אביב, חולון, ראשון לציון ובת ים.

תייסיר אל ג'עברי. (מתוך רשתות ערביות)

במהלך השבת הגיע גם חיסולו של בכיר נוסף ח'אלד מנצור, מפקד החטיבה הדרומית, הודות למודיעין מדויק על מקום הימצאו. שעות לאחר מכן הואשמה ישראל במותם של חמישה אזרחים פלסטינים חפים מפשע, בהם ארבעה ילדים. אולם בצה"ל מיהרו לבדוק ושבו עם תוצאות מהירות כי מדובר בשיגור כושל של רקטה שנפלה בתוך הרצועה וקטלה את אותם ילדים.

חאלד מנצור. צילום: עבאד רחים חטיב, פלאש 90.

במהלך צום תשעה באב נמשך הירי לאורך היום כולו, כאשר בשעות הבוקר נשמעו אזעקות גם ביישובים שבאזור ערי ירושלים, שני טילים יורטו בהצלחה על ידי מערכת כיפת ברזל. בינתיים התנהל בתיווך מצרי מו"מ להפסקת אש שהושג בשעות הערב המוקדמות ונכנס לתוקף בשעה 23:30, מאז נרשמו שתי הפרות, כאשר כ-8 דקות לאחר כניסתו שוגר מטח לעבר יישובי העוטף וכעבור עשר דקות נוספות שוגר מטח נוסף, אולם מאז השקט נשמר.

בצה"ל מעריכים כי מתוך כ-1000 רקטות ששוגרו לפחות 160 רקטות ששוגרו במהלך המבצע נפלו בתוככי הרצועה ולפחות שני מקרים של שיגורים כושלים הובילו להרוגים. בנוסף מערכת כיפת ברזל רשמה הישג של 96 אחוזי הצלחה. 

מערכת כיפת ברזל בפעולה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90.

לפי העדכון האחרון שפרסם דובר צה"ל אמש בשעה 19:00, תקף צה"ל 165 יעדי טרור של הג'יהאד האסלאמי ברצועה, שכללו מוצבים ועמדות צבאיות, בורות שיגור ומחסני אמצעי לחימה של הארגון, כשאחד היעדים היה גם מנהרה התקפית.

לפי משרד הבריאות הפלסטיני 36 בני אדם נהרגו נכון לשעה 19:15 אמש, בהם 11 ילדים וארבע נשים. רוב ההרוגים הם פעילי הג'יהאד האיסלאמי וארגון חמאס שלא לקח חלק בסבב הלחימה הנוכחי מסר כי שניים מאנשיו בין ההרוגים. יצוין כי משרד הבריאות מנה גם את קורבנות השיגורים הכושלים של מחבלי הג'יאהד.

בניין שהותקף בעזה | צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90.

לפי מד"א, אנשי הארגון העניקו טיפול רפואי ופינו לבתי החולים במהלך מבצע 'עלות השחר' 47 בני אדם, בהם: 3 פצועים מרסיסים, 31 פצועים קל שנחבלו במהלך ריצה למרחב המוגן ו-13 שלקו בהתקף חרדה בהם אשה בת 74 שפונתה מורדמת ומונשמת לאסותא באשדוד. הפצוע החמור ביותר הוא פלסטיני תושב חברון, שנפגע מרסיסים בשל פגיעת רקטה במפעל באשקלון.

במהלך הימים הללו קיים ראש הממשלה יאיר לפיד הערכות מצב מצומצמות ונרחבות, וגם ישיבת קבינט מדיני-ביטחוני אחת שהתקיימה במוצאי השבת. אתמול (ראשון) גם נועד לראשונה עם יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו לפגישת עדכון ביטחונית על המבצע, כאשר שעות לאחר מכן התראיין נתניהו ברשת 'פוקס ניוז' והציג את הצד הישראלי כמו שרק הוא יודע. לצד זאת ירדו ראה"מ לפיד, שר הביטחון בני גנץ והרמטכ"ל אביב כוכבי לדרום ונפגשו עם ראשי הרשויות.

לפיד, בנט וגנץ בהערכת מצב. צילום: חיים צח, לע"מ.

האם המבצע ייזכר באמת כאחד המוצלחים והאפקטיביים ביותר? השעות והימים הבאים יגידו. בינתיים הפסקת האש נשמרת ושני הצדדים מסכמים את ההישגים והנזקים.

עוד בנושא:

מבצע עלות השחר הג'יהאד האסלאמי כיפת ברזל שיגור רקטות עוטף עזה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד